כוחו של ניגון

בחודשיים האחרונים יצאו זה אחר זה שני אלבומים מרתקים הגואלים את הניגונים העתיקים מחצרות החסידים, אל תחמיצו

חדשות כיפה יאיר פלד 30/11/11 15:50 ד בכסלו התשעב

כוחו של ניגון
יחצ, צילום: יחצ

במהלך העשור האחרון החלו מוזיקאים רבים לשוב לחיק היהדות, להתקרב לחסידויות שונות ולגלות בעקבות כך אוצרות בדמות "ניגונים" חסידיים. אך אין זה רק ביצועים מחודשים של הניגונים העתיקים, אלא חלק מההתפתחות של הניגון עצמו ומהיצירה המוזיקלית האישית של האומנים.

בחודשיים האחרונים יצאו זה אחר זה שני אלבומים מרתקים וחשובים. הראשון שבהם "דלתי תשובה" של נדב בכר ואורן צור, שלמרות היותם ממקימי ההרכב הגרובי-אלטרנטיבי "א גוריסע מציאה", מוציאם השניים להתעסק רבות גם בחקירת ניגוני החצרות. נדב בכר הוציא את "פשיטא-יישוב הדעת" אלבום שלם של ניגונים, ואורן צור מכיר את הניגונים העתיקים כחבר בהרכב המצליח "הלב והמעיין".

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/1031201148700.mp3[/embed]

האלבום החדש מורכב ברובו מניגונים המשתייכים לחסידות חב"ד לדורותיה, ומנוגנים בכלים אקוסטיים ובעיבוד השואף להיצמד ככל הניתן למקור (אבל גם להביא משהו חדש). ראוי לציין את הנגינה הנעימה לאוזן בגיטרה של נדב ,ובכינורו האצילי של אורן. השניים גם מארחים אמנים וזמרים כמו ארז לב ארי שזכה להיות חלק מהעיבוד העדין והמחודש לניגון "קול ביער", או כמו חיליק פרנק ה"אבא" של הניגונים ועוד.

(צילום: יחצ)

האלבום השני שיצא לאחרונה בזירת הניגונים נקרא "מנגנים ויז'ניץ". לפני כשנתיים לקח על עצמו האומן נאור כרמי, חב"דניק חוזר בתשובה המנגן עם מיטב הזמרים בארץ, לברר את מידת השפעת הצוענים על חסידות זו. התברר שלמעלה מ-200 ניגונים שאובים מ'תרבות צוען', במישרין ובעקיפין. ואף האדמו"ר מויז'ניץ לקח השראה מניגוני הצוענים בזמנו לניגוניו הוא, חידוש בפני עצמו.

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/1130201123915.mp3[/embed]

התוצאה של המחקר היתה הופעה מיוחדת ב"בית אביחי" שכללה את הניגונים בעבוד בלקני -חסידי. בהופעה לקחו חלק שני ענקי מוזיקה המתמחים בעיקר בעניין הניגונים - נאור כרמי וחיליק פרנק, חברי ההרכב המוצלח "הלב והמעיין". האלבום החדש הוא למעשה הקלטת ההופעה המוצלחת, בה אירחו השניים את משפחת קרוייטר, ויחד יצרו מופע עשיר ,ונדיר בעוצמתו.

אלבומי הניגונים הפוקדים אותנו הם יוזמה מבורכת וחשובה, הממשיכה את הקשר של כל הדורות למוזיקה והוויתה החסידית ומחזקת את שורשיו היהודיים. בדור כמו שלנו קשר עם השורשים הוא דבר נדיר. כן ירבו.