מירי רגב למנכ"ל איגוד השידור האירופי: "אשר את השתתפותה של להקת שלווה"

שרת התרבות פנתה למנכ"ל איגוד השידור האירופי בבקשה לאפשר ללהקה פשרה, לפיה לא תצטרך להופיע בחזרה הגנרלית, המתקיימת בשבת. "מדובר בסוגיה עקרונית, העומדת בבסיסה של חגיגת הגיוון האנושי והשוויון". גם ח"כ מוטי יוגב שלח מכתב לראש הממשלה בנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/02/19 11:56 כט בשבט התשעט

מירי רגב למנכ"ל איגוד השידור האירופי: "אשר את השתתפותה של להקת שלווה"
חברי להקת שלווה, צילום: צילום מסך קשת 12

השרה תעזור? לאחר הפרסום אמש בישראל היום, כי להקת 'שלווה' לא תוכל להשתתף באירוויזיון כיוון שהחזרה הגנרלית מתקיימת בשבת, פונה היום (ב') שרת התרבות, מירי רגב, במכתב למנכ"ל איגוד השידור האירופי, ומבקשת ממנו לאפשר את השתתפות הלהקה בתחרות. יש לציין שלהקת שלווה העפילה לגמר 'הכוכב הבא לאירווויזיון', אך צריכה עדיין להתמודד בגמר כדי לזכות בכרטיס לתחרות השירה, שתתקיים בתל אביב בחודש מאי.

במכתבה למנכ"ל איגוד השידור האירופי כותבת השרה רגב: "אני פונה אליך לאחר שנודע לי, לאכזבתי הרבה, כי פנייתה של הפקת "הכוכב הבא", המהווה את תחרות הקדם לאירוויזיון בישראל, נענתה בשלילה. למיטב ידיעתי, גורם בשידור האירופי השיב, כי, על פי הכללים של תחרות האירוויזיון, כל ההופעות של כל הנציגים מחויבות להתקיים בהופעה חיה, גם עבור הקהל באולפן. ומי שלא יכול להבטיח הופעה חיה בחזרה הגנרלית לא יהיה בתחרות".

מירי רגב

מירי רגבצילום: יונתן סינדל/פלאש 90

לדברי רגב, "כלל קשיח זה עומד בדרכה של להקת שלווה, המסתמנת כ- זוכה הגדולה בתחרות הכוכב הבא וכמי, שככל הנראה, צפויה לייצג את מדינת ישראל בתחרות האירוויזיון בתל אביב בחודש מאי. להקת שלווה זוכה לתהודה רבה מאחר שכל חבריה המוכשרים ביותר, יש לציין, הם אנשים ונשים עם צרכים מיוחדים, המעלים על נס ערכים אוניברסליים של שוויון וקבלת האחר בחברה.
בתוך הלהקה ישנם חברים, יהודים שומרי שבת, שעל פי צו מצפונם ואורח חייהם הדתי, מנועים מלהופיע על הבמה בשבת. לפיכך, המשמעות של הצמדות איגוד השידור האירופי לכללים הקשיחים היא פגיעה בשוויון ההזדמנויות של מתחרות ומתחרים פוטנציאלים, שבשל אמונתם הדתית, נמענת מהם האפשרות לייצג על במת האירוויזיון לא רק את מדינת ישראל אלא גם את העקרון המקודש, לטעמי, גם לאיגוד השידור האירופי, מתן שוויון ללא הבדלי דת, מגדר, גזע והשקפה דתית".

"אשמח, לפיכך, אם תראו בפנייתי, פניה רשמית, הנדרשת על פי הכללים המחייבים אתכם וזאת כדי שתראו לנגד עיניכם אותן נסיבות מקלות וחשובות, שיאפשרו סטייה מהכלל הקשיח, שעלול להוביל לפגיעה בשוויון ההזדמנויות כלפי כל היהודים שומרי השבת, ללא קשר לאזרחותם,  שהוא ערך יסוד בכל חברה דמוקרטית. מדינת ישראל, ככל מדינה דמוקרטית, מאמינה ברוח האירוויזיון, הנותנת במה לכל  בעלות ובעלי הכשרון באשר הם ללא הבדלי גזע, מגדר, לאום ואמונה דתית. 
יודגש, כי אין המדובר במצב היפותטי גרידא אלא בסוגיה עקרונית, העומדת בבסיסה של חגיגת הגיוון האנושי והשוויון, שתחרות האירוויזיון כל כך מזוהה עמהם וטוב שכך". 

רגב מסיימת את מכתבה בקריאה כי איגוד השידור יאפשר את השתתפותה של הלהקה בתחרות, אם תעפיל אליה.

יוגב: "שהכלת השונה לא תהיה רק סיסמא חלולה"

בשיאו של יום הבחירות הפנימיות בבית היהודי, שלח ח"כ מוטי יוגב מכתב לראש הממשלה ובו קרא לו להתערב במשבר האירוויזיון שעשוי לפגוע בלהקת "שלווה": "יש לאפשר את השתתפות הלהקה הייחודית".

המרכז יבחר. מוטי יוגב

מוטי יוגבצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

במכתבו כתב יוגב: "להקת שלווה להקה של צעירים עם צרכים מיוחדים, הגיעה לשלב הגמר בקדם האיריוויזיון. הלהקה עומדת לוותר ולפרוש מהתחרות עקב סירוב איגוד השידור האירופי המפיק את התחרות, לאפשר אם יעפילו לאירוויזיון כפי שצפוי,  לערוך חזרה גנרלית ביום שישי לפני שבת  ולא בשבת כפי שכל הלהקות  יערכו. נראה לי שזה אבסורד שדווקא בישראל בה יערך האירוויזיון, להקה פורצת דרך כמו שלווה, בגלל השבת תבוטל השתתפותה. שר החוץ ושר התקשורת חייבים להתערב ולדאוג שהכלת השונה, בעל הצרכים המיוחדים וקבלת האחר לא תהיה רק סיסמה חלולה.
גם על שמירת השבת, לפחות בחזרות במדינת ישראל, שתהיינה ביום שישי ותאפשרנה בכך את השתתפות להקת שלווה הייחודית".