שביל של אור

אחרי שהרקידה אלפי בנות, מוציאה כעת אודהליה ברלין דיסק חדש כולו מעשה ידיה. אל תפספסו.

חדשות כיפה יערה וייס 10/03/12 23:06 טז באדר התשעב

שביל של אור
יחצ, צילום: יחצ

אודהליה ברלין, מוסיקאית וזמרת דתיה ופורצת-דרך לרבים (ובעיקר לרבות), שהקימה לפני כשש שנים את הרכב הבנות "תפילת הדרך", ויוצאת כעת ברלין עם אלבום סולו ראשון, בו לחנים וטקסטים מקוריים מִשלה. כן, אפשר להגיד: סוף סוף, אבל היה שווה לחכות. המקצבים החינניים והרעננים והמילים המכילות אמת פשוטה - עושות את שלהן. ברלין מספרת על הקשיים וההתמודדויות שכולם יכולים להזדהות איתם: "כל יום אני מחליטה לסדר שוב מחדש את החדר, להחזיר לחברים כל-מיני דברים, להיות סוף סוף בסדר". אבל היא לא מפחדת להגיד בקול את הספקות והתהיות שעולים בה - "ובלילות, ובלילות, איך אצליח לקוות, איך אצליח שוב מחר?". נדמה שהדיסק כולו מבטא את המקום של היוצרת - מקום המשלים עם היתרונות והחסרונות בחייה, המאבקים והקשיים, לצד ההישגים הקטנים והגדולים.

בשיר הראשון, הנושא את שמו של הדיסק - "שביל של אור", מבטאת ברלין השלמה עם הכאב בחיים, אך מנחמת בפזמון: "יום אחד כשנביט לאחור נגלה שביל של אור זרוע, נחייך בלי לשאול". דווקא השלמות הלא-מושלמת הזו, ההתבוננות בחיים הפשוטים-מורכבים האלה, היא זו שאנו יכולים להזדהות איתה, לא פלא שהשיר הגיע גם למצעד של רשת ג'.

כבתו של מוסיקאי מוערך וקלריניסט מוכשר, משתפת ברלין את אביה מוסא ברלין בשירו הידוע של ביאליק "לא ביום ולא בלילה", ומביאה כך בדרך עקיפה את ההתמודדות עם נושא הרווקוּת בחייה ("אֹמַר לְאָבִי: הֲמִיתֵנִי - וּבְיַד זָקֵן אַל תִּתְּנֵנִי!"). בדרכה שלה, היא מעניקה פירוש מוזיקלי חדשני למילים הישנות הללו, ומחייה אותן מחדש עם מקצב צעיר ומהיר. שיתוף פעולה נוסף ומרשים בדיסק נמצא בפיוט העתיק "כוכבי-בוקר" ("שימו לב אל הנשמה"), שלשירתו מצטרפות לברלין מיקה קרני ואתי אנקרי המוכשרות. הפיוט, המושר בדרך כלל באופן חופשי, נעשה בביצוע זה קצבי יותר ועכשווי יותר, ושירתן הנוגעת ללב של שלוש הזמרות משלים אותו לטריו מנצח.

"מה הכי אהבת בדיסק?", שואלת אותי ברלין כשאני מספרת לה על הכתבה. אז חוץ מהפשטות שלו והשיר הנוקב "מה את באה", אהבתי מאד את החוברת הנלווית לדיסק, בה משובצות תמונות מתקופת ילדותה של ברלין, ומעלות חיוך רחב על הפנים: הנה כאן אודהליה הקטנה צועדת עם סבה בקיבוץ טירת צבי הותיק, ופה היא נראית לצד נרות השבת, קטנה ומתולתלת. הדרך הזו להביע פשטות ומורכבות כאחד - בשיר, תמונה ומילים - כל אלו יוצרים אלבום סולו מושקע, שלא תפסיקו להריץ אותו בנגן שלכם. רק חבל שהוא נגמר מהר מדי.

מופע השקה של הדיסק החדש יתקיים ביום שני הקרוב (י"ח באדר, 12.3) במועדון הצוללת הצהובה בירושלים