ביקורת מוזיקה: דויד שטנר – תיכף נלך

לקח למבקר המוזיקה נתנאל לייפר מעט זמן כדי להתחבר לאלבומו החדש של דויד שטנר אך לאחר האזנה עם חוברת המילים, הוא מגיע למסקנה ששירתו של שטנר מלטפת ומלודית והוא מיטיב לבטא את שיריו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 09/03/15 15:31 יח באדר התשעה

ביקורת מוזיקה: דויד שטנר – תיכף נלך
יח"צ, צילום: יח"צ

לקח לי זמן להתחבר לאלבום הבכורה של דוד שטנר - 'תכף נלך'. אהבתי אותו והוא בהחלט נעם לאוזניי, אך חשתי שמילות השירים אינן מצליחות לחדור לראשי ולהתנחל בליבי. אני יכול ליהנות ממוזיקה טובה גם בשפה שזרה לי לחלוטין, אך כשאני מקשיב לשירים בעברית, המובנות של השפה גורמת לי לנסות ולתהות על משמעות השיר, ולהיכן כיוון היוצר או השאיר פתוח לפרשנותי. רק אחרי כמה האזנות הבנתי שזו הנקודה שבה התקשיתי עם שטנר, ככל שהקשבתי לאלבום, התקשיתי לשים אצבע על מהו הדבר שבו עוסקים שיריו.

לאחר כל ההאזנות, התאהבתי במוזיקה ובשירה של שטנר. העבודה המצוינת של המפיק המוזיקלי של האלבום אל-עד טרי המוכשר, בשילוב לחניו ושירתו הנעימה של שטנר, יצרו מוצר נעים להאזנה שהכריח אותי בסופו של דבר לקחת את חוברת המילים לידיי ולקרוא אותה בעיון…

העיון הראשוני אישש אצלי את התחושה הראשונית שלשטנר יש משהו לא פתור עם הלילה… שבעה מתוך 12 השירים באלבום עוסקים או מזכירים את הלילה והערב, שני שירים ממש מוקדשים ועוסקים בלילה.

אך כשהאזנתי לאלבום שוב בצמוד לחוברת המילים, ההנאה שלי שודרגה, ולאט לאט הבנתי ששטנר שר על עולם המסכים בו אנו חיים "כמה מסכים בינינו כמה רשתות פרושות על פני תהום", הוא שר על הזוגיות "בואי ונלך לישון עוד תאיר לנו הדרך" ושר על תקווה ויאוש "עוד מעט אתה תראה הבוקר יעלה". שירתו של שטנר מלטפת ומלודית והוא מיטיב לבטא את שיריו.

ההשפעות המוזיקליות של האלבום מזכירות רוק מהניינטיז בסאונד 2015 שנשמע נפלא. שיריו של שטנר המעט עגמומיים חושפים השפעות מאביתר בנאי ועידן רייכל. באופן כללי הגיע הזמן לחקור את העגמומיות שנפלה על יוצרים רבים כל כך במוזיקה היהודית. אני אוהב גם שירים דיכאוניים אך אולי הגיע הזמן לגוון ולא ליצור אלבומים שכולם מתחילתם ועד סופם נהי וכאב, בכל זאת אם יש משהו שמבדיל את היוצרים הדתיים מהחילוניים הוא שאנו אנשי אמונה ומאמינים שבסופו של דבר מה שצריך לקרות הוא הטוב בעבורנו.

שטנר אחראי מלבד הלחנים וכתיבת כמעט כל השירים גם על עבודת הגיטרות של האלבום שגם היא נעשתה בכישרון רב ובלי פשרות. אלעד טרי שחזר בתשובה בשנים האחרונות מתגלה כמפיק מוזיקלי מצוין שבהחלט הצליח ליצור קונספט מוזיקלי לאלבום שנשמע מחד מגוון ומאידך בעל צבע אחיד.

העובדה שמדובר באלבום לא קליל והצורך בהאזנה מעמיקה של האלבום הופך אותו למעט פחות נגיש מוזיקלית ומאתגר עבור עורכי המוזיקה, אך אם אתם בעלי סבלנות והערכה למוזיקה איכותית וטובה, 'תכך נלך' הוא אלבום שתיהנו ממנו מאד.

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'

(צילום: מתוך האתר)