מסע אל העבר - תשדירי בחירות מפעם

מוצאי השבת הקרובה יהיה היום האחרון המותר בשידורי התעמולה הרשמיים בטלוויזיה, עד אז, חזרנו אל כמה תשדירים שאהבנו, שזכרנו וגם אל כאלה שכולם זוכרים עד היום. מ'נוער נוער נוער' דרך שאול יהלום בעלי וריקודגלים בתשדירי המפד"ל ועד 'מאמינים בך מצנע' - כל התשדירים שאי אפשר בלעדיהם

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/09/19 10:43 יא באלול התשעט

מסע אל העבר - תשדירי בחירות מפעם
הבחירות לכנסת. מה נזכור מתשדירי התעמולה הנוכחיים?, צילום: shutterstock

שישה ימים לבחירות, ונראה כי הלימון נסחט מכל כיוון, הקמפייינים עייפים, הפוליטיקאים שחוקים, והמסרים כבר לא עובדים. לקראת הימים האחרונים בהם ניתן לשדר את שידורי התעמולה בטלוויזיה, אנחנו חוזרים אליהם.

שידורי התעמולה הם שריד, יש שיאמרו ארכאי, למערכות הבחירות שקדמו לעידן האינטרנט, היוטיוב והרשתות החברתיות. קשה להאמין, אבל היו ימים שבהם תעמולת הבחירות לא היתה מגיעה בצורת סמסים עם סקרים מוטים, קידום ברשתות החברתיות וקבוצות ווטסאפ שונות, אלא בשעה קבועה בטלוויזיה ובמודעות בעיתונים.
לזכר הימים ההם, אספנו כמה מהתשדירים החביבים, המרכזיים והזכורים ביותר, אלו שזמינים בהישג ידינו, החל ממערכת הבחירות של 1984 ועד ימינו.

המפד"ל בבחירות 1984 - בוא הביתה למפד"ל

https://www.youtube.com/watch?v=h3IV7fWGfKI

עוברים לבחירות 1988, ונראה שדבר לא השתנה. גאולה כהן קוראת להצביע ל'התחיה' כדי "לשמור על הליכוד מימין ולהגדיל את המחנה הלאומי" (או גוש הימין אם תרצו). כאז כן היום.

;

אולי אחד מתשדירי הבחירות הזכורים ביותר בהיסטוריה - מפלגת תרשיש עם המוטו האלמותי - נוער נוער נוער (1988)

מפלגת התימנים - יענ - מנופפת בשד העדתי ובחטיפת ילדי תימן, דבר שלא עזר לה להיכנס לכנסת (1988)

עדיין ב-1988, ועדיין נראה שזו 2019. הרב משה לוינגר מחברון - מפלגת התורה והארץ - מסביר שחיילים מפחדים לפתוח באש - מפחד הפרקליטות. בקלות אפשר היה להתבלבל ולחשוב שזה תשדיר של עוצמה יהודית.

בבחירות 1992, המפד"ל עדיין היתה מפד"ל, עם הכיפה הסרוגה והסיכה, וכאז כן היום - התחייבה להיות הסמן הימני בממשלת הליכוד.

בבחירות 1999, נתניהו שיווק את עצמו כמנהיג חזק שנלחם בטרור. מה שלא עזר לו בבחירות, אבל קיבע את תדמיתו כ'מר ביטחון'.

ועוד באותן בחירות - שאול יהלום, היום מבקר מסעדות ואז מנהיג המפד"ל - לועג לתשדיר קודם של מרצ ויוסי שריד.

ומסיימים עם בחירות 2003, ועם ראש עיריית חיפה דאז, שחלם לכבוש את המדינה מעמדת יו"ר מפלגת העבודה - מאמינים בך מצנע (או כפי שאמרה הבדיחה - בחמיצנע)