יצחק אטיאס – רשימו והאי הגיברלטרי

שילוב בין מילים מקוריות באנגלית וספרדית לבין מילים מהמקורות לצלילי לחנים חדשים משלו. נתנאל לייפר אחרי חבר להקת 'רבע לשבע' לשעבר שמוציא אלבום חדש'רשמו', בטור המוזיקה היהודית המקורית

חדשות כיפה נתנאל לייפר 10/03/14 18:12 ח באדר ב'

יצחק אטיאס – רשימו והאי הגיברלטרי
יחצ, צילום: יחצ

סביר להניח שיצחק אטיאס הוא דמות שחובבי מוזיקה יהודית, או לפחות מטיבי הלכת שבינהם, יזכרו בעיקר מימי להקתו לשעבר "רבע לשבע", דמותו הטמירה והפאות שמסתלסלות מאחורי אזניו כשהוא מתופף בלהט קדמוני על תוף אפריקאי- דג'מבה גדול הותירו רושם עז בעור התוף, גם של המאזינים. אני שמח שנפלה לידי ההזדמנות לכתוב על יוצרים כדוגמת אטיאס, שכן אטיאס הוא דוגמא מצויינת לגל מוזיקאים חדשניים ומקוריים שמרחיבים, בשנים האחרונות, את גבולות מה שנחשב כמוזיקה יהודית מקורית.

אדגיש, אטיאס איננו הבחור החדש בשכונה, כבר לפני 26 (!) שנה שיחרר אטיאס את אלבומו הראשון והכמעט מחתרתי "אוסף ניצוצות", האלבום שהוקלט תחת הפקתו של המוזיקאי היהודי-לטיני יהודה גלאנץ, התפרסם רק לאחר כעשור, עם הביצוע של אטיאס ל"מזמור לדוד" למנגינה של ג'וסה אורטגה הריאדה, שזכה מאוחר יותר גם לגרסת כיסוי של להקת הפולק-רוק המובילה במוזיקה היהודית המקורית - "המושב".

כשהאלבום הראשון של אטיאס הגיע לידי, עוד כקסטה (ילדים… מדובר בפורמט פרימיטיבי של העברת מוזיקה על פני סרט מגנטי, לא בגלידה…) שבה את אוזניי הסגנון המיוחד לו, לפני שנתיים התעניינתי לאן נעלם המוזיקאי המוכשר הזה, ואטיאס סיפר שהוא משלים את העבודה על אלבום חדש - "רשימו", אותו שחרר אטיאס לא מזמן, ולמרבה הצער גם הוא רואה אור בצורה מחתרתית, שכן אטיאס מוכר את האלבום רק למי שפונה אליו ישירות או בצורה מקוונת.

[embed]

]

מפליא אותי לראות אמנים שיוצרים נטו עבור נפש האמן שבתוכם מבלי להשתגע כדי למכור את יצירתם המקצועית. יתרה מזו, לא מדובר באלבום המקדש את דלות החומר ודל באמצעי הפקה וביצוע, ההפך, מדובר באלבום מושקע בו מנגנים יחד עם אטיאס צמרת ועלית המוזיקאים בישראל כפסנתרן ירון גוטפריד, נגן כלי הנשיפה איל סלע, אורי מיילס, אבי סינגולדה, אורן צור, ניצן עין הבר, עופר פורטגלי, יהודה גלאנץ ועוד, אוסף נגנים שיכול לפאר כל אלבום מהשורה הראשונה.

ברשימת הנגנים של האלבום ניתן לגלות באיזה שבין הנגנים משתלבים גם בני משפחתו, אשתו תמר מנגנת בחלילים ובניו דוד ויונתן, מנגנים ושרים יחד עמו. אחיו לוי אטיאס, ובן הדוד, נגן הגיטרה והסקסופון - אלי מסיאס. שנגן אף הוא בשני אלבומיו של יצחק.

שיריו של אטיאס משלבים בין מילים מקוריות באנגלית וספרדית אותם כתב לבין מילים מהמקורות אותם הוא מבצע לצלילי לחנים חדשים שלו. פירושה של המילה "רשימו" שמו של האלבום היא על פי החסידות והקבלה הרושם שנותר בנשמתנו בשל הדברים שעוברים עלינו ומותירים את רישומם.

אטיאס ערך באלבום מעין מסע מוזיקלי לשורשי ה"רשימו" שלו החל ב"ניתנה" שיר עתיק בלדינו, "אזמר בשבחין" הברסלבי וכלה ב"צמאה לך" החב"די אותו שמע לראשונה בגיל 14 הושפע ממנו רבות. את האלבום חותם השיר "יער בין השמשות" המושר בעברית אשר בוצע במקור על ידי חברו של אטיאס, אריה נפתלי וזוכה לביצוע מחודש.

[embed]

]

אטיאס נולד במקום אקזוטי במיוחד - האי גיברלטר אשר שוכן במימי הים התיכון, אי שם בין ספרד לצפון אפריקה, עם השנים הפך אטיאס ליוצר מגוון ומיוחד, מעין אי גיברלטרי שכזה המשייט לו בים המוזיקה העולמי, בין המוזיקה האפריקאית לאירופאית, ובמסעו הייחודי אוסף לחיקו השפעות ממוזיקה לטינית, מוזיקת פלמנקו, אנדלוסית ומקצבאים אפריקאים, מנגיש עולמות שונים ומחבר אותם למקשה אחת ללא רבב.

הייחודיות ביצירתו של אטיאס היא היכולת לשלב אלמנטים רבים כל כך של סגנונות וכלי נגינה וליצור תוצאה ששלמה מסך חלקיה. מוזיקה מלאת רוגע ושלווה, אשר פועלת בהרמוניה קסומה על נפש המאזין. אטיאס משתמש בכל כלי ואמצעי שברשותו, החל מקטעיים קוליים, בהם הוא עושה שימוש בכמה רצועות באלבום כשאחת מהן (השם מלך) אה-קפלה לחלוטין, וכלה במחיאות כפיים בהן הוא עושה שימוש למקצבים מורכבים אך כאלו שמחליקים מהאוזניים אל הרגליים בקלות.

מזה כמה שבועות שאני שב ומאזין לאלבום המיוחד הזה ומשהו בשלווה של אטיאס והיצירה הייחודית שלו מותירה אותו תקופה ארוכה מאד בפלייליסט שלי שכן אטיאס יוצר פסקול לחיים שלווים אך לא רדומים, מדובר בשלווה שטובלת ברוגע דווקא מעל המקצבים ההולמים. האלבום הזה יכול להיות פס הקול של כל מי שחפץ במוזיקה שקטה ומשובחת במיוחד.

להאזנה ורכישה ב CD BABY

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'