פחד גבהים מהנה - ביקורת אלבום

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, על אלבומו החדש של ישי ריבו - "פחד גבהים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 03/05/16 18:35 כה בניסן התשעו

פחד גבהים מהנה - ביקורת אלבום
יחצ, צילום: יחצ

משבר האלבום השני הוא אחד המאיימים ביותר על מוזיקאים בעלי אלבום בכורה מצליח. תארו לעצמכם שאתם מוציאים אלבום בכורה שהופך ללהיט היסטרי וזוכה במהירות באלבום זהב עם מכירות של למעלה מ-15 אלף עותקים. השירים שלכם מושמעים באופן תדיר בגלגלצ ובתחנות הרדיו השונות ואתם לא מפסיקים להופיע ולמלא אולמות ברחבי הארץ ואז אתם מבינים שאתם כבר חייבים להוציא אלבום נוסף, זה פחד גבהים.

שמו של אלבומו השני של ישי ריבו מלמד על תחושותיו של היוצר המוכשר שהצליח ליצור בשנים האחרונות ז'אנר משלו במוזיקה היהודית ולזכות בהערכה חוצת מגזרים לכישרונו. הוא האמן הדתי הראשון שעשה כבר דואט עם עידן רייכל ושלמה ארצי שתי אושיות המוזיקה הישראלית המובילות בישראל כשבשני המקרים הם אלו שפנו אליו, מה שמלמד על ההערכה הגדולה ליכולת ההגשה שלו כזמר ולסגנונו הייחודי. כל אלו רק מעצימים את הציפיות האדירות מריבו.

ואכן ריבו מצליח באלבום חדש לשמור על סגנונו הייחודי מחד אך לעשות משהו קצת שונה מאידך, אינטימי ואישי יותר, אקוסטי יותר, פחות להיטים אותם הוא הבטיח לי יוציא באלבום הבא עליו הוא כבר חושב בימים אלו, אך עדיין איכותי במיוחד ומופק לעילא ולעילא.

גם באלבום החדש ממשיך ריבו להשתמש בכתיבתו בהדהודים מתוך המקורות אותן הוא מפנה לצרכיו בצורה חיננית וכיפית. "היתפאר ברזל על החוצב בו? על אחת כמה וכמה אדם על החוצב להבות אש", מפליא ריבו בכתיבתו בשיר הנושא 'פחד גבהים' שעוסק ביראת שמים וצורך בענווה כשהוא מפנה אותנו בהמשך השיר לאלבומו הראשון "שוב זקוק לקצת עזרה לקצת הרבה רחמים" (מתוך השיר 'הניסיון הזה'). כתיבתו של ריבו אמנם אישית יותר באלבום זה ועוסקת יותר בכתיבה אישית מאשר כללית, כך תמצאו באלבום שיר שכתב לבנו (מקשה אחת זהב) ושיר אהבה למוזיקה שחותם את האלבום (לולי היותך) כמו גם שיר אהבה לתורה שפותח את האלבום ('אור החיים') ומוכיח שריבו אינו מנסה להסוות את היותו אדם דתי מאמין, למרות ההצלחה והחיבוק של התקשורת הכללית.

[embed]

]

בשונה מאלבומו הראשון 'תוכו רצוף אהבה' שהיה קליט וקליל יותר הפעם מדובר באלבום כבד ועמוק יותר מבחינה מוזיקלית שכדאי להאזין לו כמה פעמים לפני שחורצים את גורלו. את ההפקה המוזיקלית עשה ריבו בעצמו יחד עם מאור שושן שגם סייע לכתיבת אחד השירים באלבום (מציל אותי כל יום).

כפי שכבר ידעתי וכתבתי עם צאת אלבומו הראשון של ריבו, מדובר באמן איכותי במיוחד שבא לכאן כדי להישאר וליצור לאורך שנים כך שמבחינתי העובדה שמדובר באלבום איכותי וראוי היא כלל לא הפתעה, זאת למרות שאינני חושב שמדובר באלבום השנה אני מצפה מכותב שירים מוכשר ומצוין כמו ריבו לפחות למגה להיט אחד באלבום ואת זה לא מצאתי ב'פחד גבהים'.

ריבו פרח לא בגלל יחסי ציבור מיוחדים או העיניים היפות שלו, אלא בזכות עבודה קשה, התמדה ואמונה בעצמו. הוא לא התעצל והתארח בשנים האחרונות בכל הפקות ה'אול סטאר' האיכותיות של המוזיקה היהודית וכששמו מופיע על אלבום אתה יכול לדעת שלפחות רצועה אחת תהיה נעימה לאוזן במיוחד. 'פחד גבהים' הוא בהחלט המשך איכותי לקריירה המצוינת של ריבו שעוברת שלב נוסף קדימה ועושה רק טוב למאזינים שלו.

צפו בראיון מצולם עם ישי ריבו כחלק מפרויקט הפסח של אתר כיפה:

[embed]

]

[embed]

]

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן