ביקורת אלבום: ככה עושים "ניגון ישראלי"

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, מתלהב מהאלבום 'ניגון ישראלי' שלראשונה עוסק במוזיקה במיוחד לימי השמחה של הציונות הדתית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/06/16 16:07 כח באייר התשעו

ביקורת אלבום: ככה עושים "ניגון ישראלי"
יחצ, צילום: יחצ

שנים רבות ניסיתי להבין מדוע הציבור הדתי לאומי לא יצר במשך שנים פסקול מקורי ליום העצמאות יום הזיכרון ויום ירושלים. למרות שמדובר בימים טובים של ממש עבור הציונות הדתית הפסקול של ימים אלו בנוי ממוזיקה ישראלית ומוזיקה חסידית קדומה למדי וכמעט ללא חומר מקורי וחדש.

השנה הופתעתי לקבל מבול של ממש של חומר מקורי ליום הזיכרון באדיבותם של יצחק מאיר, ישי ריבו, חנן בן ארי, נתנאל הרשטיק ועוד רבים וטובים שפשוט הוציאו סינגלים של ממש ליום הזיכרון וגם מעט חומרים ליום העצמאות.

אך לראשונה אפשר לומר שיצא אלבום של ממש שמוקדש לימים אלו, על אף שלא מדובר באלבום עם שירים מקוריים והוא מסתמך על החומרים הישנים והמוכרים יש בהוצאת האלבום 'ניגון ישראלי' אמירה של ממש שלדעתי היא פריצת דרך מוזיקלית משמעותית.

צמד המפיקים יהודה קלמן ויהודה שורש גייסו להפקה המוזיקלית העשירה והמגוונת את ערן קליין ואלישע בירנבאום וסוללת כוכבים מפוארת שביצעה מחדש שירים ישראליים וחסידיים בביצועים מסקרנים וכיפיים לאוזן.

[embed]

]

תוכלו לשמוע בזווית הישראלית את אהרן רזאל מבצע את 'ארצנו הקטנטונת' של קליינשטיין בביצוע שהוא כדרכו של רזאל לא פחות מתפילה, את ישי ריבו שאין אוסף מוזיקה יהודי שלם בלעדיו, מבצע בקולו הקטיפתי את 'ארץ צבי' של זלצר ותלמה אליגון, את ביני לנדאו בביצוע מעולה ל'יבנה המקדש' של נעמי שמר וביצוע של שיר השיירה של הפרויקט של רביבו.

בזווית החסידית יש גם כמה הפתעות של ממש, 'כי ניחם' הוותיק של 'צליל וזמר' בלחנו של גרשון פרנקל בביצוע רוק מצוין של ישי לפידות, יוני גנוט עם ביצוע שובה אוזן ל'קול צופייך' של סוקי ברי ו'פדויי' של החזן סימור רוקוף ז"ל, המשחק בין המלנכוליות היחסית שבה נפתח העיבוד עד לכניסת הסלייד והקאנטרי נעים ומלהיב, על סולו הכינור המקפיץ, מפליא לנגן אורן צור המעולה. חיים דוד בביצוע רוק איכותי ללהיט הקרליבכי 'ופדויי' שפורסם לראשונה באלבום של אהרן רזאל ומשפחת ויט.

באופן כללי מדובר באלבום קאברים שעשוי כמו שאלבום קאברים אמור להיות - מרענן באוזן ולא עוד מאותו הדבר שאנחנו כבר מכירים. העיבודים של קליין ובירנבאום עושים חוויית האזנה חדשה לשירים המוכרים והלעוסים בחלקם. נדיר שארצה להקשיב לאלבום קאברים שוב ושוב אך 'ניגון ישראלי' בהחלט עושה לי חשק כזה.

מומלץ בחום רב!