מנציחים את הקינות

רבי יהודה הלוי, רבי יעקב אבן צור, רבי ישראל נג´ארה - הם רק חלק מהפייטנים שזכו לככב בדיסק חדש המכיל בתוכו את מיטב הקינות של יהדות ספרד

חדשות כיפה יאיר רותם 31/07/11 12:49 כט בתמוז התשעא

מנציחים את הקינות
יחצ, צילום: יחצ

בניגוד לניגונים ולפיוטים לשאר מועדי וחגי ישראל אשר הוקלטו אין ספור פעמים בעבר, תחום הקינות טרם זכה לתיעוד מסודר. דיסק חדש של "המרכז לפיוט ושירה אשדוד" ו"האוזן השלישית" מקווה לעשות חסד לפיוטים כדי שחלילה לא יעלמו. הדיסק החדש כולל למעלה מ80 קינות שונות, אשר הוקלטו וצולמו באחד מבית הכנסת הראשונים באשדוד, בהמלך ההקלטות נשמרה האותנטיות של המעמד והוא נעשה ללא כל ליווי מוזיקלי.

בין כותבי הקינות שזכו להיכנס לדיסק ניתן למצוא כמה מגדולי המשוררים והפייטנים של יהדות ספרד וצפון אפריקה, הבולטים שבהם: רבי יהודה הלוי ורבי יעקב אבן צור, רבי ישראל נג'ארה.

[embed]http://video.jew2go.co.il/Kipa/kipa/slihot_9av.flv[/embed]

רבי דוד אדרי, הפייטן הראשי שהוביל את הפרויקט, מספר כי חשוב היה להם לשמור על האותנטיות של הפיוטים וכי הפיוטים בדיסק הינם "בדיוק כמו שהן נאמרות בבתי הכנסת. כלומר שירה בלבד של הפייטן ושל המתפללים, ללא כלי נגינה בכלל"

הדיסק החדש מצטרף ל"מגדה" השייך ל "האוזן השלישית". הלייבל הפיק בשנים האחרונות שורה ארוכה של דיסקים אתניים מצליחים של אמנים והרכבים כגון האנסמבל של שם טוב לוי (ככר החלומות), התזמורת האנדלוסית הישראלית ונגן העוד יאיר דלאל.

"אנו רואים בדיסק פיוטי הקינות לתשעה באב חלק מהמורשת התרבותית של העם היהודי", מסביר ג'וזה (יוסף) קרסנטי, מנהל הלייבל. "זה לא דיסק 'שמח', שהרי מדובר בקינות על חורבן הבית, אבל הוא מאוד מאוד חשוב וגם, לדעתי, מאוד מעניין".