"דרך וחזון" - השיר הוותיק בביצוע מחודש

גילי סומך-וצלר הייתה רק בת שמונה כששמעה לראשונה את שירו של אביה, ד"ר יוסי ויליאן, מתנגן ברדיו בביצוע להקת הרבנות הצבאית. לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל הקרוב, מחדשת סומך-וצלר את השיר הוותיק ומשתפת בתהליך

חדשות כיפה חני פנש 07/05/19 15:19 ב באייר התשעט

"דרך וחזון" - השיר הוותיק בביצוע מחודש
גילי סומך וצלר, צילום: אברהם נובוגרוצקי

במפגש שאירע כמעט לפני שלושים שנה בין ד"ר יוסי ויליאן, דוקטור לספרות ובן לניצולי שואה, והמלחין יאיר מילר, נוצר השיר "דרך וחזון" שאף זכה לביצוע בכורה מרגש על ידי להקת הרבנות הצבאית בחידון התנ"ך העולמי.

"אני זוכרת, כשהייתי בת שמונה, זה היה יום העצמאות ויצאנו כל המשפחה לבילוי המנגל המסורתי כשתוך כדי אנחנו צמודים לרדיו, נרגשים וממתינים לשמוע את השיר בפעם הראשונה", נזכרת גילי סומך-וצלר, יוצרת וזמרת בפני עצמה, שהושפעה רבות ממילות השיר שמלווה אותה שנים רבות בתחנות שעברה בחייה. סומך-וצלר מצאה את עצמה שרה את השיר בתור ילדה במקהלת בית הספר ואף במשך השנים שלאחר מכן.

"גם כיום, בתפקידי כמורה למוסיקה, כשאני מלמדת את השיר אני מוצאת את עצמי מתרגשת כל פעם מחדש והכיתה מתרגשת יחד איתי. השיר, שנמצא אצלי ברפרטואר באופן קבוע, הפך לאחת היצירות האהובות על סובביי", היא מציינת.

 

 

מה גרם לך להקליט את השיר מחדש כקאבר לגרסת מקור?

"למרות שחלפו כבר כמה עשורים מאז שהשיר יצא בגרסתו המקורית, בעיניי הוא מאוד רלוונטי גם היום ולכן הרגשתי צורך להכיר אותו מחדש גם לדור הצעיר יותר. המילים - "אם המסע עוד מתארך, ואם הדרך ארוכה, ואם זורעים פה בדמעה ברינה יקצורו" מסמלות את המסע האישי שכל אחד מאיתנו עובר במהלך חייו, כפרט וככלל. לאור כל אלה, מבחינתי חידוש השיר היה צעד מאוד מתבקש".

השיר, שעלה השבוע לערוץ היוטיוב של סומך-וצלר, גורם להתרגשות אצל מחברו - אביה. "לאבא שלי יצא לכתוב כמה וכמה שירים בחייו וחלקם אף הולחנו, אך כשהוא שמע על הרעיון שלי לחדש את 'דרך וחזון' הוא כל כך התרגש ולא היה מאושר יותר ממנו", היא משתפת.

החוליה הנוספת בשרשרת הדורות עליה השיר השפיע, היא בתה בת ה-9 של גילי, "מבחינתי מדובר בסגירת מעגל מאוד משמעותית. כשהשיר המקורי יצא, הייתי כמעט בגילה של בתי. כיום השיר מתנגן אצלנו בבית באופן תדיר וכמובן שהיא יודעת את כל המילים בעל פה. מאוד מחזק אותי לדעת שהגרסה המחודשת היא עוד צעד בשרשרת הדורות שלנו" היא מסכמת.