ביקורת מוזיקה: מרדכי גרנביץ' - כל החומות

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, נהנה מאלבום הבכורה של מרדכי גרנביץ' שמשלב בין טקסטים פשטניים ולחנים קליטים לבין הפקה מוזיקלית משובחת במיוחד

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 26/03/16 23:04 טז באדר ב'

ביקורת מוזיקה: מרדכי גרנביץ' - כל החומות
יחצ, צילום: יחצ

זאת דילמה לא פשוטה בכלל האם להתחכם וליצור מוזיקה מורכבת או ליצור משהו פשוט וקליט. התחכום מוערך בדרך כלל רק על ידי ה'מבינים' לעומת זאת הפשטות מבורכת על ידי הקהל הרחב ואילו לא תמיד מצליחה להתעלות לכדי רגע מוזיקלי שנרצה לזכור לאורך זמן או אפילו שנייה אחרי שהצלילים נדמו.

כולנו זוכרים איזה רגע סתמי לכאורה בו שמענו איזה צליל שיר, או אפילו שורה אחת מתוכו, שפשוט גרמה לנו לעצור ולחפש לאחר מכן את השיר בקדחתנות כאילו שאם נמצא את השיר החיים שלנו פשוט ישתנו ויראו טוב יותר, כמו צמא שיודע שכשישתה את כוס המים הקרים ישוב אל החיים. למזלנו חובבי המוזיקה האיכותית ששומעים מוזיקה לא רק כדי שלא יהיה לנו ריק באוזן, ישנם את האמנים האלה שיוצרים חומרים כאלה. אם הם היו נועצים ביועץ כלכלי הוא היה מרחיק אותם מזה ואומר להם שהם יוצרים מוזיקה "לא מסחרית" ואם רצונם לשרוד כלכלית כאמנים שיצרו מוזיקה פשוטה יותר אך האמנות היא חלק בלתי נפרד מהנשמה של האמן שחש בצורך פשוט לשפוך אותה לעולם כולו גם אם לא יראה ממנה שקל שחוק.

השילוב האידיאלי אך המסובך ביותר הוא להצליח ליצור מוזיקה שנשמעת כפשטנית, אך עטופה בצורה נכונה ומתוחכמת שהופכת את ההפקה כולה למתאימה לאוזניים שונות. זאת אחת ההגדרות שאני יכול להלביש על אלבום הבכורה של מרדכי גרנביץ' - 'כל החומות'. שיריו של גרנביץ' לא מורכבים במיוחד הם קליטים ונעימים וההפקה המוזיקלית המוצלחת במיוחד של ליפשיץ נותנת להם דחיפה חזקה למעלה.

[embed]

]

ליפשיץ שעבד בעבר גם עם ביני לנדאו באלבומו האחרון והמוצלח במיוחד 'משכן' ועם אמנים נוספים מוכיח שהקסם של לנדאו הוא שייך גם לו. גם באלבום 'כל החומות' של גרנביץ' העיבודים עשירים ומדויקים ומצליחים לגרום לך להאזין לשיר בצורה חדה יותר. ליפשיץ גייס לאלבום קאדר נגנים מהשורה הראשונה שיוצרים יחד אלבום ברמה טובה מאד (גדי פוגטש, שרון פטרובר, עמית יצחק).

גרנביץ' זמר לא רע בכלל, קולו חם ונעים והוא מיטיב לבצע את שיריו אותם כתב בעצמו (מלבד הפיוט 'ידיד נפש' ו'רבי כזה') והלחין בטוב טעם. המילים של גרנביץ' פשוטות למדי ועוסקות בחיי היום-יום בתפילה ובלבטים שלו מול בוראו. הכתיבה הפשטנית יחסית מעניקה לשירים את מימד האמיתיות שמשכנעת לעתים הרבה יותר מטקסטים עמוקים מידי ומלאי מטאפורות לא מובנות.

גרנביץ' הוא דוגמא מצוינת לאמן ששר מנשמתו ושקל לשמוע את זה גם מאחורי המיקרופון האולפני. אם אהבתם את ביני לנדאו יש לי תחושה עמוקה שתתחברו גם ליצירתו המשובחת של גרנביץ'.

[embed]

]