ביקורת אלבום: שירת רבים 3

אלבום התהילים החדש של דוד ד'אור שמארח איתו זמרים רבים נוספים, מלהיב את מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר שסבור שהאלבום הוא קפיצת מדרגה מבחינתו של ד'אור בכל הקשור ליצירה יהודית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/03/15 12:21 ט בניסן התשעה

ביקורת אלבום: שירת רבים 3
יח"צ, צילום: יח"צ

לפני כחודשיים נחת אצלי הסינגל הראשון מתוך האלבום "שירת רבים 3". שמיעה אחת הספיקה כדי לגרום לי להמתין לאלבום בקוצר רוח. אני תמיד עומד נפעם מול קולו הייחודי של דוד ד'אור, אחד מזמרי הקונטרה - טנור הגדולים שיש פה (עורך - למעשה הוא אחד היחידים שיש פה…), אבל הפעם נפעמתי לא מקולו, אלא מיכולתו לזוז מעט הצידה ולתת את הבמה לעוד תשעה (!) זמרים חוץ ממנו, שמבצעים יחד עמו את כל שירי האלבום. אינני יודע אם הייתי מצליח בתור זמר בעל קול מיוחד כמו של ד'אור לוותר על מקומי כסולן יחיד ולתת את לחניי לביצוע לזמרים אחרים.

אם יש משהו שמאחד את כל הזמרים בפרויקט, הוא היותם בעלי קולות שמימיים ומפתיעים. למרות שרובם אינם מוכרים כלל. מלבד ד'אור מוכרים רק ישי ריבו וקובי אפללו, אך חוסר הפרסום (עדיין) של הזמרים אינו גורע מיכולותם הווקאלית המרשימה. באלבום מתארח גם לראשונה בנו בן ה-12 של דוד ד'אור, גיא, ששירתו מרעידת לב (הראשון בשיר הללויה) וכמו שאומרים התפוח נפל ממש ליד העץ.

בניגוד לאלבומי פרויקט רגילים בהם כל זמר מבצע שיר אחר, ב'שירת רבים 3' בכל שיר משתתפים כמה זמרים שחלקם שר משפט או שתיים. שמות הזמרים אינם מופיעים לצד השיר אלא בסוף האלבום לפי סדר הא' ב' כשהמטרה לדברי ד'אור היא ההתעלמות מהאגו וההבנה שהטקסטים האלה גדולים יותר מכל אגו עצמי שלו או של כל אמן אחר שהשתתף באלבום.

כאמור, הופתעתי מהאלבום החל מהסינגל הראשון ואחד האהובים עליי באלבום "לא גבה ליבי", ד'אור מצליח למרות קולו הייחודי להעביר תחושה של צניעות וענווה שמתאימים למילות הפרק וניכר על שירתו שהוא חש אותם היטב.

[embed]

]

להפקת האלבום הייחודי חבר לד'אור המלחין והיוצר, תומר הדדי, שהלחין יחד אתו כל השירים מלבד שניים שחותמים את האלבום 'ימלא פי' של אביהו מדינה ו'שיר למעלות' של יוסף קרדונר, למרות שגם בהם לוקח ד'אור את הביצועים למקום חדש שבהחלט משאיר עניין רב למאזין למרות שהוא מכיר את הלחן היטב.

על ההפקה המוזיקלית המרשימה והעשירה אחראים הצמד המוכשר, תומר הדדי ושמוליק דניאל. שירי האלבום נעים בין ואלסים למוזיקה עם נגיעות מזרחיות וכמובן שאני ממליץ שלא לפספס את אופרת ההלל המרשימה במיוחד - "הודו לה' כי טוב" שמבוססת על נוסח שד'אור שמע מאביו בליל הסדר על פי נוסח יהודי לוב עם שדרוגים מוזיקליים מרתקים.

אחרי האזנות רבות בשבוע האחרון אני יכול לומר בבטחה שזהו אחד האלבומים הטובים ששמעתי בשנה האחרונה. הלחנים זורמים, נעימים וקליטים ואני מוצא את עצמי שר יחד הקולות הקסומים שנשמעים באלבום.

שני האלבומים הראשונים בסדרה 'שירת רבים' אותם יצר ד'אור יחד עם פטריק סבג זכו להצלחה קופתית מרשימה, למרות שהם היו בנויים על שירים מוכרים שרק בוצעו מחדש על ידי ד'אור. האלבום החדש מרשים הרבה יותר הן מבחינת העיבודים והן מבחינת העובדה שהוא מכיל לחנים חדשים ומפתיעים. מבחינת ד'אור מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בכל הקשור ליצירה שלו שקשורה ליהדות וכולי תקווה שהאלבום יהיה רק שער ליצירות יהדות נוספות מצדו של דוד ד'אור.

ממליץ בחום רב!

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'