ליל אברהם: הרמוניה ושיכרון חושים

"האלבום ליל אברהם הוא אבן דרך מבחינת משפחת ואך. לאלבומים הקודמים לא התחברתי, אך הפעם הופתעתי משמעותית מהתוצר שהגיע לידי. מדובר בקסם, פשוטו כמשמעו, ומצאתי עצמי עוצם את עיני ומתמכר להרמוניות"

חדשות כיפה נתנאל לייפר 03/09/14 10:30 ח באלול התשעד

ליל אברהם: הרמוניה ושיכרון חושים
משפחת ואך, צילום: משפחת ואך

מכירים את הבדיחה על הדתי הלאומי ונכדו? לא? בדיוק. ככה זה, מי שמנסה לשבת בין העולמות, או שהנכד שלו יהיה חרדי(או חרד"לי) או חילוני. אותו התופעה נראית גם בעולם המוזיקה של הסרוגים, אף פעם לא ממש הבנתי, מדוע יש כל כך מעט יוצרים מצליחים במוזיקה היהודית מקרב הציבור הדתי לאומי. ניתן למנות על כף היד את המוזיקאים הסרוגים שהצליחו להותיר את חותמם, כמו הביקורת שנתחה עליהם לאורך השנים,הציבור הדתי לאומי למרבה הצער לא יצר ז'אנר מוזיקאלי חזק בפני עצמו ומבחינה מוזיקלית הוא פשוט נגרר. הוא מתחלק לשני חלקים אלו הנוהרים אחר המוזיקה החסידית - פריד ושוואקי וממלאים את אולמי ההופעות ומנגד אלו שמאזינים למוזיקה ישראלית מיינסטרימית, המוזיקה היהודית המקורית הוזנחה במהלך כל השנים על ידי אלו שהיו צריכים להיות דווקא נושאי הלפיד שלה.

בשנים האחרונות עם עליית קרנה של המוזיקה היהודית באופן כללי וביצועה גם על ידי אמנים מהשורה הראשונה של המוזיקה הישראלית כברי סחרוף, אביתר בנאי מאיר בנאי ועוד, ניכרת התעוררות גם בציבור הדתי ואמנים חדשים מתחילים ליצור מוזיקה כזו, אם כי עדיין הם אינם בולטים מספיק כשהם צריכים להיות.

במציאות העכשווית כל יציאת אלבום של בכירי המוזיקאים בציבור הדתי לאומי הופכת לחגיגה תרבותית שזוכה (ובצדק) לסיקור ועניין רב כפי שזוכה האלבום החדש של משפחת ואך המזמרת - 'ליל אברהם'.

זהו אלבומם השישי של המשפחה שכבר הספיקה להפוך חלק משיריה לנכסי צאן ברזל בציבור הדתי לאומי, באוזניי מדובר באלבום שהוא אבן דרך מבחינת משפחת ואך. אקדים ואומר שלא התחברתי במיוחד לאלבומים הקודמים של המשפחה, הסאונד לא היה מספיק טוב ותמיד היה נשמע באוזניי חסר ולא איכותי.

הפעם הופתעתי משמעותית מהתוצר שהגיע לידי. אני מאלו שהרמוניה יכולה לגרום להם לשיכרון חושים, הצירוף של כמה קולות או כמה תוים יחדיו בתאום מושלם, זה קסם - פשוטו כמשמעו ולא צריך אפילו לשלם עשרה מיליון שקלים לאורי גלר כדי לעשות את הקסם הזה. תוך כדי האזנה לאלבום הזה מצאתי את עצמי עוצם את עיניי כמה פעמים ופשוט מתמכר להרמוניות בסאונד ברור ונפלא שעוטף את הלב. באלבום שרים כשלושים מבני המשפחה - 3 דורות שמפליאים בקולותיהם כך שמשימת המיקס איננה מלאכה פשוטה כלל וכלל, אך איש הסאונד שיקו פלדמן עמד בה בכבוד.

[embed]

]

אצל משפחת ואך בולטת העובדה בניגוד לרוב הלהקות שאתם מכירים, קטעי הסולו אינם בהכרח הקטעים המוצלחים של השירים, דווקא כאשר נותנים את קולם בשיר כמה מבני המשפחה הקסם עובד. ישנם באלבום בתוך חלק מהשירים קטעי אקאפלה מקסימים שמותירים אותך תמה לשם מה הצטרפו כלי הנגינה…

הרוח החיה מאחורי הלהקה גולן ואך אחראי להפקה וללחנים וגם לחלק ממילות השירים שעוסקות כיאות ליוצרים הסרוגים באהבת הארץ. בנוסף, ואך מקפידים כיאות ליצירה משפחתית לצרף לחנים חדשים לזמירות השבת, כאלו שלא דורשים יכולות מוזיקאיות עילאיות בכדי לשיר אותם סביב שולחן השבת אך עדיין נעימים ומלאי קסם.

לסיכום, משמח לשמוע את השיפור המשמעותי באיכות ההפקה והיצירה של משפחת ואך באלבום החדש והמעניין כשכולי תקווה שהוא יסמן אבן דרך ליוצרים נוספים מהציבור הזה לצאת אל אוויר העולם המוזיקלי.

[embed]

]

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'