הזמיר עושה את זה חי

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, בביקורת כפולה על אלבומו החדש של מוזיקאי הג'אז המובחר, דניאל זמיר ועל אלבום הפסנתר הרגיש והענוג של מנדי פורטנוי תלמידו של זמיר

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 04/08/15 01:14 יט באב התשעה

הזמיר עושה את זה חי
יח"צ, צילום: יח"צ

כבר מזמן אמן הג'אז היהודי, דניאל זמיר, הוא אחד מסוכני החיברות החשובים של המוזיקה היהודית בקרב הציבור הישראלי שאינו שומר תורה ומצוות. זמיר וירטואוז מהשורה הראשונה שמפליא לרקד על צלילי סקסופון הסופרן שלו ואלבומיו מוערכים בקרב רבים מחובבי מוזיקת הג'אז הקל בישראל כשהוא משלב בין מוזיקה יהודית, כלייזמר, ג'אז וכל אלו בגוון אתני ייחודי.

דמותו הססגונית חבושת כיפת "יחי אדוננו" ויחסיו הטובים עם אליטת המוזיקה הישראלית שנוהרת להתארח בהופעותיו יצרו פה כמה משיתופי הפעולה היותר מעניינים. הוא ניגן ואירח את יוני רכטר, ברי סחרוף, מתתיהו, יונתן רזאל וכמובן את החברותא שלו, אביתר בנאי שזכיתי לראות אותם שוחטים יחד כמה מלהיטיו הגדולים של אביתר לקול תשואות הקהל שהופתע והתענג על עיבודי הג'אז האיכותיים של דניאל וההתמסרות של אביתר שנראה היה שהוא נמס מעונג מכל שניית שהיה על הבמה.

ראיתי לפני כשנה וחצי את דניאל זמיר והלהקה מארחים את אביתר בנאי בזפה ירושלים למופע השקת אלבומו הקודם 'נחמה ועידוד' (אם אינני טועה) וההתלהבות של זמיר והנגנים היא פשוט מדבקת, הקהל לא יכל שלא להריע ממושכות ולבקש כמה הדרנים נוספים.

באלבומו החדש - "חי" אסף זמיר כמה מביצועיו מהופעותיו בשנתיים האחרונות (כולל המופע בו הייתי, נראה אתכם מזהים את מחיאות הכפיים שלי) והוא מנסה להעביר את התלהבות של הבמה אל מערכת הסטריאו בחלק מהשירים זה עובד לחלוטין בחלקם אני עדיין מעדיף את גרסאות האולפן (שגם הוקלטו לייב).

אחרי כמה האזנות אני מגדיר את האלבום כ"דניאל זמיר למתקדמים", לא הייתי ממליץ על האלבום לאלו שאינם מכירים כלל את זמיר, לבטח אם אינם מאזיני ג'אז באופן טבעי. באופן כללי גם כאלו שאינם רגילים להאזין לג'אז יכולים להתחבר לאלבומיו הקודמים של זמיר, באלבום החדש הוא מותח את האלתור לעבר מקומות מורכבים יותר ופחות רכים מאשר באלבומיו.

מומלץ להאזין לביצועו המרתק של זמיר להמנון הלאומי "התקווה" יצירה מלהיבה בת יותר מ-10 דקות, לא כמו שדמיינתם לעצמכם, את זה אני מבטיח... ביצוע מדהים נוסף, הוא "צמאה לך נפשי" בלחנו של האדמו"ר מליובאוויטש בביצועם של זמיר, יונתן רזאל וברי סחרוף. הקהל שמצטרף בשירה אדירה והאקורדים המגוונים והמעניינים הופכים את הביצוע לטוב ביותר בעיניי באלבום.

[embed]

]

אהבתי את הבחירה של זמיר להניח לצד כל שיר בעטיפת האלבום המהודרת את התווים של השירים שהופכים את האזנה למוזיקאים למרתקת ומהנה יותר, (מוזמנים לנסות בבית. אזהרת שימוש: מומחים בלבד).

לסיכום, אם אתם כבר מכירים את דניאל זמיר ונפלאותיו האלבום החדש בהחלט יכול להרים לכם את המצב רוח, למתחילים אני עדיין ממליץ לגשת קודם לאלבום המופת של זמיר - "אמן" ורק לאחר מכן להרחיב את השמיעה ולהאזין לאלבום החדש.

כשקרליבך צבוע שחור לבן

(צילום: יח"צ)

האלבום הבא גם הוא קשור לדניאל זמיר. נגן הפסנתר מנדי פורטנוי, הוא תלמידו של דניאל זמיר מבית הספר למוזיקה "מזמור" והוא גם מתארח בשני שירים באלבומו החדש של פורטנוי "אשא עיניי".

האלבום שמוקדש כולו ליצירותיו של הרבי המרקד, ר' שלמה קרליבך, מבוצע על ידי פורטנוי בנגינת פסנתר מענגת ורכה. פסנתר הסטאנוויי המדהים נשמע מושלם תחת אצבעותיו המיומנות של פורטנוי שמעניק לשירים המוכרים כנפיים חדשות.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=yHl5eqrsch4[/embed]

כבר תקופה ארוכה שאני מתכנן הקלטת אלבום דומה לשירי השבת אותם אבצע רק בפסנתר וכשהאזנתי לאלבומו של פורטנוי הבנתי שהקסם הזה יכול לעבוד ובגדול. בחירת השירים של פורטנוי מעניינת ומגוונת, 16 רצועות שונות עם מיטב השירים המוכרים של קרליבך.

הפשטות בשיריו של קרליבך הופכת אותם לכלי גלם נהדר לכל מוזיקאי שיכול לפסל אותם כרצונו מבלי לגרום להם לאבד את קסמם וחינם ופורטנוי עושה את זה נהדר.

בשניים מהשירים (אשא עיניי, למען אחיי) מתארח המורה דניאל זמיר וסקסופון הסופרן שלו ויחד עם הפסנתר של פורטנוי הוא צובע את קרליבך מחדש.

פורטנוי עובד בימים אלו על אלבום מוזיקה מקורית באנגלית יחד עם אחיו שרולי והמפיק המוזיקלי אלון הלל והסנוניות הראשונות והמיוחדות מתוכו זכו להאזנות רבות בחו"ל ולשבחים רבים בתעשיית המוזיקה.

את אלבום הפסנתר שלו מוכר החודש פורטנוי במחיר מצחיק של עשרה שקלים בלבד ואני ממליץ לכם לעשות טובה לנפשכם ולרכוש אותו במהירות ולהבטיח לעצמכם הנאה והירגעות מוזיקלית.

[embed]

]