האמנים הדתיים כבשו את אקו"ם: אריאל זילבר, יונתן רזאל ואביתר בנאי זוכי פרס השנה

אריאל זילבר יקבל פרס מפעל חיים, 'קטנתי' של הזמר יונתן רזאל את פרס שיר השנה ו'יפה כלבנה' של אביתר בנאי את פרס אלבום השנה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/01/14 09:16 טז בשבט התשעד

האמנים הדתיים כבשו את אקו"ם: אריאל זילבר, יונתן רזאל ואביתר בנאי זוכי פרס השנה
יחצ, צילום: יחצ

האמנים הדתיים כבשו את אקו"ם. אמש (ה') פורסם כי 'קטונתי', שירו המוצלח של יונתן רזאל, יקבל את פרס 'שיר השנה' של אקו"ם וכן בקטגורית 'אלבום השנה' זכה אביתר בנאי ואלבומו 'יפה כלבנה'. עוד פורסם כי בפרס מפעל חיים יזכה הזמר הדתי אריאל זילבר.

בנימוקיהם אמרו השופטים על 'קטונתי' כי "בשיריו ולחניו של יונתן רזאל נעשה שימוש במקורות היהודיים שעושים את ארון הספרים היהודי לנגיש יותר ולידידותי יותר לחברה הישראלית".

"כך גם בשיר "קטנתי", כתבו השופטים, "המבוסס על פסוקי בראשית ותהילים, לקראת המפגש הגורלי עם עשו, פונה יעקב בתפילה לאל בבקשה להציל אותו מידי אחיו. אך הוא מקדים ואומר כאות של צנעה רבה "קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ". יעקב מתאר את בריחתו מעשו אל לבן דודו אשר בחרן, מצויד במקל בלבד. ועתה בשובו, לאחר שנים רבות, הפך לשני מחנות גדולים, הכוללים נשים ילדים ורכוש רב. דווקא עכשיו הוא נעשה פגיע יותר והוא זקוק להצלה".

[embed]

]

על 'יפה כלבנה' אמרו השופטים "אביתר בנה לעצמו כתיבה וסאונד ייחודי, מעיין תמהיל של סשה ארגוב, תום יורק ורוברט וויט. נראה שאביתר נע במסלול מקביל כמעט למה שנעשה בתרבות בישראל. 'יפה כלבנה' הינו אלבום שלם של יוצר שמתלבט לגבי מהותו, פזילה לחיים חילוניים קודמים ובעיקר העיסוק העצמי של תרבות הסלבס".

"'תל אביב', 'יפה כלבנה' ו'שאו שערים' הם רק חלק מאלבום מעניין, שלם ובעיקר אחר, שמייצג את דמות ״המאמין החדש״" הוסיפו השופטים, "קשה למאזין לקבוע האם אביתר מתקרב לאלוהים או פשוט מתרחק ככל האפשר מחייו החילוניים הקודמים". הוועדה קבעה פה אחד שאין אלבום ראוי יותר מ- ״יפה כלבנה״ לפרס אלבום השנה.

[embed]

]

בהחלטתם על הענקת פרס מפעל החיים לאריאל זילבר כתבו השופטים כי "יצירותיו של זילבר בולטות במקוריותן וחדשנותן תוך שהוא משלב אלמנטים אתניים וסגנונות מוסיקליים חדשים. ניכר כי זילבר הגדיר מחדש את המיינסטרים כשהוא מקרב את השוליים למרכז. הופעתו על הבמה מלאת כריזמה ושיריו רלוונטיים ומשפיעים גם היום כשהם מדברים על אמת אומנותית, אמינות, כנות וכשרון עצום. על כל אלה ועוד בחרה ועדת השיפוט להעניק לאריאל זילבר את פרס אקו"ם על מפעל חיים למלחין".

אריאל זילבר הוא אמן יוצר הכותב, מלחין ומבצע מזה למעלה מארבעה עשורים. את ראשית דרכו בסוף שנות השישים התחיל בכתיבה עבור אמנים אחרים בארץ ובצרפת - הגשש החיוור, אילנה רובינא, פרנסואז הרדי ועוד.

בשנות ה 70 הצטרף ללהקת "תמוז" והיה שותף לכתיבת יצירות רבות ביניהן- "ככה את רצית אותי" "סוף עונת התפוזים" יחד עם שלום חנוך ועוד. בשנת 1976 יצא אלבומו הראשון של זילבר "רוצי שמוליק" שזכה להצלחה רבה במצעדים ומאז יצר וביצע זילבר שירים רבים שהפכו ללהיטי ענק. ביניהם- "ואיך שלא", "אני שוכב לי על הגב", "אגדה יפנית", "בדיעבד", "מסך עשן", "ברוש" ועוד ועוד. במהלך השנים זילבר שיתף פעולה עם מיטב האמנים בארץ והלחין עבורם יצירות רבות, ביניהם הגשש החיוור, גלי עטרי, להקת הנח"ל ועוד.

[embed]

]

אקו"ם מעניקה מזה 56 שנה פרסים ליוצרים בולטים בתחומי המוזיקה והספרות בישראל. אקו"ם, היא אגודה השומרת על זכויות היוצרים בישראל בהתאם לחוק זכויות היוצרים. טקס הענקת פרסי אקו"ם, ייערך בחודש פברואר הקרוב בתיאטרון גשר ביפו.