ביקורת מוזיקה כפולה: אמנים שרים את ניגוני הרבי מלובביץ ו"המניין"

מבקר המוזיקה נתנאל לייפר, בביקורת אלבומים כפולה על אלבום ניגוני הרבי מלובביץ - צמאה ועל אלבום שירי קרליבך של להקת ה"המנין"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 15/05/15 14:04 כו באייר התשעה

ביקורת מוזיקה כפולה: אמנים שרים את ניגוני הרבי מלובביץ ו"המניין"
יח"צ, צילום: יח"צ

שני אלבומים שונים אך דומים, נחתו על שולחני לאחרונה, ראשון הוא "צמאה" אוסף זמרים ששרים את ניגוני הרבי מלובביץ' ונתחיל בשורה התחתונה שמדובר בהפקה מדהימה, של נאור כרמי.

כרמי אשר עסק בשנים האחרונות בכמה פרויקטים שהבולטים בהם הם להקתו "הלב והמעיין" שזכתה לשבחים רבים והוציאה כמה אלבומים של ניגונים עתיקים ולהקת החתונות שלו "התזמורת העממית" שגם היא הוציאה לפני כשנה אלבום קופצני וחביב. הפעם בחר כרמי בגוון רוקיסטי הרבה יותר מאשר בהפקותיו האחרות והתוצאה ייחודית ומעניינת.

אני חובב וותיק של הפקות "אול-סטאר" יעני, נבחרת כוכבים אשר מתאספים ומתארחים בפרויקט מוזיקלי אחד. יש משהו מרתק לשמוע קולות וסגנונות שונים בכל שיר ושיר. כל אמן ואמן מבצע את השיר שלו באלבום בכיוון שלו והופך אותו לצבעוני ומסקרן יותר. ב"צמאה" התאספו כמעט כל השמות הגדולים במוזיקה היהודית החל באביתר בנאי, שולי רנד, אברהם פריד, ישי ריבו, אהרן רזאל, אריאל זילבר, ברי סחרוף ועוד.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=djpecNuRFjw[/embed]

אני יכול רק לשער כיצד הגיבו לאלבום חסידי חב"ד שרגילים לביצועים המקוריים של השירים, אשר אינם מוגדרים כרוק על גווניו השונים, אך לי כמאזין העיבודים החדשים הוסיפו עניין רב והפכו את השירים המוכרים למרתקים ומלהיבים.

לאלבום מצורף ספרון מילים וסיפורים מרהיב ומעניין בפני עצמו, כשהאמנים מספרים על השירים ועל התחושות והחוויות האישיות שלהם לגביהם. האלבום הושק לראשונה בהופעה בבנייני האומה בי"ט כסליו. הופעה ממנה חזרתי נסער ונרגש מאד, כשאני יודע בבטחה שארצה להגיע אליה גם בשנה הבאה ולחוות את התרוממות הרוח והשמחה העצומה שהייתה באולם. האלבום "צמאה" שאת עיבודיו ניגנו באותו ערב מרגש הוא בשבילי תזכורת מתוקה לאותה חוויה מסעירה.

כל שירי האלבום הוקלטו במיוחד עבורו, מלבד "צמאה לך נפשי" ניגונו המוכר של הרבי מלובביץ' שמושר על ידי אביתר בנאי שהחליט להעלות דווקא הקלטה מהופעה בה שר את הניגון המרטיט כמה דקות לאחר שנודע על מותם של שלושת החטופים, הוא החליט לוותר על הקלטה מחודשת ומדויקת יותר ולהנציח דווקא את רגע הזעקה והכאב.

היכולת לקחת שירים מוכרים וישנים ולהעניק להם גוון חדש מחד, אך כזה השומר על רוח השיר היא אינה דבר פשוט. נאור כרמי ואוסף האמנים המפואר של האלבום עמד במשימה בהצלחה רבה והתחושה היא כאילו מדובר בשירים חדשים שנכתב במיוחד עבור האלבום, כך שגם אם אתם לא חבדניקים, "צמאה" יעניק לכם הנאה מובטחת, אצלי הוא מתנגן מזה חצי שנה במערכת הסטריאו ונראה שהוא הולך לשהות שם עוד זמן רב.

(צילום: יח"צ)

האלבום החדש של "המניין" מוקדש אף הוא לביצועים מחודשים של אמנים שונים לשיריו של הרבי המרקד - ר' שלמה קרליבך לרגל 20 שנה לפטירתו. ההרכב מכיל 11 מוזיקאים שונים ומגוונים שחברו לנגן יחד, חלקם מוכרים מאד (ניר מוצרי, גלעד חזן, משה שלו, יגל הרוש, עדו גונן) וחלקם מוכרים פחות. גם פה מתארחים זמרים שונים כסולנים אם כי מדובר באמנים מוכרים פחות (מה שלא תמיד מעיד על איכותם).

באלבום המניין ניתן לשמוע את ישי ריבו, (עורך - אני מתחיל לראות כאן תבנית שחוזרת על עצמה? נתנאל - אכן ריבו הפך לסמל סטטוס בשנה האחרונה) יצחק מאיר, אייל כהן (דה וויס), רוקי זיגלר, שמואל קארו, עקיבא תורג'מן, אבי מילר, רפא ברכץ ומשה שלו נגן הסנטור, שלראשונה שמעתי את קולו בשירה והופתעתי לטובה מאד. יצוין, ששלו אחראי יחד עם יהודה לבבי נגן הקונטרבס גם על כל העיבודים באלבום.

בחירת השירים באלבום מעניינת, החברים בחרו לצד שירים מוכרים מאד גם כאלה שפחות מושמעים ומוכרים בציבור הרחב, מה שהופך את האלבום למעט יותר מעניין מאשר סתם אלבום קאברים של קרליבך. באופן כללי אינני חסיד גדול של קאברים שאינם מחדשים יותר מידי, באלבום של המניין לא שמעתי שום ביצוע חדשני במיוחד שגרם לי להתפעלות, אך בהחלט ניתן לומר שהוא ניחן בשמחה מדבקת ובהתלהבות מוזיקלית של המבצעים והנגנים.

[embed]

]

למרות העושר והגיוון של כלי הנגינה של החברים בלהקה, בתוצאה הסופית קשה להתרשם ולחוש כי מדובר בכמות נגנים גדולה, כשבעיקר מפריע האקורדיון שמשתלט על הצליל ועל המרחב בחלקים גדולים מידי. למרות שאני מהמאזינים בקשב רב לא בטוח שהייתי חש שאכן מדובר בהרכב רחב כל כך, לולי ידעתי זאת קודם לכן. התחושה לאחר כמה האזנות, שמדובר באלבום שמעביר בעיקר את השמחה של הלהקה וההתלהבות של המוזיקאים לנגן יחד. אני בטוח שהמופע שהמניין נותנים בהופעות מלהיב ומיוחד הרבה יותר מאשר חווה המאזין בהאזנה רגילה לאלבום. שלא אובן שלא כראוי, אסביר, שמדובר באלבום באמת נחמד ונעים, אך לא כזה שגורם לי לרצות להאזין לו עוד פעמים רבות כדי לחוות חוויה מוזיקלית מעמיקה.

חובביו של קרליבך יוכלו ליהנות מאד מהאלבום שמאיר כמה משיריו הפחות מוכרים של הרבי המרקד כשהשירה באופן כללי נעימה וזורמת, אך כאמור, התחושה הברורה שלי מההאזנה לשמחה וההתלהבות שנשמעת בבירור באלבום שהצד החזק יותר של חברי המניין הוא דווקא העמידה על הבמה וההופעה מול קהל חי ושר, חוויה שאשמח להשתתף בה. אם אתם חובביו של הרבי המרקד או סתם מחפשים אלבום שיסייע לכם בהכנות השבת - "המניין" בהחלט יכול להתאים למשבצת הזו.

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=zeVrS8m3JO8[/embed]