ביקורת מוזיקה: זושא – אח בהופעה ללא הגברה

נתנאל לייפר היה בהופעה של ´זושא´ ויצא מוקסם. לכם הוא ממליץ, רוצו להופעה הבאה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 20/01/15 12:41 כט בטבת התשעה

ביקורת מוזיקה: זושא – אח בהופעה ללא הגברה
יחצ, צילום: יחצ

כשהאזנתי ל-EP של הלהקה עליו כתבתי לפני כמה חודשים, היה ברור לי שדבר אחד לא חסר להם כלל - אומץ. להקת "זושא" המצוינת מארה"ב כבשה אותי בקלות עם אווירה מיוחדת בשירים, שימוש בקול האנושי ככלי נגינה ולחנים מלודיים שנשמעים כמו לולאת לופ שאינך רוצה שיסתיים.

שמחתי במיוחד להשיג כרטיס למופע הסולד אאוט, אחד מתוך שתיים של "זושא" בישראל. אם חשבתי שהכרתי את גבולות האומץ של חברי הלהקה הופתעתי לחלוטין כאשר הם בחרו לנגן ללא מערכת הגברה.

כ-150 איש מילאו את מרכז שליו בשכונת נחלאות בירושלים כשהם יושבים על כל פינת רצפה/מדרגות אפשרית והלהקה שישבה במרכז החלל הייחודי פשוט ניגנה איתנו ואלינו. החיבור הזה גרם לקהל להיות חלק מלהקת הליווי עם שירה קסומה שהפכה את האווירה למיוחדת עוד יותר.

חלק גדול מהחומר המוזיקלי של זושא הוא במודע שירים ללא מילים והלחנים המלודיים הנעימים יכולים להימשך עוד ועוד, וכמו שאמר סולן הלהקה ארי גיסין, "אם שיר הוא טוב לא ניתן להפסיק לשיר אותו ואם הוא לא טוב עדיף שלא יושר מלכתחילה".

גיסין, כריזמטי והשירה המיוחדת שלו מגנטה אליה את תשומת הלב, באופן מפתיע למדי, בהתחשב שמדובר בזמר בלי מיקרופון במקום עמוס לעייפה. הוא עוצם את עיניו לאורך רוב השירים כששירתו נעה כל הזמן בין ג'אז, רגאיי שמזכיר את מתיסיהו ופולק חולמני.

[embed]

]

הקהל היה ברובו הגדול דוברי אנגלית. בחודשים האחרונים הלהקה התפרסמה מאד וכתבות אודותיה התפרסמו בפוקס ניוז, האפניגטון פוסט ועוד, כך שהרכב הקהל היה צפוי למדי למרות שפה ושם הגיעו גם כמה ישראלים ששמעה של הלהקה המשובחת הגיע לאזניהם. דני ברונשטיין המנהל הנמרץ של הלהקה אמר שהם מקווים להגיע שוב לארץ בקיץ לאחר יציאת האלבום המלא עליו הם עובדים בימים אלו. לטובת הקורא בנט, נציין שלפני כחודש, יצא הסינגל האחרון של זושא אשר נקרא "אח" מתוך האלבום, יחד עם נגן הגיטרה זוכה הגראמי, סי לנזבאום.

במופע הראשון בו השתתפתי ביום חמישי בערב, התארח זמר הנשמה, שלמה כץ, שניגן 2 שירים יחד עם חברי זושא. הלהקה שמושפעת רבות משלמה קרליבך, רבו המוזיקלי של כץ, שהוציא לא מכבר אלבום משיריו הלא ידועים, יצרה יחד עם כץ שילוב מוזיקלי מצוין.

האירוח במרכז שליו היה מושלם עם שתייה חמה ויין איכותי למעוניינים, למרות, שאני ריחפתי מהמוזיקה לבדה גם ללא מנת האלכוהול.

לסיכום אם עוד לא הקשבתם ל-EP של זושא, רוצו לעשות את זה ופנקו את עצמכם בהזדמנות הבאה שהלהקה המופלאה הזו מגיע לישראל והגיעו להופעה שלהם.

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'