מחדל נפגעי הגזזת - מדוע כפתה המדינה טיפולים מסוכנים על ילדים?

סיפורו של המחדל הרפואי הגדול ביותר בתולדות המדינה, במהלך שנות ה-50, במשך 12 שנה כפתה מדינת ישראל טיפולי רנטגן קטלניים על עשרות אלפי ילדים במטרה לטפל במחלה שנקראת גזזת, חלקם מתו וחלקם סובלים עד היום ממחלות קשות. מדוע בחרה המדינה לטפל בהם כך כאשר כבר אז ידעה כי מדובר בסיכון חמור עבורם?

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/11/18 12:28 כו בחשון התשעט

מחדל נפגעי הגזזת - מדוע כפתה המדינה טיפולים מסוכנים על ילדים?
תחקיר נפגעי הגזזת, צילום: ערוץ עשר

בתחקיר פתיחת העונה של "פנים אמיתיות", מביא אמנון לוי את סיפורו של המחדל הרפואי הגדול ביותר בתולדות המדינה. במהלך שנות ה-50. במשך 12 שנה כפתה מדינת ישראל טיפולי רנטגן קטלניים על עשרות אלפי ילדים במטרה לטפל במחלה שנקראת גזזת. מדובר במחלה מדבקת אמנם אבל קלה, שעוברת לרוב מעצמה בגיל ההתבגרות ולא נשקפת ממנה סכנת חיים. שנים רבות עברו מאז ועדיין מהדהדת השאלה למה המדינה כפתה טיפולים מסוכנים כל כך, בתקופה שכבר היו מחקרים שקבעו שהקרנות רנטגן מסוכנות?

לצורך המאבק בגזזת ובאמצעות תקציבי עתק, ילדים קטנים, לרוב עולי צפון אפריקה שזה עתה הגיעו לארץ, נותקו מהוריהם והוכנסו למחנה הסגר למספר שבועות, שם נחשפו בצורה מסוכנת להקרנות רנטגן בעוצמה גבוהה מאוד וטיפול כואב של מריטת שיער הראש באמצעות שעווה. חלק מהם מת מההקרנות, חלק אחר סוחב עד היום מחלות קשות. גם היום חיים בינינו עשרות אלפי בני אדם שהמילה גזזת מעוררת בהם צמרמורת, היא טראומת חייהם.

https://www.facebook.com/1967549493466610/videos/339942646740365/

האם מדובר בטעות נוראה אבל תמימה של עולם הרפואה שלא הבין בשנות החמישים את סכנות הרנטגן או שמדובר במשהו אחר, חמור הרבה יותר?  סיפור הגזזת מעלה בחריפות את הקשר הלא קדוש בין רפואה לבין גזענות. למעלה מחצי מאה עברה מאז הסתיימו הטיפולים, ועדיין הרבה מהפרוטוקולים שעוסקים בנושא מצונזרים, תיקים מסוימים נשרפו, ואחרים נמצאו במקרה חבויים בתוך קיר לפני כעשור במרפאה תל אביבית. "נדע את סודות האטום הרבה לפני שיחשפו את סודות הגזזת", אמר אחד המטופלים.

 

התחקיר ישודר הערב בשעה 21:15 בערוץ עשר.