ביקורת מוזיקה: "נפשי בשאלתי" - הראל טל חוזר לחיים

האם הסוד הוא בקול או בלחנים? או בכלל במרכיב אחר? מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, על אלבומו החדש של הזמר הראל טל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 04/01/16 11:27 כג בטבת התשעו

ביקורת מוזיקה: "נפשי בשאלתי" - הראל טל חוזר לחיים
יחצ, צילום: יחצ

חמש שנות כתיבה מאות אלבומים שעברו תחת שבט עטי, כשמה שהתחיל כתחביב הפך בדרך פלא לפרנסה ועל כך אני מודה לבורא עולם שכיוון אותי בדרכים מופלאות שרק הוא יכול לרקוח.

אחד התחביבים המרכזיים שלי כשאני מאזין לאלבומים חדשים הוא להגדיר את הזמר/היוצר. יש כאלו שהם בעיקר קול, יש כאלו שהם בעיקר מלחינים ויש כאלו שהקסם שלהם עולה דווקא בטקסטים ויש כאלו שבכלל לא משנה כל הדברים אותם מניתי קודם לכן והם אלו שהם בעיקר לב.

כשמצליחים לחוש את הלב בשירה, היא מקבלת מקום אחר לחלוטין ונוגעת בלב המאזין גם אם היא לא בהכרח מכילה ייחודיות שתתפוס את הבמה לכשעצמה. אחד האלבומים ששמעתי לאחרונה שמתאימים להגדרה הזו הוא אלבומו של הראל טל - 'נפשי בבקשתי'.

טל שהפיק את האלבום יחד עם טל אחר - המוזיקאי המוכשר אבי טל (אהרן רזאל, אודי דוידי ועוד), הוא כותב שירים פשוטים למדי עם לחנים נחמדים ששמעתי כמותם רבים ואפילו שמעתי זמרים טובים ממנו (אם כי הוא בהחלט זמר נעים), אך הלב והכוונה שלו מקפיצים את רמת התוצאה משמעותית.

טל שניצל לפני כשנתיים מתאונה מחרידה ומוזרה כאחת, כאשר התחשמל במהלך חתונה אותה הנחה מהמיקרופון וכמעט איבד את חייו שילב באלבום החדש כמה שירים שהיו חלק מהפסקול של אותה תקופה והפכו מאוחר יותר לאלבום.

צפו בכתבה על התאונה וסעודת ההודיה שבאה אחריה:

[embed]

]

בעיניי הראל טל הוא איך שהיה יכול להישמע הזמר הברסלבי, ישראל דגן, לו היה יוצר הפקות יותר נקיות ומקצועיות. טל כותב בדומה לסגנונו של דגן מילות תפילה והודיה לבורא עולם מבלי לנסות להפוך אותן לשירה סבוכה עם מילים גבוהות ובכך הופך את יצירתו לנגישה גם לילדים. מעבר לשירים אותם כתב בעצמו הוא גם הלחין כמה פיוטים ושירים של אחרים ומילים מהמקורות בצורה נעימה וזורמת.

אחד השירים הבולטים באלבום הוא דווקא למילים מוכרות שזכו ללחן חדש - 'אני העבד' שכתב עוזי חיטמן בסגנון פיוטי ומרגש וזכה כאמור ללחן מחודש של טל ו'תעיתי כשה אובד' שמשלב בין תהילים למילותיו הפשוטות אך מלאות הכוונה של טל.

[embed]

]

שמעתי את השיר 'עד מתי' בדיוק בעת שקראתי את החדשות על הטרור שמכה בנו והתחברתי מיד אל המילים והלחן הנוגה אך מלא התקווה כפי שמעביר קטע המעבר הדרמטי המצוין של אבי טל שמשלב בין הגיטרות של עמית יצחק המצוין והקלידים של אבי טל.

לסיכום: 'נפשי בשאלתי' הוא לא האלבום הכי מבריק ששמעתי בשנה האחרונה אך הוא בהחלט אחד מהאלבום היותר זורמים ונעימים שהגיעו אלינו בתקופה האחרונה ששפת הלב שלו היא הנקודה הבולטת והחשובה שלו שבעידן פלסטיקה והמון השקעה טכנולוגית לפעמים הלב זה הדבר היחיד והחשוב

[embed]

]