אחכה לו – שירים שעלו מאפר השואה

פרויקט "אחכה לו" של להקת "הלב והמעיין" הוא פרוייקט בעל ערך תרבותי רב. האלבום מציג את התקופה האפלה ביותר בתולדות עמנו, מזווית פחות מוכרת דרך סיפורם של הנספים עצמם

חדשות כיפה נתנאל לייפר 03/07/14 17:38 ה בתמוז התשעד

אחכה לו – שירים שעלו מאפר השואה

פרויקט "אחכה לו" החדש של להקת "הלב והמעיין" הוא פרוייקט בעל ערך תרבותי רב, הרבה מעבר למוזיקה המשובחת שנמצאת בו. האלבום מציג את התקופה האפלה ביותר בתולדות עמנו, מזווית פחות מוכרת דרך סיפורם של הנספים עצמם. ספרים רבים ואינספור סיפורים נכתוב וסופרו על השואה, אך מעט מידי שירים של אלו שהיו בה הולחנו והושרו.

"אחכה לו" הוא פרי הפקתם של הרב תמיר גרנות ושל נגן הקלרינט, חיליק פרנק שבשנים האחרונות מופיע יחד עם נאור כרמי, אורן צור והחברים תחת הכותרת "הלב והמעיין". הלהקה שמשלבת כליזמר עם מוזיקה מודרנית, בעיבודים חדשניים. עד היום הוציאו אני הלב והמעיין, כמה וכמה פרויקטים מעניינים שהוקדשו לניגוני חב"ד, ברסלב, הרב גינזבורג ועוד.

האלבום החדש מתייחד הן בנושאים בהם הוא עוסק והן במגוון האורחים שהוא מארח. הפעם הגדילו אנשי הלב והמעיין והם מארחים בכל שיר זמר אורח ממיטב היוצרים במוזיקה העברית על כל גווניה, שהגיעו לשיר שיר אחד מלווה בסגנונם המיוחד. האירוח הוא לצורך שירת שיר שהולחן לפני השואה או במהלכה ומצורף אליו הסיפור המרתק שמאחוריו אותו ניתן לקרוא בחוברת המצורפת לאלבום.

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/73201432323.mp3[/embed]

כל סיפור כאן מרסק ומרטיט את הלב. אך הסיפור המרגש ביותר באלבום הוא סיפורו של "מקדש מלך" המבוצע על ידי הכוכב העולה ישי ריבו, שסופר על ידי הרב הראשי לשעבר, הרב ישראל מאיר לאו מחוויותיו יחד עם אחיו נפתלי במחנה הריכוז בוכנוולד שם שמעו לראשונה את הניגון מיוסף מנדלבוים שהיה חזן ידוע בטרם המלחמה. האחים היו בטוחים כי הוא נספה במחנות ורק לאחר שנים רבות פגש אותו בצורה מפתיעה ומרגשת נפתלי בארה"ב.

הלב והמעיין הצליחו לרתום לביצועים החדשים את אהוד בנאי, אביתר בנאי, אודי דוידי, ישי ריבו, ירמי קפלן, שי גבסו, אילן דמרי ועוד. כל זמר נותן לשיר פרשנות מיוחדת כזאת שאף אם אתה מכיר את השירים (והכרתי את רובם) עדיין תופתע ותהנה מהביצוע המיוחד.

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/73201450578.mp3[/embed]

העיבודים כאמור כמיטב המסורת של הלב והמעיין מרקדים בין תזמור ווירטואוזיות של אורן צור על הכינור והמנדולינה לבין נגינת הגיטרות המופלאה של נדב בכר שמבריק אף הוא בסולואים מורכבים וכמובן הנשמה של חיליק פרנק. התוצאה מיוחדת ואינה רגילה. למרות ואולי דווקא בשל העובדה שמדובר בשירים עם סיפור קשה וכואב, כאלו שחלקם נוצר בתוך התופת עצמה במחנות ההשמדה לצילם של הכבשנים הבוערים, בחר נאור כרמי המפיק המוזיקלי של הפרויקט ללכת על ביצועים שמשקפים דווקא את התקווה והשמחה הפנימית של היוצרים המקוריים זו שמסבירה כיצד הם שרדו בתוך ימי הזעם האלו. בחלק מהשירים העיבודים מקפיצים ממש ("אשרינו" עם השריקות, "אם אמרתי מטה רגלי" בעל המקצב הבלקני הסוער ועוד) ומעבירים בצורה חדה את תחושת ההתעלות מעל ההווה והגאווה היהודית העמוקה שמתפרצת מתוך השירים של הנספים הי"ד כפי שניתן ללמוד מהסיפורים המרתקים שמאחורי כל שיר שמלמדים שהנאצים אולי הצליחו להשמיד את הגוף אך הרוח היהודית נותרה איתנה ומעוררת השראה.

לאחר ההאזנה חשתי שאלבום כזה היה צריך להיווצר במדינת ישראל כבר לפני כמה עשורים, כדי לשמר את מעט התרבות היהודית שנותרה לאחר ימי הזעם הנורא. מי יודע כמה ניגונים ולחנים מופלאים אבדו מבלי שוב כיוון שלא היה מי שהתעניין בהם? השירים ב"אחכה לו" עלו פשוטו כמשמעו מאפר השואה ואני מקווה שפרויקטים נוספים דומים יעשו ויחיו את הנספים בדרך אמנותית וייחודית כך שישוב לשכון בקרבנו, מעט ממה שאבד.

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן