ביקורת: לקראת שבת - שלמה כ"ץ שר מעזבון קרליבך

מבקר המוזיקה נתנאל לייפר, בביקורת נוקבת על בחירת השירים של האלבום החדש של שלמה כ"ץ ואל תטעו לא מדובר באלבום גרוע

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/02/15 09:51 יט בשבט התשעה

ביקורת: לקראת שבת - שלמה כ"ץ שר מעזבון קרליבך
יחצ, צילום: יחצ

אוי כמה שאני הולך להסתכן עם חובבי קרליבך בטור הזה… לא שאני חושב שהאלבום עליו אכתוב הוא אלבום גרוע, ממש לא. למעשה ולמעשיות, מדובר באלבום חביב ונחמד של זמר הנשמה שלמה כ"ץ -"לקראת שבת". אלבום חביב המורכב רובו ככולו משירי הרבי המרקד, הפיתול בעלילה - מדובר בשירים שלא פורסמו בחייו של הרבי , והאלבום עצמו יצא לפני כשלושה חודשים, כדי לציין 20 שנה לפטירתו של קרליבך.

מזה שנים שכ"ץ הצליח, ובצדק, למתג את עצמו כאחד ממובילי סצנת קרליבך. הוא מחובר לקרליבך הן בפן המוזיקלי, כזמר המבצע את שיריו בבמות שונות והן בפן הרוחני, כ"ץ אחראי לסדרת ספרים מתורותיו של הרבי המרקד שהפכו לפופולריים. ביצועיו לשירים של קרליבך תמיד מלאי רגש והתלהבות, אך לדעתי המרדף אחר החומרים האבודים (בצדק) מיותר וחסר תוחלת.

אישית, אני חובב של קרליבך, לשירים רבים משיריו אין תחליף בעולם המוזיקה היהודית, אך הפעם אני מתקשה עם החפירה חסרת התוחלת הזו בהקלטות עתיקות של שירים ורמזי שירים נשכחים, שכן ברוב המקרים לא מדובר במציאות שלא ניתן היה להסתדר בלעדיהן… לעתים הרצון לחדש בכל מחיר, מעוור עיני חדשנים. לקרליבך יש מורשת מוזיקלית מספיק עשירה מבלי שיוסיפו אליה חצאי שירים הדומים להפליא, שלא לומר, מהווים בסיס לשירים אחרים של קרליבך.

שוב, למרות הביקורת שלי על עצם הרעיון של חיטוט בפח הזבל של היצירה, לטעמי, כ"ץ עושה עבודה נהדרת עם שירים חצי אפויים. כ"ץ עיבד אותם בצורה קלילה עדינה ונעימה מאד לאוזן, אולי מרוב עדינות ונעימות השירים פשוט עוברים ליד האוזן. יאמר מה שיאמר על קרליבך, האיש עשה מוזיקה שלא נאלמה ברקע. למרות שהאזנתי לאלבום פעמים רבות, מודה ששום שיר לא תפס לי את האוזן ואני מתקשה לשלוף שירים מהאלבום מבלי להאזין לו.

חוסר הייחודיות והדמיון האדיר של כל השירים באלבום לשירים אחרים של הרבי המרקד הופכים דווקא את הפתיחים של האלבום לחלק היותר מעניין שלו כשרובם מתחילים בעבודת גיטרות מצוינת עליה אחראים כ"ץ עצמו ולייזר לויד נגן היידיש-בלוז האגדי.

[embed]

]

בראיון שנערך לקראת יום השנה העשרים אמר כ"ץ כי לפני כמה חודשים נתן לו אדם שהיה מקורב לקרליבך 20 ג'יגה (!) מלאים במוזיקה של קרליבך שלא מוכר לציבור. לא האזנתי לשירים אך אם מדובר בחומרים שהם גרסה מעט שונה לחומרים המוכרים לנו כבר לדעתי כדאי לגנוז את החומר ולחסוך את עלות ההקלטות לטובת חומרים מקוריים יותר.

כ"ץ עובד בימים אלו על אלבום סולו חדש שלו מלחניו עצמו ואם אשפוט אותו על פי האלבום הקודם והמצוין "מלא עולם" והתמונות מהאולפן בהן נראה הזמר יונתן רזאל שצפוי להתארח באלבום, נראה כי בהחלט יש למה לצפות.

אם בכל אופן אתם קרליבכים מכורים שנפשכם לא תשקוט עד שתכירו כל רבע שיר של הרבי המרקד, "לקראת שבת" יהפוך לכם את החוויה לנעימה הן ווקאלית והן מוזיקלית.

[embed]

]

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'