פסטיבל הכלייזמרים בצפת: לא רק הופעות

בפסטיבל הכליזמרים הבינלאומי בצפת יתקיימו למעלה מ-80 מופעים. לאחר סיום הפסטיבל, יתקיים בעיר הפרויקט הבינלאומי של כיתות אמן, וגם השנה תימשך המסורת לקיים שלל אירועים מיוחדים בעיר ללא תשלום: סיורים מודרכים, מתחם ילדים, מופעי רחוב ועוד.

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/08/17 18:25 כב באב התשעז

פסטיבל הכלייזמרים בצפת: לא רק הופעות
נגני חוצות בפסטיבל, צילום: יח"צ

בשבוע הבא: הכליזמרים חוגגים 30 בצפת

בשבוע הבא (22-24.8) פסטיבל הכליזמרים הבינלאומי בצפת יוצא לדרך. זהו הפסטיבל הגדול בעולם למוסיקת נשמה יהודית שיעמוד השנה בסימן 30 שנות פסטיבל. בפסטיבל הצפתי, אחד הפסטיבלים הוותיקים והחשובים בישראל, מתקיימים בכל שנה כ-70 מופעי מוסיקה ייחודיים בהשתתפותם של מיטב אמני הכליזמרים וגדולי מוסיקת הנשמה היהודית על פני 5 במות שונות הפזורות בין הסמטאות העתיקות באווירה הייחודית של צפת, מהשעה 20:00 ועד לשעות הקטנות של הלילה, כל המופעים בכניסה חופשית וללא תשלום לקהל הרחב. 

בין האמנים וההרכבים הרבים שיופיעו בפסטיבל בשנה זו – ישי ריבו, אברהם טל, דיוויד ברוזה במופע משותף עם התזמורת האנדלוסית של אשקלון, יונתן רזאל, יצחק מאיר והרכב הכליזמרים, אהרון רזאל, מוסא ברלין, מירל רזניק, ישראל זוהר, יהודה כץ, החזן ישראל רנד, החזנית עדי ארד, סימפלי צפת, ניר סרוסי, פרחי ירושלים, ניצן חן רזאל, עידו פורטל שיפייט בסליחות ליליות, הכנר הבינלאומי אייל שילוח מנהלו האמנותי של הפסטיבל שיארח את דור אסרף ואבי צליח, להקת 'לכתחילה', אריק דוידוב, חגית כפיר, דב ואיטה זילברמן, הרכבים מקומיים שונים, אמנים והרכבים בינלאומיים כמו ההרכב המבורג כלייזמר ועוד רבים נוספים.

"המנה הראשונה" של הכליזמרים לפני "המנה העיקרית" של הפסטיבל תוגש כבר השבוע (16-22.8) עם פרויקט כיתות האמן הבינלאומיות במכללה האקדמית צפת בהשתתפות עשרות אמנים ממדינות שונות, במסגרתו יתקיימו לאורך השבוע מופעים מיוחדים בכניסה חופשית לקהל הרחב. בין המופעים קונצרט לזכרו של סמ"ר עוז מנדלוביץ שנפל במבצע 'צוק איתן' עם השמעת בכורה ליצירה שנכתבה על פי דמותו, מופע מחווה לפסנתרניות ששרדו את גטו טרזין בו תבוצענה גם יצירות של מלחינים יהודיים שנספו בשואה, קונצרט קבלת שבת ומופעים נוספים. 

"יחד עם ראש העיר אילן שוחט הוכנה תכנית אמנותית מרתקת לפסטיבל הקרוב", אמר השבוע יו"ר פסטיבל הכליזמרים יגאל שטרית, "חגיגה ענקית של 3 ימים, 5 במות, 24 מופעים מדי ערב, שלל פעילויות מיוחדות בעיר – והכל בחינם לקהל הרחב, לעשרות אלפי מבקרים שמגיעים לצפת, בירת מוסיקת הנשמה היהודית. הפסטיבל הוא כל כולו שילוב מיוחד בין אמנים מהמוסיקה "הישראלית" כמו אברהם טל ודיוויד ברוזה עם אמני מוסיקה "יהודית" כמו יונתן רזאל וישי ריבו לצד אמני הכליזמר הוותיקים ושלל הרכבים נוספים, שילוב שמסמל את פניה של העיר והפסטיבל המיוחד שלנו החוגג את שנתו ה-30. כולם מוזמנים לחגוג איתנו את חג הכליזמרים!" 

 

ילדים בפסטיבל

ילדים בפסטיבל צילום: יח"צ 

מבחר פעילויות מיוחדות לכל המשפחה ללא תשלום בימי פסטיבל הכליזמרים הבינלאומי בצפת:

גם השנה תימשך המסורת של קיום שלל אירועים מיוחדים בעיר ללא תשלום בימי הפסטיבל: סיורים מודרכים וסיורים מנגנים, סיור במנהרות לאור עששיות, מתחם ילדים, הרצאות, תערוכות אמנות, מופעי רחוב ועוד. 

מופע הפתיחה החגיגי של הפסטיבל יהיה גם מופע נעילת הפרויקט המוסיקלי של כיתות האמן הבינלאומיות בצפת (16-22.8) בהשתתפות של למעלה מ-120 מוסיקאים יחד על במה אחת (גם בימי כיתות האמן במכללה האקדמית צפת יתקיימו מופעים מוסיקאליים גדולים לקהל הרחב בכניסה חופשית).

גם השנה תימשך המסורת של שלל אירועים מיוחדים בכניסה חופשית בימי הפסטיבל– בתוכם: 

מופעי ילדים: 

במתחם בימת "כליזמרים לילדים" בגן הקסום שיפעל בימי הפסטיבל בין השעות 18:30-20:00. בין המופעים השונים - מופע נגינה על כלים לא שגרתיים, ניגונים בשיתוף הילדים על כלי נגינה שונים כמו קלרינט וחליליות, הצגה מוסיקלית, סיפורים ועוד הפעלות נוספות לילדים.

סיורים מנגנים ומודרכים – ללא תשלום:

במחלקת התיירות בעיריית צפת בשיתוף מרכזי ההדרכה רוח צפת ואסנט צפת יקיימו בימי הפסטיבל סיורים מודרכים במסגרתם עוברים בסמטאותיה הציוריות של צפת הקסומה, מבקרים בבתי כנסת עתיקים, בבתי מלאכה מיוחדים, בגלריות אומנות ובנקודות תצפית לעבר נוף עוצר נשימה. בנוסף, בין התאריכים 23-24.8 יתקיימו גם סיורים מנגנים עם מיאל מדריך-אומן יוצר. בסיורים ישולבו ניגוני צפת ומופע שירים מקוריים בחצר צפתי עתיק – חצר בית עבו. הסיורים יתקיימו בימי הפסטיבל בשעות 11:00,14:00,18:00. רישום מראש (חובה)

מסע מנהרות בצפת הקדומה (בתשלום סמלי):

בעמותת 'לבנות ולהבנות' בעיר העתיקה בצפת יקיימו בימי פסטיבל הכליזמרים סיורים מודרכים במרכז המבקרים של עמותת 'לבנות ולהבנות' השוכן בלב העיר העתיקה. הסיור כולל חוויה ייחודית לכל המשפחה – הליכה לאור עששיות במערכת מנהרות תת קרקעיות באורך 100 מטר אשר נחשפו ושוחזרו באופן המדמה מסע אל העבר. בנוסף יכלול הסיור ביקור 'בבית הקהל' - מתחם משוחזר של שכונה עתיקה מהמאה ה-16 אשר הוכרז ב- 2005 כאתר מורשת לאומי, תחנות שונות עם סיפורי מקום מיוחדים, תצפית ממרפסת נוף פנוראמית המשקיפה אל עבר נוף גלילי ועוד. 

משך הסיור 40 דקות, הסיורים ייצאו בימי הפסטיבל [22-24.8] בשעות 11:00, 13:00, 15:00, 17:00.עלות סמלית למשתתף – 5 ₪ בלבד. ניתן לצאת לסיורים עצמאיים במרכז לאורך כל שעות היום. בנוסף תושק בימי הפסטיבל מפה אמנותית של סמטאות צפת ומדריך וירטואלי. 

מרכז לבנות ולהבנות, אלקבץ 17,  למידע והזמנות: 1-800-800-821

הרצאות במכללה האקדמית צפת: 

מבקרי הפסטיבל יוכלו גם השנה לצאת למסע בנבכי הזמן של העיר צפת, מורשתה וקסמיה באמצעות סדרת הרצאות מרתקת תחת הכותרת 'צפת שלפני הפסטיבל' המתקיימת באודיטוריום בית וואהל, במכללה האקדמית צפת. ההרצאות יועברו על ידי מרצי המכללה, חוקרים וארכיאולוגים במהלך שלושת ימי הפסטיבל, לפני תחילת המופעים והן תהיינה פתוחות לקהל הרחב ללא תשלום.

לפרטים נוספים ולרישום – לילך הדסי, 04-6927834, lilachh@zefat.ac.il 

אומנות בסימן כליזמרים:

תערוכה מיוחדת 'צלילי הנשמה', תערוכת אמנות קבוצתית של אמנים מכל רחבי הארץ, תוצג במהלך חודש אוגוסט בגלריית התערוכה הכללית קריית האמנים צפת.  אוצרת התערוכה היא ריה אושפיז. בנוסף יוצגו תערוכות נוספות בגלריה. בימי פסטיבל הכליזמרים התערוכה הכללית תהיה פתוחה ברציפות בין השעות 10:00-23:00. לפרטים נוספים - 04-6920087

סדנאות ברוח הקבלה: 

במרכז אסנט צפת יקיימו בימי הפסטיבל מפגשי תוכן וסדנאות לפני תחילת המופעים בהן ייפגש הקהל עם העומק והתוכן של צפת כעיר הרוח והקבלה וילמד על הקשר של תורת הסוד שהתגלתה לפני שנים רבות לחיי היומיום. בין הסדנאות השונות: סוד שם האדם, סוד הניגון היהודי, סדנת מדיטציה, זוגיות באור הקבלה ועוד. הפעילויות יימשכו עד לשעות הקטנות של הלילה.  

מופעי רחוב: 

מיטב המסורת בימי הפסטיבל יתקיימו שלל מופעים של נגני רחוב בלבוש הכלייזמר המסורתי ונגנים צעירים הפזורים בין הסמטאות העתיקות להנאת הקהל.  

לדברי יו"ר פסטיבל הכליזמרים יגאל שטרית,"השנה צפויה לנו תכנית אמנותית עשירה במופעים מוסיקליים מצוינים ומרגשים, כולם ללא תשלום, לצד תוכנית מרשימה לא פחות של פעילויות מיוחדות לקהל הרחב ביניהן אירועי ילדים, סיורים מיוחדים לאורך היום, שיתופי פעולה עם גופים ועמותות צפתיות ועוד שלל תכנים נוספים שיחשפו בפני עשרות אלפי המבקרים את פניה המיוחדות של צפת, בירתה של מוזיקת הנשמה היהודית העולמית. חג כליזמרים שמח!" 

תוכנית המופעים

תוכנית המופעים צילום: יח"צ