למדי אותי - יונתן דרור מתוך פרויקט "נשארתי שיר" לזכר השואה

סנונית הראשונה מתוך פרויקט "נשארתי שיר", אותו יזם המוסיקאי הירושלמי הסרוג יונתן דרור, שמטרתו להלחין ולבצע שירים אותם כתבו ניצולי שואה על מנת להנציח את קולם לדורות הבאים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/15 12:59 כה בניסן התשעה

למדי אותי - יונתן דרור מתוך פרויקט "נשארתי שיר" לזכר השואה
יח"צ, צילום: יח"צ

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/414201524394.mp3[/embed]

זוהי הסנונית הראשונה מתוך פרויקט "נשארתי שיר", אותו יזם המוסיקאי הירושלמי הסרוג יונתן דרור, שמטרתו להלחין ולבצע שירים אותם כתבו ניצולי שואה על מנת להנציח את קולם לדורות הבאים.

הפרויקט נולד במסגרת המופע 'זוכרים ושרים בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה", המתקיים מזה שש שנים, בו אמנים ואנשי ציבור שרים ומשתפים את הקהל בחיבור שלהם לזיכרון השואה ולעיסוק בסוגיות הקשורות להנחלת הזיכרון לדורות הבאים. בין האומנים שלקחו חלק בפרויקט לאורך השנים, ערן צור, דנה ברגר, חמי רודנר, אבי גרייניק, סיון טלמור, הרב בני לאו, גולן אזולאי ואחרים. "במהלך איסוף שירים לפרויקט, לאורך השנים התחדדה בנו ההבנה שחסרים שירים שבאופן ישיר קשורים לזיכרון השואה". אומרים יונתן דרור ואיתי צור, יוזמי הפרויקט. "רוב השירים שהאמנים שרו, הם אינטרפטציה של המילים להקשר של זיכרון השואה".

מתוך הראייה שבדורות הבאים קולם של הניצולים כבר לא ישמע באופן ישיר, יוזמי הפרויקט הבינו שאחת הדרכים הטובות ביותר להנציח את קולם בצורה שתהיה רלוונטית בכל דור ודור, היא להפוך את קולם למורשת תרבותית. כך נולד לו פרויקט 'נשארתי שיר', שמטרתו היא איסוף שירים שכתבו ניצולים וגיוס אמנים להלחין את השירים, להקליט ולבצע אותם.

השיר "למדי אותי" שאת המילים כתבה איטה בן-חיים קלר, ניצולת שואה, מבוצע על ידי הזמר יונתן דרור אשר הלחין את השיר יחד עם הפסנתרן אחיה אשר כהן-אלורו, שהוא גם המעבד והמנהל המוזיקלי של פרויקט 'זוכרים ושרים בערב יום השואה', במסגרתו השיר יבוצע לראשונה בפני קהל.

"כבן הדור השלישי למשפחה שנספתה בשואה באושוויץ, חשתי צורך עז לעסוק בנושא, במסגרת מסע החיפוש אחר שירים שכתבו ניצולי שואה הגיע לידי ספר השירים שאיטה כתבה 'פעמיים ילדה אותי אימי'", מספר יונתן דרור. "כשהתחלתי לקרוא את השירים של איטה, גיליתי שהם מדברים בגובה העיניים, קל היה לי להתחבר אליהם. כשהגעתי לשיר השלישי בספר, 'למדי אותי', הלחן של השיר התחיל מיד להתנגן לי בראש".

השיר 'למדי אותי' מסכם את סיפור חייה של איטה. היא הייתה בגיל שלוש כשאימה השאירה אותה במחבוא אצל משפחה פולנית, והלכה אל מותה. את רגעי האימה, ושנות ילדותה בפולין כלאה מאחורי חומות ההדחקה. רק בגיל חמישים החומות החלו להסדק והתעורר בה צורך עז לחפש את עברה ולהתחבר לאותה ילדה שהייתה.