ביקורת אלבום: חנן בן ארי מאזן את המוזיקה היהודית

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, על אלבום הבכורה המצליח של חנן בן ארי - איזון. על הבשורה החדשה וסיבותיה המשמחות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/05/16 12:49 כא באייר התשעו

ביקורת אלבום: חנן בן ארי מאזן את המוזיקה היהודית
דובי ריין, צילום: דובי ריין

חנן בן ארי הוא לא עוד זמר דתי שמצליח להכניס שירים לפלייליסט של גלגלצ. הוא מצליח ליצור להיטים שהופכים ללהיטים כללים ולא רק כאלה שהם להיטי ענק במגזר וזוכים להכרה מועטה בחוץ. הוא פרץ אל התודעה עם הלהיט 'ממך עד אליי' שהפך ללהיט של ממש והפתיע אפילו את עצמו עם להיט הקאלט שלו 'החיים שלנו תותים' שעל אף שאינו השיר הכי מוצלח באלבום הבכורה המעולה שלו - 'איזון', זכה כבר ביותר משש מיליון צפיות והיד עוד נטויה, הרבה יותר מכל אמן דתי אחר מצליח ככל שיהיה.

בן ארי הצליח לפצח באלבומו את הסוד כיצד אפשר "ליצור פאנק-היפ-הופ ולשמור על הביט ושעדיין יקראו לזה מוסיקה יהודית" (מתוך שיר הנושא 'איזון'). בן ארי מצליח להיות ישראלי, דתי, מוזיקלי במיוחד כשלראשונה אני לא בטוח באיזה סדר. הוא לא מנסה להיות יותר ישראלי מדתי או להפוך את הדת לגוון היחיד של האלבום אם כי היא מרחפת על כל מילה באלבום המצוין הזה שאפוף כולו מוזיקליות נדירה בהפקה מרהיבה של אייל מזיג המעולה.

האלבום אותו הוציא בן ארי באמצעות מימון המונים מוצלח במיוחד, הצליח להעביר בי את תחושת ההתלהבות האדירה של בן ארי (אלא תפספסו את המופע שלו, חוויה מובטחת), זמרים רבים אינם מצליחים לשמור את האנרגיות גם מול הקונדנסר באולפן כשיש צורך לשיר מדויק ונכון, בן ארי מוכיח ששנות ההתבשלות שלו על הבמות הקטנות של אולמות החתונות היו יעילות ובונות בעבורו.

[embed]

]

בניגוד לזרם מרכזי מאד במוזיקה היהודית של השנים האחרונות שנשען על הרגש והכאב בלבד, בהשפעתם של אביתר בנאי, שולי רנד ויונתן רזאל, חנן בן ארי לא מפחד ליצור מוזיקה רועשת מלאת שמחה וההתלהבות מדבקת לצד שירים נוגעים יותר כשהמינון נוטה בהחלט לכיוון השמחה והקצב.

הכתיבה של בן ארי פחות אישית ברוב השירים והוא נוגע בנושאים כללים, כמחאה על מחירי המזון והמצב במדינה ודילמות פנימיות, אך נוגעות לכולם. אחד השירים האישיים הכי יפים באלבום הוא 'לאהוב מחדש' שיר מעולה אותו כתב לאשתו עם קטע מעבר פאנקי מעולה, אחד הסוחפים ששמעתי בתקופה האחרונה.

[embed]

]

הנועזות של בן ארי פורצת גם בכתיבה עצמה, בשיר 'אינדיק' הוא נותן פרשנות חדשנית ומודרנית לסיפורו של רבי נחמן מברסלב בליווי הומור משובח שמושחל בטקסט ולחן מתאים. הוא מצליח להביא בשיר את המאזין לקשב ולחיוך בלתי נמנע.

חנן בן ארי ואלבומו הם בשורה של ממש למוזיקה היהודית בין אם אתם מתחברים אליו ואפילו אם לאו, העובדה שהוא הצליח ליצור פס קול שחודר ללבבות רבים כל כך גם כאלו שאינם נחשבים באופן מסורתי הקהל שלו מלמדים על כך שהוא עלה על נוסחה חדשה שמעלה את קרנה של המוזיקה היהודית-ישראלית המקורית שמתברר שרבים רבים נוספים יכולים להתחבר אליה וליהנות ממנה.

ממליץ בחום רב!

[embed]

]