המקום של רז הרטמן

נתנאל לייפר יוצא בעקבות רז הרטמן, בעל תואר ראשון במוזיקה שמשמש גם כרב קהילה ומוציא בימים אלו אלבום שלישי ´המקום שלי´. "ברגעים רבים באלבום אני שומע את קרליבך שר עם הניגון המיוחד שלו"

חדשות כיפה נתנאל לייפר 01/04/14 17:13 א בניסן התשעד

המקום של רז הרטמן
יחצ, צילום: יחצ

רז הרטמן הוא פסנתרן בעל תואר ראשון במוזיקה, במקביל הוא גם רב קהילת "ואני תפילתי" בנחלאות. בימים אלו הוא מוציא את את אלבומו השלישי - "המקום שלי". הרב הרטמן אינו זמר במובן המוכר של המילה הזו, לא שהוא אינו נשמע טוב אך היצירה שלו אינה מגיעה כדי להתנוסס בראש חוצות ובמות אלא מהווה תפילה חדשנית, כזאת שמגיעה במקום בסידור תפילה בבית הכנסת באלבום פלסטיק מהודר בו משמש הרב הרטמן כבעל התפילה המרגש. גם אם אינכם מגיעים לבית הכנסת, התפילה של הרב הרטמן היא כזו שתוכלו לחוש יחד איתו ולהתחבר.

לפני כמה שנים, התמזלתי וזכיתי להכיר ולסקר את אלבומו השני של הרב הרטמן "שובה", האלבום יצא בצורה מחתרתית למדי לפני כמה שנים, ושבה את אוזניי בפשטות מחד ומאידך מהעיבודים הקלאסיים והיצירתיים שלו. ההגדרה הראשונה העולה כאשר מאזינים לאלבומיו של הרב הרטמן שיכול מאוד להיות שכך היה נשמע קרליבך, לו היה בעל השכלה מוזיקלית קונבנציונלית.

רגעים רבים באלבום החדש, אני שומע את קרליבך שר עם הניגון המיוחד שלו, למרות שאני חייב לציין שהרב הרטמן ניחן בקול ערב בהרבה מ"הרבי המרקד" שאכן השפיע עליו רבות לפני חזרתו בתשובה. רבים ניסו להציג את עצמם כיורשיו המוזיקליים של קרליבך אך יחידים מביניהם או בעצם אף אחד מהם לא קרוב כל כך לרעיון ולתחושה ואף מצליח לשדרג אותם כמו הרב הרטמן.

מבחינה מוזיקלית, באלבום החדש הלך הרב הרטמן על הפקה מקצועית במיוחד עם עיבודי מיתר עשירים בליווי נגינתו על פסנתר. על ההפקה המוזיקלית המשובחת במיוחד אחראי חגי הלברטל (חתנו של הרב מנחם פורמן לו מוקדש שיר לזכרו - ניגון הרב) עם מיטב הנגנים בתחום שמוסיפים גוון מיוחד ועמוק לאלבום המצוין. ניתן לציין את הגיטריסט עמית יצחק, נגני כלי ההקשה אסף זמיר ויצחק אטיאס, הכנרים - ניצן חן רזאל, אורן צור, לבנה חיות, נגנית הצ'לו - הילה אפשטיין ועוד מהשורה הראשונה של המוזיקאים בישראל.

כמו באלבומו הקודם כל הלחנים של הרב הרטמן מלבד "הנה ימים באים" בלחנו של קרליבך בעיבוד חדש ומעניין שלא מוותר על השריקה המסורתית בשיריו של הרבי המרקד. המילים ברובן מהמקורות בתוספת משפטים של הרב קוק, רבי נחמן מברסלב והרב הרטמן עצמו שכותב מילות תפילה ברובן. לא מדובר בשירה פואטית ומורכבת אך התחושה היא עד לצליל הכי קטן היא של כוונה עמוקה של המבצע, כוונה שחודרת אל המאזין עד לעומקו. בניגוד לחלק גדול מהיוצרים (במיוחד הפסנתרנים מביניהם…) שיוצרים מוזיקה בלתי ניתנת לשירה לאלו שאינם מוזיקליים במיוחד, הרב הרטמן יוצר מוזיקה פשוטה למדי לשירה אם כי עדיין נשמעת מתוחכמת, מרגשת ונוגעת.

[embed]

]

אודה, שלקח לי קצת זמן להתאהב באלבום הזה אך ברגע שמצאתי את "המקום שלי" בו, מצאתי את עצמי מזמזם אותו מבלי משים פעמים רבות. השילוב העמוק בין פשטות וענווה שעולה מכל מילה באלבום לבין הפקה מוזיקלית מורכבת ומיוחדת מפעים אותי וגורם לי להנאה רבה. היעדר הפוזה אלי הופך את הרב לדמות אנטי כוכבנית כזו שלא נמצאת בטבעיות על במות אך כזו אמתית שיכולה לחדור אל מעמקי הלב ולהפוך את השירים המיוחדים של הרב הרטמן לשירי תפילה שמושרים בכל מקום בדומה לשיריו של קרליבך.

הרב הרטמן מגדיר את האלבום כמסע תפילה פנימי שלו לאורך המקומות בהן ביקר והושפע, מסע שיוצא מן הלב ונכנס אל הלב. מומלץ בלבביות.

[embed]

]

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'