צו השעה - דירוג הביצועים הטובים ביותר

הפרויקט שכבר הוליד עשרות ביצועים חדשים לשירים מוכרים, ומוכרים פחות, הספיק לקטוף שבחים מכל עבר. אז דרגנו את כל הביצועים, והכרענו בשאלה מהם עשרת הביצועים הטובים ביותר. לא מסכימים? תכתבו בתגובות את הדירוג שלכם

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 30/11/20 18:37 יד בכסלו התשפא

צו השעה - דירוג הביצועים הטובים ביותר
גם הן נמצאות ברשימה?, צילום: צילום מסך מתוך הפרויקט

חוץ מהפן הבריאותי, משבר הקורונה הביא למשבר כלכלי חמור שפגע בפרנסתם של מאות אלפי ישראלים. עולם המוזיקה הוא אחד הנפגעים העיקריים מהמצב, בעקבות האיסור על הופעות חיות והתקהלויות במקומות סגורים. הבנת המצב, גרמה לקרן נכט לפעול וליצור פרויקט חדש שיסייע לאנשי המוזיקה בעזרת עבודה מכובדת ולא דרך תרומות ומענקים - "צו השעה". 

"צו השעה" הוא מיזם מוזיקלי, שבמסגרתו מבצעים אמנים ישראלים גרסאות כיסוי לשירים שונים. הפרויקט יצא בשני חלקים, אשר מדומים ל"צווים", על ידי חברת התקליטים נענע דיסק. החלק ראשון יצא ב-9 בספטמבר, והחלק שני ב-27 באוקטובר. בהפקת האלבום השתתפו כ-700 מוזיקאים, מתוכם 80 זמרות וזמרים. אז בעקבות יציאת שני האלבומים, דירגנו בשבילכם את רשימת עשרת הביצועים הכי טובים של הפרויקט. מסכימים? נהדר! לא מסכימים? תציעו לנו את הדירוג שלכם. אז קדימה!

כמעט נכנסו: 

  1. מסך עשן - אתי אנקרי ומעיין ליניק: אתי אנקרי עושה אריאל זילבר יחד עם ביתה המוזיקאית (ידעתם?). מה צריך יותר מזה בחיים? ביצוע נקי וכנה מאוד. 
  2. שלום עליכם - רבע לאפריקה ואסתר רדא: להקת האינדי המתוקה ואחת הזמרות המוכשרות בעת האחרונה, פוגשים את הדואט הזכור של מתי כספי ובועז שרעבי ונותנים להם כבוד עם ביצוע מעולה שגם טומן בחובו תיקון לשיר המקורי - נראה אתכם מוצאים לבד.
  3. אני אדם פשוט - ישי ומיכאל סוויסה מארחים את רועי כפרי: האחים לבית סוויסה בתפקיד יפה ירקוני ואלוף הנונסנס כפרי בדמותו של מנחם זילברמן עושים פה אחלה ביצוע, חביב ומתוק. 
  4. בך לא נוגע - קרן פלס ואלון עדר:  לא מתחכם ולא נופל למחוזות הקיצ'יות שכל כך קל ליפול אליהם עם השיר הזה. מעולה. 

עשרת הגדולים:

10. שיר של אחרי מלחמה - רוקפור ואילנית: ביצוע מפתיע ונוגע של שני קולות מזוהים מאוד, כאשר מצד אחד אלי לולאי, סולנה של להקת הרוק שמסרבת לגווע, ומן הצד השני, אילנית, אחת הזמרות הכי ותיקות בארץ עם הקול המרגש. אפשר לחוש את השיר נע בין שנות ה-70 של השיר המקורי וקולה של אילנית, ובין שנות ה-90 בהן היה עיקר פעילותה של להקת רוקפור. עוד ניקוד מגיע רק על כך שהמבצעים הצליחו להימנע מהרשמיות שמגיעה עם השיר.
מילים: אריק איינשטיין, לחן: שם טוב לוי, ביצוע מקורי: אריק איינשטיין. 

9. לילות של ירח מלא - אמיר דדון: האמת, השיר שהכי התלבטנו עליו אם הוא שווה עשירייה, אבל הקול וההגשה של דדון לאחד משירי האהבה הכי יפים שנכתבו אי פעם, פשוט מרסק. והיופי במינימליזם איתו השיר מתחיל, וההצטרפות של כלי המיתר פשוט עושים את זה. תכינו חבילת טישו בהישג יד. 
מילים ולחן: ערן צור, ביצוע מקורי: ערן צור. 



8. אור הירח - יסמין מועלם וטונה: פריצת השנה ואחד הראפרים הכי טובים שיש לנו להציע, מחדשים את ההמנון של מעריצי אביב גפן, ועושים לו כבוד. הגשה נהדרת של מועלם שממשיכה עם השנה האדירה שהייתה לה (מי היה מאמין שאפשר לעשות את זה בלי הופעות ותוך כדי קורונה?!), וקטע ראפ מעולה של איתי "טונה" זבולון, שמרפרנס ללפחות שלושה יוצרים ישראלים אחרים. בוא נראה אתכם מזהים יותר.
מילים ולחן: אביב גפן, ביצוע מקורי: אביב גפן. 


7. היו זמנים - שי צברי וקרולינה: הביצוע מרגיש כמו המקור, רק בגרסת 2020. הרמוניה ווקאלית ברמה הכי גבוהה שאפשר, יחד עם העליזות בחיבור של השניים מביא בעיקר לחיוך על השפתיים. כל זה הופך את הביצוע המקורי של זוהר ארגוב והלחן היווני, לשיר ישראלי מתוק מאוד. נראה אתכם מוצאים את כל הרפרנסים לביצוע המקורי. 
נוסח עברי: סוזי סרנגה, ביצוע מקורי: זוהר ארגוב. 


6. היו לילות - לולה מארש: הקלאסיקה הכי גדולה של הפרויקט הזה, מבוצעת בידי אחת הלהקות הכי טובות בישראל, שאט אט יוצאת מתחומי האינדי לעבר המיינסטרים. יעל שושנה כהן בקולה הייחודי, מפליאה בביצוע מרגש שייזכר לשנים, לפחות כמו הביצועים האלמותיים של שושנה דמארי ואסתר עופרים. 
מילים: יעקב אורלנד לחן: מרדכי זעירא, ביצוע מקורי: שלי שרונה.  


5. שני חלקים בתוך השלם - תומר יוסף ודניאל "סאן" קריאף: השיר הוא לא מהטופ של אולארצ'יק, ויחד עם שני זמרים שהרזומה המשמעותי שלהם עד כה הוא רק כחלק מלהקה (יוסף מבלקן ביט בוקס והחצר האחורית, וקריאף מטיפקס), לא ציפינו להרבה, מודים. אבל שיר שנפתח בקולולוש ארוך ומחיאות כפיים, מקבל אוטומטית נקודות זכות רבות. הקולות הגבוהים של השניים, בניגוד לקולו הנמוך של אולארצ'יק, יחד עם העיבוד המחודש והמפתיע, הופכים את הביצוע הזה למרענן הרשמי של הפרויקט. 
מילים ולחן: אלון אולארצ'יק, ביצוע מקורי: אלון אולארצ'יק. 


4. שיר הדרך - מיכה שטרית: היישר מאלבום המופת "חתונה לבנה", מיכה שטרית בקול המחוספס שלו, מפליא להגיש את אחד השירים הכי טובים של שלום חנוך. קשה לשים את האצבע ולומר מה הופך את הביצוע הזה לכל כך טוב, אבל זאת המחשה נהדרת לביצוע שגדול מסך חלקיו. התיכנותים יחד עם הגיטרות המעולות, המילים של שלום יחד עם ההגשה של שטרית - הכול יחד הופך את השיר הזה לאחד הביצועים הטובים של הפרויקט.
מילים ולחן: שלום חנוך, ביצוע מקורי: שלום חנוך. 


3. ואלס להגנת הצומח  - איה זהבי פייגלין וג'יין בורדו: הביצוע הזה זוכה בפרס לשיר האקטואלי ביותר בפרויקט. למי שלא מכיר את הסיפור מאחורי השיר שיגגל, אך הביצוע החדש (והקליפ כמובן) של אחד מיוצרות האינדי הבולטות בשנים האחרונות, יחד עם השלישייה המיינסטרימית, שמים על השולחן, בהגשה ועיבוד מופלאים, את הדרך שהעולם עבר מאז יציאת השיר המקורי ב-1966, ועד היום, עם תנועת "מי-טו" והמודעות להטרדות מיניות. לחובבי הז'אנר - אל תפספסו את שלוש הדקות האינסטרומנטליות שמגיעות בסוף. 
מילים ולחן: נעמי שמר, ביצוע מקורי: להקת הנח"ל. 


2. יכול להיות שזה נגמר - תיקי דיין, מיקי קם, רבקה מיכאלי וחנה לסלאו: חבר טוב אמר אחרי ששמע את הביצוע, שזאת המקבילה הנשית לחמישיית "זהו זה". ארבע נשים, מוותיקות עולם התרבות הישראלי, יודעות את העבודה ומספרות את הסיפור של השיר שכתב יהונתן גפן, מנקודת מבטן. דווקא חוסר הדיוק של כך אחת בנפרד, הופך את השילוב של ארבעתן למשהו מיוחד, שגם עובר יותר טוב. על זה נאמר: זה גם הגיל וגם התרגיל.  
מילים: יהונתן גפן לחן: שם טוב לוי, ביצוע מקורי: אריק איינשטיין. 

1. תוכי יוסי - שולי רנד: רוצים משהו נוגה באמצע היום? תצפו בקליפ לביצוע הזה. גאון מי שהחליט על השידוך בין שולי ליוסי ואריק. רנד מצליח לגעת בכישרון רב, בנימי העצב העמוקים ביותר שעברו על חלפי בכתיבת השיר, ולדעתנו גם מתעלה על הביצוע המקורי של אריק איינשטיין עם הגשה מופלאה, וקול שרק הוא יכול לייצר. מקום ראשון קל. 
מילים: אברהם חלפי לחן: מיקי גבריאלוב, ביצוע מקורי: אריק איינשטיין.