סיכום השנה המוזיקלית תשע"ה

שנת תשע"ה בשונה מקודמותיה הביאה לנו כמה אמנים חדשים מוצלחים ואפילו ניתן לומר נוצצים, היו לנו שירים שנכנסו לפלייליסטים השונים בכלי התקשורת המובילים בישראל ואלבומי בכורה מצוינים, מבקר המוזיקה נתנאל לייפר מסכם את תשע"ה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/09/15 13:35 ג בתשרי התשעו

סיכום השנה המוזיקלית תשע"ה
shutterstock, צילום: shutterstock

אחד הטורים שתמיד קשה לי להחליט על תחילת כתיבתם ולאחר מכן גם לסיים את אשר החילותי לכתוב הוא טור סיכום השנה המוזיקלית. שנה היא פרק זמן מכובד בו יוצאים בדרך כלל עשרות אלבומים חדשים, במי אבחר ולמה אבחר בו, הן שאלות כבדות משקל בהיעדר קריטריונים חותכים לדברים מסוג זה.

ההיגיון אומר שצריך לשאול את המאזינים, אלא שבעבר כאשר עוד הייתי תמים למחצה ניסיתי ליצור סקר בו בחרו הגולשים את אלבום השנה שלהם. מהר מאד גיליתי שישנם אמנים שמוכנים להשקיע כסףזמן כדי להפעיל תוכנה שתצביע עבורם פעמים רבות וכך מצאתי את עצמי מוחק ללא הרף הצבעות חשודות (34 אלף פעם ברצף אותה ההצבעה...) ולכן הפעם תאלצו להסתפק בהחלטות השרירותיות (והמנומקות) שלי.

שנת תשע"ה בשונה מקודמותיה הביאה לנו כמה אמנים חדשים מוצלחים ואפילו ניתן לומר נוצצים, היו לנו שירים שנכנסו לפלייליסטים השונים בכלי התקשורת המובילים בישראל ואלבומי בכורה מצוינים. בתחושה שלי דווקא גזרת הוותיקים אכזבה יחסית השנה ורוב האלבומים הבולטים הם של אמנים צעירים וטריים.

אלבום השנה

התקשתי להעניק את התואר המחייב הזה, השנה יצאו כאמור כמה אלבומים טובים אך מעטים מהם יהפכו לאלבום שיישאר איתנו ימים רבים ויהפוך לקלאסיקה כך שהישרדותו של האלבום בקרבת מערכת הסטריאו שלי כבר כמעט שנה הופכת את האלבום הזה למועמד מבטיח למדי כדי לזכות בתואר.

והזוכה המאושר הוא - 'צמאה' בהפקתו של המוזיקאי החב"די המוכשר, נאור כרמי, בו מבצעים מיטב האמנים (שולי רנד, ארז לב ארי, ישי ריבו, אביתר בנאי, שי צברי, אברהם פריד, אהרן רזאל ועוד) את השירים שהלחין ולימד האדמו"ר האחרון של חב"ד.

ההפקה הרוקיסטית המושחזת והמושקעת בליווי הזמרים המצוינים ששרים בפרויקט הופכים אותו לתענוג לאוזן. האלבום ששוחרר לראשונה במופע מיוחד ביט' כסליו בבנייני האומה נמכר בעשרות אלפי עותקים והפך להצלחה של ממש לא רק אצלי בבית.

השירים שאת רובם הכרתי היטב עוד קודם לכן קיבלו גוון חדש ומענג באלבום והפכו למתאימים לאוזן מודרנית שלא תאזין להקלטות העתיקות והלא נגישות של השירים. ההצלחה הגדולה של האלבום הראשון הביאה כבר את האלבום השני בסדרה 'צמאה 2' שמוקדש כולו לניגונים המיוחסים לאדמו"ר הזקן - בעל התניא.

[embed]

]

פריצת השנה

פריצת השנה שלי היא חד משמעית - חנן בן ארי. אין שמח ממני לראות אמן דתי שמצליח לפרוץ את גבולות המגזר (למרבה הצער במגזר יודעים להעריך רק אחרי ההצלחה בחוץ) לשבור את כל המחסומים להכניס שני שירים (!!!) לפלייליסט של גלגלצ ולקבל עוד מיליון השמעות במקומות אחרים עם שבחים מכל הלב ממיטב המוזיקאים בתעשיית המוזיקה הישראלית.

את בן ארי שמעתי לראשונה עם חומר מקורי עם הלהיט ההיסטרי 'ממך עד אליי' שמהשנייה הראשונה ידעתי שמדובר בלהיט עם פוטנציאל אדיר. הקצביות והאנרגטיות של בן ארי בתוספת הטקסטים המושחזים וההומור שנכנס אפילו במוזיקה עצמה הופכים את חנן בן ארי לאחד האמנים הצבעוניים והמעניינים במוזיקה היהודית והישראלית.

הסיבה שרבים כל כך התחברו ליצירתו למרות שהם אינם חולקים איתו את אותה האידיאולוגיה היא הכנות והגישה המקצוענית שעולה מכל צליל בהפקה של אייל מזיג, המפיק המוזיקלי של אלבומו של בן ארי.

בן ארי גם שבר את שיא ההדסטרט בגיוס לאלבומי מוזיקה ואלבומו המלא צפוי לצאת כבר בחודשים הראשונים של השנה. בינתיים נראה כי הוא צועד בדרך הנכונה ואני מקווה ומתפלל שגם בשנה הבאה נראה אמנים שצועדים באותה הדרך ואפילו אסתפק במעט פחות מכך.

[embed]

]

תגלית השנה

אחד האלבומים המשובחים שיצאו השנה הוא אלבום בכורה, של אמן חדש וצעיר שהצליח למצוא את הנוסחה המתאימה עבורו והפתיע באלבום ראשון איכותי ומכוונן.

נושא אלבומי הבכורה הוא נושא מרתק. ישנם שני סוגי אמנים, כאלו שעובדים במשך כמה שנים בהן הם משחררים כמה אלבומים בינוניים עד שהם מוציאים את עצמם מבחינה הפקתית ומוציאים אלבום מכוון ונכון יותר בעבורם וישנם אלו שאלבומם הראשון הוא ההצלחה הראשונה והאחרונה שלהם כאילו הוא תמצית הכישרון שלהם ואחריו נותרו רק השאריות.

'אור חדש' - אלבום הבכורה של מתי שריקי חושף אלבום של אמן בשל ובוגר שניכר שיודע היטב מה הוא עושה ולהיכן הוא מכוון. השיתוף המוזיקלי עם המפיק הירושלמי האיכותי אבי טל יצר תוצאה מקסימה ונעימה מאד לאוזן.

כתיבת השירים של שריקי מעניינת והלחנים שלו מלודיים ונעימים. אם התחברתם בעבר ליצירתו של אודי דוידי תיהנו מאד משריקי שמצליח לקחת את הסגנון הזה צעד אחד קדימה ולחדור אפילו אל ליבו של ציניקן כמוני.

[embed]

]

להקת השנה

את הקטגוריה הזו מנצחת בקלות להקת 'זושא' שפרצה בתחילת השנה עם EP הבכורה שלהם. אני גאה להיות הראשון שהתייחס אליהם בישראל והראשון שכתב בעברית על התופעה הענקית הזו שהפכה להצלחת ענק.

זושא הם שלושה חברי ילדות שהקימו להקה. שלמה ארי גיסין, זכריה גולדשמידט ואלישע מנדל פולטק. גיסין הוא הסולן הכריזמטי ומלא המסתורין ויחד עם חבריו שמנגנים הם מבצעים ניגונים מלודיים וקליטים במיוחד שיש להם התחלה אך אין להם סוף וניתן לשיר אותם במעגלים.

רוב שירי הלהקה הם ללא מילים מתוך אידיאל הסובר שהמילים רק יכולים לעצור ולהפריע לעומת המנגינה שחודרת לכל מקום. ואכן ניראה שהקונספט של הלהקה הפך להצלחה ענקית. הם ממלאים הופעות בכל מקום אליו הם מגיעים ובהופעה האחרונה שלהם לפני כמה שבועות בצוללת הצהובה בירושלים הגיעו כ-400 איש ופיצצו פשוטו כמשמעו את המקום בשירה אדירה, תופעה שלא ראיתי כמותה עם שם להקה במוזיקה היהודית.

חברי זושא עובדים בימים אלו על אלבום מלא שיצא לדבריהם לאחר החגים ומהחומרים ששמעתי עד כה מדובר באותו סוג חומר מענג כפי ששמענו באלבום הבכורה של הלהקה שהביא אותה להצלחה המדוברת.

הקאמבק של השנה

שמו של גבריאל חסון מעורר הערכה בקרב החובבים הוותיקים של מוזיקת הרוק היהודית. חסון שהוציא לפני כ-15 שנה את אחד מאלבומי הרוק המוערכים במוזיקה היהודית - 'צו השעה' חזר השנה באלבום חדש ואיכותי במיוחד - 'טובל ושוכח'.

חסון שחבר כרגיל לאחיו גיא, הגיטריסט המצוין, יצר אלבום רוק מתקדם ייחודי המשלב נגינה קלאסית וריפים של חשמליות יחד לתוצאה משמחת ומצוינת. לחניו המורכבים של גבריאל חסון והעטיפה המוזיקלית המרשימה במיוחד הופכים את האלבום הזה לאלבום מופת פשוטו כמשמעו.

'טובל ושוכח' אינו אלבום לחובבי הפופ הפשטני והוא דורש האזנה קשובה אך שכרו בצדו שכן ההנאה ממנו לחובבי הרוק והמוזיקה המאתגרת מעט יותר, היא מובטחת. כפי שכבר אני משער שהבנתם חסון לא מוציא כל יום אלבום חדש, אלבומו הקודם שהיה ברובו אינסטרומנטלי והיה כבד מאד, יצא לפני כשמונה שנים כך ששנה בה הוא משחרר אלבום חדש היא בהחלט שנה חגיגית לחובבי הרוק היהודי.

[embed]

]

הייחודי של השנה

'פריחה' של היוצר הצעיר והמוכשר, עמי נגר, הוא אחד האלבומים הכיפיים ששמעתי השנה. נגר שיצר את האלבום בשיתוף עם המוזיקאי אלון עדר הוא בוגר בית הספר למוזיקה רימון ו'פריחה' הוא אלבום הבכורה שלו.

נגר הוא זמר ופסנתרן המשלב בין ג'אז למוזיקת רוק ובלדות פסנתר מצוינות והתוצאה מגוונת ומרתקת. שירתו מלאת החן והענווה של נגר בשילוב לחניו המעניינים והכתיבה מעוררת החשיבה יוצרים שילוב מנצח.

האזנתי רבות לאלבומו של נגר ואני יכול לומר בבטחה שהוא אחד הקולות המרעננים במוזיקה היהודית. שיריו ותכניו המתכתבים המקורות והליווי המוזיקלי המורכב והעשיר הם אחד הדברים המענגים ששמעתי השנה ואני מקווה שאשמע ממנו גם בשנה הבאה.

[embed]

]

הקלאסי של השנה

'תפילת רבים 3' של דוד ד'אור ושותפו המוזיקלי תומר הדדי הוא אחד האלבומים הרכים והנעימים ששמעתי השנה. ד'אור והדדי אחראים ללחנים שכולם הותאמו לפרקי התהילים במלאכת מחשבת. ד'אור ועוד זמרים רבים נוספים, מוכרים ושאינם מוכרים מבצעים את פרקי התהילים השלמים שהלחינו הצמד המוכשר והתוצאה מעולה.

האלבום שהפך לאלבום זהב כחודש בלבד לאחר שהגיע לחנויות מכיל ביצועים ערבים במיוחד כשכמעט בכל קטע בשיר שר זמר אחר בעל קול שמימי בהפקה מוזיקלית עשירה של הדדי ושמוליק דניאל. ד'אור שקיבץ את כל הזמרים לפרויקט הסביר כי בחר שלא לכתוב מי שר מה כדי להדגיש את חשיבות הטקסט מעל השיר והביצוע.

ד'אור שהגיע בימים אלו לגיל 50 הופך באלבום זה ליוצר מוזיקה יהודית מקורית מן המניין, בשונה מאלבומי 'תפילת רבים' הקודמים שהכילו ביצועים חדשים ללחנים מוכרים וותיקים הפעם בחר ד'אור ליצור חומרים חדשים והתוצאה ראויה לכל שבח.

[embed]

]

האינסטרומנטלי

השנה זכינו לכמה אלבומים אינסטרומנטליים משובחים אך המעניין שבהם הוא אלבום בכורה מדליק במיוחד של החבורה המוכשרת - להקת 'כבשוש' בניצוחו והנהגתו של הפסנתרן, דליק סמקאי ונגן הבס, אביתר קירש.

אלבום הבכורה של כבשוש מכיל ברובו גרסאות כיסוי לפיוטים וניגונים מוכרים עם עיבודי ג'אז קליל וכיפי וגם חומרים מקוריים של סמקאי. כלי הנשיפה הרבים והמקצבים הקופצניים יוצרים אלבום שכיף גם להאזין לו בדריכות וגם לשים ברקע.

על ההפקה המוזיקלית אחראי מוזיקאי הג'אז המוכשר, דניאל זמיר, שחלק מחברי הלהקה הם תלמידיו מבית הספר מזמור.

[embed]

]

לא נכנסו לשיקול הסופי אבל שווים תשומת לב

'לנגן ולנגן' - אלבום הבכורה של אברומי ויינברג, זמר חרדי שיוצר מוזיקה יהודית ישראלית משובחת בעברית צחה ובעיבודי רוק סוערים.

'ניגון היום' - אלבומם השני של להקת 'ניגון ירושלמי', אלבום איכותי ונעים מאד להאזנה עם מגוון סגנונות מוזיקליים מרתקים וכתיבה איכותית במיוחד.

'אשא עיניי' - אלבום פסנתר אינסטרומנטלי מצוין של הפסנתרן מנדי פורטנוי שמוקדש כולו ליצירותיו של הרבי המרקד- ר' שלמה קרליבך. פורטנוי שעובד על אלבום בכורה יחד עם אחיו מפליא לתת לשירים המוכרים גוון חדש ומרתק.

'דרך חדשה הביתה' - אלבום הבכורה של להקת הרוק 'בית ספר לנבואה' בהנהגתו של אדם פז הוא אלבום מומלץ במיוחד לחובבי הגיטרות שרוצים לשלב את אהבתם במוזיקה עם תכנים יהודיים איכותיים.