ביקורת אלבום: עת לשמוח ועת לרקוד

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, על שני אלבומי פורים חדשים של יצחק מאיר וחיליק פראנק

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 23/03/16 17:57 יג באדר ב'

ביקורת אלבום: עת לשמוח ועת לרקוד
יחצ, צילום: יחצ

עת למוזיקה מקורית ועת לקאברים עשויים היטב. אם כל השנה אני מעדיף מוזיקה מקורית על פני קאברים טובים ככל שיהיו, לפורים יש תמהיל אחר שדורש קאברים איכותיים ללהיטי הפורים וסתם ניגוני שמחה שמרימים את הרוח והרגליים טפח או טפחיים מעל פני הקרקע.

השנה יצאו שני אלבומים כאלו שמתאימים בדיוק להשמעה וקיפצוץ עליז בימי הפורים. הראשון הוא אלבומו של האיש והקלרינט, חיליק פראנק - 'פורים בירושלים 2'. אם תתעמקו בשמו של האלבום תוכלו להסיק לאחר כמה דקות שיש גם אלבום בשם 'פורים בירושלים 1' ואכן לא טעיתם... לפני חמש שנים בערך הוציא פראנק את אלבום הפורים הראשון שלו שהפך במהירות תוך פחות מחודש לאלבום זהב מצליח. גם הפעם התמהיל של האלבום דומה, מחרוזות פורים מקפיצות בליווי הקלרינט של מיטב המוזיקה היהודית האותנטית לפורים.

הפעם בחר פראנק לקחת מנגינות חסידיות עתיקות ולהלביש להן מילים מתוך אווירת ימי הפורים כך הניגון החסידי העתיק שאומץ על ידי חב"ד והולבשו לו המילים 'דידן נצח' זוכה להתאמה חדשה למילים של ל'יהודים הייתה אורה' וניגון הקפות שמושר בבעלז ומיוחס לתלמידי הבעל שם טוב זוכה למילים 'להודיע שכל קוויך'.

[embed]

]

בדומה לקודמו גם האלבום הזה יצא בשתי גרסאות האחת עם מקהלה והשנייה רק עם הקלרינט למי שאינו מעוניין בשירה החסידית וחפץ רק בשעה של ניגונים חסידיים מקפיצים. העיבודים של ג'ף הורביץ עשירים ואיכותיים ומדובר באלבום שלא תתחרטו אם תרכשו.

אלבום פורים נוסף שיצא בימים אלו וגם הוא יושב במשבצת האלבום המרקיד (מלבד השותפות בגיטריסט המצוין, נחמן הלביץ, שמנגן בשני האלבומים) הוא אלבומו של הזמר החסידי-ישראלי הראשון, יצחק מאיר. האלבום מכיל מחרוזות פורים סוערות וסוחפות, אם כי מעט קצרות מידי. באלבום יש 4 מחרוזות עם שירי פורים ולהיטים חסידיים שזוכים לעיבוד מעניין בעיקר באדיבות כליו של ניר מוצרי.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=goxGldPGPiM[/embed]

האלבום שנפתח באחד הביצועים המדליקים לשירי הפורים בטעם אתני-בלקני בעיבודו של ערן קליין המוכשר, מכיל גם מעט חומרים מקוריים, ואפילו שיר אחד חדש אותו הלחין מאיר בעצמו - 'כל קוויך' שיר קומזיצים חביב וקליט בסגנונו של הלל פלאי. באופן חד משמעי הלהיט של האלבום הוא דווקא רצועת הסיום שלו - 'שיר השמאטע' בלחנו של המוזיקאי המצוין, יהונתן ניצן, שמצטרף לדואט מקפיץ במיוחד עם מאיר שככל הנראה יהיה חלק בלתי נפרד מסעודת הפורים שלי השנה. השיר הוקלט ויצא כבר בשנה שעברה בביצועו של ניצן, אך לא זכה לכבוד הראוי לו ואני מקווה שהפעם גורלו יהיה שונה.

בכל מקרה, אם אתם מחפשים אלבום פורים עם נשמה חסידית ומבטא ישראלי צח האלבום 'פורים שמח' נוצר במיוחד בשבילכם. רוצו לרקוד!

[embed]

]