ביקורת מוזיקה הצל מתקרב למיינסטרים וזה טוב לכולנו

"מנגלים", הלהיט החדש מבית סטטיק ובן אל בו חוזר לבמה הצל, נשמע כמו עוד שיר גנרי לכבוד עצמאות. אלא שבכמה מילים של הצל בשיר הוא שולח עקיצה לדג נחש, עקיצה שמקרבת אותנו לשיח פוליטי פחות מתלהם | ביקורת מוזיקה

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 10/05/22 17:22 ט באייר התשפב

הצל מתקרב למיינסטרים וזה טוב לכולנו
הצל. מתחת לחגורה, צילום: צילום מסך

החל משנת 2014 עשה יואב אליאסי, "הצל", טוויסט בקריירה שלו והפך מראפר מצליח לפעיל ימין ברשתות החברתיות. פעילותו הפוליטית מלווה בקריאות משני צידי המתרס: מצד אחד יותר מחצי מיליון עוקבים בפייסבוק, ומצד שני מתנגדים רבים שקמים לאמירותיו ודעותיו. אלא שלאחרונה נראה כי מתחיל עוד טוויסט בקריירה שלו. אם פספסתם, לכבוד יום העצמאות הוציאו שורת אמנים שיר בשם "מנגלים".

הצל חוזר לבמה וזה טוב לכולנו

בשיר משתתפים דולי ופן, סטטיק ובן אל, אגם בוחבוט והצל, ועם צאת השיר נכתב בהודעה הרשמית כי הם "האומנים הגדולים של ישראל". בטייק שלו בשיר, שר הצל: "עכשיו דממה, אני חוזר לבמה, זה לא שיר נחמה – זאת קריאת השכמה, באותה נשימה, מייצג ת'שכונה, הכל בשביל המדינה כמו שחקן נשמה. אני כחול, אני לבן, אני בוכה בהמנון אני עבר, אני עתיד, אני גלות וחלום, התקווה אצלי בלב יושבת בילט אין, היפ הופ ציוני עם כל הדרים טים".

עצמאות

עצמאות צילום: shutterstock

נתעכב על המילים "זה לא שיר נחמה". הצל רומז לשירם של להקת הדג נחש, "שיר נחמה" בו מובעת ביקורת קשה כלפיי המדינה והשלטון ונטען כי המצב אינו בר תיקון. כזכור, בראש הדג נחש עומד שאנן סטריט שלא מסתיר את נטייתו הפוליטית שמאלה. גם ב"שיר נחמה" מופיע מנגל, ותאריך העלאת הקליפ ביוטיוב הרשמי של הלהקה הוא ימים ספורים לפני יום העצמאות 2010.

השדה המוזיקלי הוא הפיתרון

חזרה לפוליטיקה. לפני כמה שנים העלה שאנן סטריט סרטון בשירותים ובו הוא תוקף את בנימין נתניהו ומייחל להפלתו, סרטון שזכה לתגובה מצד הצל שהצטלם גם הוא בשירותים ותקף חזרה. הישירות והבוטות בהן מתאפיינת הפעילות הפוליטית גורמת לטשטש את המימד האמנותי שיש לאנשים האלה להעניק לנו.

דווקא הרמיזות, צלילי הגיטרות והקליפים המתוסרטים יכולים להביא אותנו אל מקום של שיח יותר מכבד, פחות מתלהם ויותר מקרב. ואת זה אתם יודעים לעשות הכי טוב, הצל ושאנן. ומי יודע, אולי עוד נמצא אתכם שרים יחד באותו השיר, כמו בשנת 2001.