כשפיוט ופודקאסט פוגשים שורשים: טנדו בסינגל חדש

לקראת פרויקט חדש שנקרא על שם הסבתא, ההרכב הנהדר מוציא סינגל חדש "אל אדיר" וגם פודקאסט שיעסוק בפיוטים עצמם, במילים, בלחנים ובמסורות | אל תפספסו

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/10/21 12:07 כה בחשון התשפב

כשפיוט ופודקאסט פוגשים שורשים: טנדו בסינגל חדש
חברי וחברות ההרכב "טנדו", , צילום: ראובן בן חיים

ההרכב הנהדר "טנדו" הוציא היום (א') את הסינגל הראשון הפיוט "אל אדיר" מתוך הפרויקט "סבתונא". הפיוט שנכתב על ידי רבי שלמה סויסה ללחן של לילי בוניש מדבר על הכרת הטוב והודיה על מעשיו של הקב"ה בעולם. 

את ההרכב הקימו ומובילות שָני ויהַלה לחמיש, אחיות, מוזיקאיות, זמרות ויוצרות, יהלה פייטנית ומלמדת קורסים וסדנאות בנושא, ושני מלמדת פיוט ושירה ישראלית, שהמוזיקה זורמת בעורקיהן מהרגע שנולדו, ואת דרכן המקצועית הן החלו בשירה על הבמה מילדות עם אמן וסבתן ז"ל במופעי זמר בכל הארץ. 

בנוסף לאחיות לחמיש, בהרכב מנגנים גם הלל בלוך בכינור, רועי אנגל בגיטרה, יאיר אופיר על קונטרבס ומירון גלברד על כלי הקשה. האלבום שצפוי לצאת בהמשך השנה, יורכב משלל פיוטים וניגונים בעיבודים חדשניים בקול נשי, מכל מיני מסורות יהודיות מרחבי העולם, החל מאלג'יריה ודרך פרס, לוב, עיראק, אפגניסטן, חב"ד, ברסלב ועוד. 

הפרויקט "סבתונא", נקרא על שמה של סבתא רבתא דיאמנטינה, שמסמלת את החיבור לשורשים המשפחתיים בפרט ולסיפור היהודי בכלל. בקריאת הפרויקט על שמה שלובים הגעגועים עם הצלילים ועם הרצון להשמיע קול נשי שהיה נחבא אל הכלים. שירת הפיוט עברה מדור לדור, ואביהן החזן והפייטן המשיך גם הוא את המורשת ופיזם בבית מנגינות ממחוזות המוזיקה הערבית והצפון אפריקאית. 

את הפיוטים שייצאו ילווה גם פודקאסט - "על סבתוּנא" שיעסוק בפיוטים עצמם, במילים, בלחנים ובמסורות. בכל פרק יהַלה ושני יספרו סיפור משפחתי שמתחבר למסר של הפיוט. סיפורים שיש להם קסם משל עצמם ומתוכם אפשר להכיר יותר את הנשים הנפלאות שחשוב להן להנציח.

מילות השיר:

אֵל אַדִּיר, מֶלֶךְ מְלָכִים רָם עַל כֹּל וְנַעֲלָה,
עֵינְךָ מֶנִּי אַל תַּעְלִים לוּ רַק הָאֵר שִׁמְשִׁי.

אִם גְּבִיר צָלַח לוֹ מַזָּלוֹ,
בֵּין נְדִיבִים מוֹשָׁבוֹ,
מִי יִדְמֶה יִשְׁוֶה לוֹ כְּאִישׁ יַיִן עֲבָרוֹ,
מָה לוֹ כִּי יַעְשִׁיר נָשָׁה הוּא הַמַּעְתִּיר.

אִם עָשִׁיר שָׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ,
הַרְבּוֹת חֲסָדִים חֶשְׁקוֹ,
אַשְׁרָיו אַשְׁרֵי חֶלְקוֹ תָּמִיד פַּת לוֹ בְּסַלּוֹ,
יוֹסִיף יַעֲשִׁיר רָב חֲסָדִים יַגְבִּיר.

אֵל יָחִיד זַן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל,
אֶת עוֹל כֻּלָם תִּסְבּוֹל,
חַד מֵהֶם לֹא יִפּוֹל מוֹשֵׁל אַתָּה עַל כֹּל,
פָּנִים לֹא תַּכִּיר וַאֲנִי אֶפְצַח בְּשִׁיר.