ביקורת הופעה הזמרת הוותיקה שמוכיחה לכולם איך עושים את זה נכון

רבקה זוהר, אחת היוצרות הוותיקות בישראל, במופע חדש מלא בכוונה ואופטימיות על הדרך שלה חזרה לחיים אחרי סכנת המוות וההתמכרות לסמים: "יש בך מאבק בעל שיעור קומה, עכשיו הוכיחי שיעור קומתך" | ביקורת הופעה

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 15/08/22 17:28 יח באב התשפב

הזמרת הוותיקה שמוכיחה לכולם איך עושים את זה נכון
רבקה זוהר בהופעה, צילום: ללא

החלל מלא. הגיל הממוצע באולם גבוה בהרבה מהאוכלוסייה, אבל דוק של אופטימיות עומד באוויר. רבקה זוהר היא אחת מהאמניות הוותיקות בישראל, ויש בכיסה להיטי ענק לצד סיפור חיים מורכב ומופלא. כשהיא פותחת את הפה בשיר 'קסם', כולם נאחזים בפליאה מול העוצמה והקול. היא נולדה חודש וחצי אחרי המדינה, בסוף יוני 1948, וגם קורות חייה שלה שזורים עליות ומורדות כמו מדינתנו הקטנה והאהובה.

לב פשוט וישיר

זוהר הייתה לכוכבת עולה, התמכרה להרואין בניו יורק ועמדה על סף המוות אחרי שלקתה בצהבת בכבד. המופע החדש שלה נקרא 'לשמוע את הלב', כשם האלבום החדש שהוציאה לפני מספר חודשים. "יש בך מאבק בעל שיעור קומה, עכשיו הוכיחי שיעור קומתך", מצטטת זוהר בהופעה מדבריו של המורה הרוחני שלמה קאלו לו נישאה וממנו הושפעה רבות.

והיא מוכיחה שיעור קומתה. הלב של זוהר הוא פשוט וישיר, מלא בתום בריא ובצלילות של מישהי שעברה הכל. "יש בי כוח להמשיך אני הולכת / עם כל אלה שתמיד מאמינים / העולם הזה חושף מולי עוד פלא / הקסם חי שם בדברים הכי קטנים", ובהמשך: "את כל מה שבוער בגוף אני אומרת / מגלה גם את מה שלא רואים" ('קסם'). לאורך כל המופע היא לא מזכירה אף ולא אירוע אקטואלי אחד, החלטה נבונה שמייצרת שליטה באוויר: מלא באמונה ואפוף בתקווה.

מתכוונת לכל מילה

הישירות של זוהר היא אגבית כמעט. בתחילת ההופעה נקרע מיתר ליועד ניר, הצ'לן המוכשר, והוא נלחץ לרגע. בסוף השיר זוהר שלחה אותו בפשטות נדירה אל מאחורי הקלעים: "ליועד נקרע מיתר, אז הוא הולך להחליף".

רבקה זוהר ואודי תורג

רבקה זוהר ואודי תורג'מן על הבמה צילום: ללא

במהלך ההופעה היא שרה גם את שירה של נרקיס, 'ענני', שכתב הרב והמשורר תימני רבי שלום קורח. המילים במופע של זוהר מקבלות את הכבוד הראוי להם: היא מתכוונת לכל מילה, ממש כמו בתפילה. "שיר תמיד מתחיל מהמילים", היא מדגישה. אם כך, הלב שלה פשוט וישיר ומורכב ממילים טובות ואופטימיות אינסופית. מה צריך יותר?

רבקה זוהר // זאפה ירושלים // 9.8.22