ביקורת מוזיקה: כשמתיסיהו ודניאל זמיר פגשו כבשים מוזיקליות

מבקר המוזיקה נתנאל לייפר על אלבום הבכורה וההשקה הייחודית של להקת הג'אז כבשוש ועל אלבומו של נגן הסקסופון דור אסרף

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 03/09/15 16:41 יט באלול התשעה

ביקורת מוזיקה: כשמתיסיהו ודניאל זמיר פגשו כבשים מוזיקליות
ישי שמיאן, צילום: ישי שמיאן

אין דבר שיותר משמח אותי מאמנים צעירים בתחילת הדרך שמצליחים להביא משהו חדש לאוזן ועוד יותר משמח אותי כשזה מצליח להם וממלא אולמות. אתמול (ד') השתתפתי במופע ההשקה משמח של להקת "כבשוש" על עשרה נגניה המדליקים ובאירוח של מפיק הלהקה, מוזיקאי הג'ז המוערך דניאל זמיר והזמר מתיסיהו שהתארח באופן מפתיע במופע הלהקה בצוללת הצהובה בירושלים.

האלבום החדש של הלהקה משלב חומרים מקוריים של דליק סמקאי, נגן הפסנתר והמנהיג של הלהקה וחומרים מסורתיים ומוכרים שמעובדים כיאות וכראוי לתזמורת ג'אז עמוסת נשפנים ובהחלט מהווים חווית האזנה חדשה לאותם שירים "מוכרים". הלהקה מופיעה יחד עם ששה נשפנים (תוספת של שניים נוספים שאינם מנגנים באלבום, חצוצרה וסקסופון בריטון ענקי) גיטרה בס, גיטרה חשמלית, תופים ופסנתר. עצם העובדה שעל הבמה מנגנים/מפזזים עשרה נגנים יש בה משהו עצמתי במראה ובאווירת הקרנבל המיוחדת, כשבכל שנייה ניכר שהם פשוט נהנים מלנגן יחד.

(צילום: יחצ)

רוחו של המפיק המוזיקלי, דניאל זמיר שהכיר את חלקם כתלמידים שלו בבית הספר למוזיקה מזמור, ניכרת בכל צליל באלבום. זמיר שהיה אחד מהראשונים שהביאו את הג'אז למוזיקה היהודית עם אלבומיו המצוינים (ובמיוחד עם האלבום 'אמן' ) יכול לסמן לעצמו וי כשנגנים צעירים ומוכשרים כל כך בוחרים ליצור בהשפעתו ג'אז יהודי קליל ומגניב.

זמיר גם מתארח באחד משמונת רצועות האלבום, 'אנעים זמירות' בנגינה וגם בשירה מעניינת (הרצועה היחידה באלבום שמכילה שירה) שמרימה את המנגינה החב"דית המוכרת דרך מקצב החמש שמיניות למקום חדש ומרתק. במופע השתולל זמיר, פשוטו כמשמעו עם סקסופון הסופרן המפורסם שלו והפליא בשליטתו עליו לקול מחיאות הכפיים הסוערות של הקהל שגדש את הצוללת לחלוטין (כשאני חושב על זה בפעם השנייה ברצף, שאני רואה את הצוללת עמוסה באנשים שבאו לשמוע מוזיקה יהודית). זמיר ביצע עם הלהקה גם את הפיוט האהוב "יגדל" גם הוא מתוך האלבום החדש של 'כבשוש'.

כאורח מיוחד הביא זמיר את חברו הקרוב, הזמר מתיסיהו מילר שנמצא בארץ בימים אלו. הגעתו של מתיסיהו הייתה כאמור הפתעה ולא הודיעו עליה מראש. מילר ביצע משיריו ויחד עם זמיר ביצע את הלהיט של זמיר שיר הנושא של האלבום 'געגוע לכאן'. למותר לציין את המשמעות של אמן בינלאומי שמופיע יחד עם הרכב במופע ההשקה של אלבום הבכורה שלו. ברור שמתיסיהו הגיע בגלל חברו זמיר, אך בהחלט היה נראה כי הוא מתמוגג מהמוזיקה הייחודית.

[embed]

]

בתור מי שמאזין כבר כחודש לאלבום של הלהקה, ומת על הג'אז הקליל שהם מבצעים, המופע בעיניי היה השלמה לעין של מה שהלב הרגיש בלי לראות וכשעכשיו תוך כדי כתיבת שורות אלה אני שומע את 'יגדל' אני רואה מול עיניי את שורת הנשפנים מנגנת בכל עצמותה את הרצועה.

לסיכום, נהניתי מאד מהמופע של 'כבשוש', מלבד האיחור הלא אופנתי של תחילת המופע (כשעה וחצי אחר פתיחת הדלתות). ממליץ לכם בחום להאזין לאלבום הבכורה של ההרכב המדליק הזה ולהשלים את החוויה במופע הסוחף של דליק והחברים.

(צילום: יחצ)

אם כבר בג'אז יהודי אני עוסק, בימים אלו יצא אלבום חדש של נגן הסקסופון, דור אסרף - 'אגדלך', אמנם אי אפשר להגדיר אותו כאלבום ג'אז ממש אך נגינתו של אסרף וגוון העיבודים באלבום נוגע בג'אז לרגעים רבים.

אסרף שמנגן בסקסופנים באלבום אסף סביבו קבוצת נגנים מהשורה הראשונה בארץ שמלווים אותו. החומרים מלבד שיר הנושא של האלבום ו'שחרחורת' כולם להיטי מוזיקה חסידית (השבעתי,שמח תשמח, בואי בשלום, מכניסי רחמים ועוד), מה שמעמיד את האלבום בשורת האלבומים האינסטרומנטליים שכנראה נשמע בשנים הקרובות באולמות השמחות השונים.

נגינתו של אסרף נעימה והעובדה שהוא מנגן בסקסופונים בגדלים שונים עם צלילים שונים הופכת את האלבום לנעים ולא מעיק.

באלבום ניתן לשמוע השפעות נוספות מלבד הג'אז, בוסה נובה, סלסה ומוזיקה ברזילאית, היפ-הופ ופאנק שמעשירים את השירים המוכרים ויוצרים משהו קצת יותר מעניין באוזן. לא מדובר באלבום מרעיש שישנה לכם את ההסתכלות על המוזיקה או אפילו על השירים האלה אך בהחלט מדובר באלבום רקע חביב ונעים שכאמור מתאים במיוחד לאולמות האירועים בין הדג לשניצל או לאיזו מעלית יוקרתית.

[embed]

]