גן רוה - כשמצליחים לחבר את המזרח למערב

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, על אלבומם השני של ההרכב האתני גן רוה. שילוב מרגש של מילים מקוריות ומיוחדות עם מוזיקה מסקרנת ומגוונת

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 25/10/15 01:51 יב בחשון התשעו

גן רוה - כשמצליחים לחבר את המזרח למערב
יחצ, צילום: יחצ

'צור לבבי' האלבום החדש (השני) של ההרכב 'גן רוה' בניצוחו של זיו רוה או ליתר דיוק הרב זיו רוה ממכון מאיר , הוא אחד הדברים המעניינים ששמעתי בתקופה האחרונה ושמעתי דברים רבים... בתור אשכנזי שגדל על מוזיקה חסידית ברובה גיליתי בגיל מאוחר יחסית את ההנאה ממוזיקה אתנית קלה שיודעת לשלב מטעמי המזרח והמערב יחד.

הראשונים שפתחו בפניי את הדלת לעולם הקסום הזה היו חברי להקת הלווים ובראשם אליהו דגמי המצוין. אלבומם הראשון והיחיד שיצא לפני כ-15 שנה הוא יצירת מופת שהשפיעה על רבים מהיוצרים במוזיקה היהודית ישראלית כולל אמנים גדולים ומוכרים כברי סחרוף ועוד. הלווים השתמשו בכישרון רב בידע שלהם במוזיקה המערבית והמזרחית כאחד וכך שילבו בין גיטרות חשמליות בועטות לבין הכלים האתניים ויצרו סאונד חדשני ומרגש.

'גן רוה' מתאפיין בהפקה שונה מעט, שלושת חברי הלהקה אינם משתמשים כמעט בכלים מערביים (מלבד הבס) והגוון האתני הוא השולט הבלעדי באלבום, אך עדיין אני מזהה במקצבים ובהשפעות גישה מוזיקלית מערבית. כך לוקח לדוגמא יגל הרוש מנגן באלבום בקמנצ'ה, כלי מיתר פרסי עם צלילים הדומים לכינור, הרוש משלב בנגינתו מלבד הסגנון הקלאסי לקמנצ'ה גם סגנון מערבי קלאסי שבדרך כלל מבוצע דווקא בכינור. השילוב בין מזרח למערב יוצר שילוב ייחודי ומרתק שהופך את האלבום למעניין הרבה יותר.

על כל הלחנים והמילים מלבד שיר אחד שמילותיו לקוחות מהתהילים אחראי זיו רוה שגם שר ומנגן בכלי מיתר רבים ושונים. אותו מלווים כאמור, יגל הרוש בקמנצ'ה וחליל הנאי ואביעד בן יהודה שאחראי לכלי ההקשה האתניים.

רוה מתגלה באלבום כמשורר מחונן. מילותיו נפלאות ובחלק מהשירים הן נדמות כאילו הן פיוט עתיק שנכתב לפני אלפי שנים. דוגמא בולטת לכך הוא השיר שפותח את האלבום ואחד היפים מתוכו - "למען שמך", שיר שריגש ושימח אותי כאחד בלחן הנעים שלו ובמילים המרגשות והנוגעות. בין השירים שילב רוה גם 3 קטעים אינסטרומנטליים נעימים וכיפיים.

[embed]

]

למרות שמדובר באלבום אולפן חשתי כמה פעמים במהלך ההאזנות לאלבום כאילו מדובר בג'אם ספונטני ואינני מתכוון במובן השלילי של הדבר. החיות והתחושה של חוסר ההתאמצות ליצור "צליל מושלם" הן בעיניי ענווה חיננית שמוסיפה תבלין חיובי ליצירה כולה.

אם אתם לא מפחדים מצלילים מזרחיים ויש לכם את הסבלנות להאזין ולפתוח את האוזניים ואת הלב, 'צור לבבי' הוא בהחלט אלבום מומלץ בעבורכם. כדי להעצים את החוויה האזינו לאלבום בצירוף חוברת המילים שלו ותתענגו גם על מילותיו היפיפיות של רוה.

[embed]

]

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן