האזינו: כוכב הילדים בשיר תפילה לקראת יום השואה הבינלאומי

השיר "חשק לי לומר תפילה" אשר מבוצע על ידי השחקן לי בירן, נכתב בגטו וילנה, על ידי אברהם סוצקבר ז"ל, ממשוררי היידיש המופלאים שקמו לעם היהודי. לקראת יום השואה הבינלאומי, מכון "שם עולם" מעניק חיים ליצירות שנכתבו על ידי יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה, בהשתתפות מיטב האומנים.

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/01/19 10:48 יח בשבט התשעט

האזינו: כוכב הילדים בשיר תפילה לקראת יום השואה הבינלאומי
לי בירן הדס קלדרון והרב אברהם קריגר , צילום: ברוך גרינברג

מטרתו של הפרויקט המוסיקלי "שם עולם 2019", להעניק חיים ליצירות שנכתבו על ידי יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה בין הזוועות והתופת. היצירות הפכו לשירים וקיבלו חיים מחדש בצורת לחן, עיבוד טקסטואלי והקלטת השיר.

https://www.youtube.com/watch?v=FVMklLyuInY&feature=youtu.be

 

השיר שהלחין ומבצע לי בירן, נכתב על ידי אברהם סוצקבר ז"ל, גדול משוררי היידיש שקמו לעם היהודי. אברהם, החל לכתוב שירים בגיל 14 ואלו שכתב בגטו וילנה מתאפיינים כשירי תפילה. בראיון לעיתון "הארץ" (לשירי לב –ארי, 23.12.2004) כאשר נשאל כיצד הצליח לכתוב בגטו? השיב: "את השואה פירקתי באמצעות הכתיבה..הכתיבה היתה בשבילי הקיום, השירים הכי מאירים ובהירים שכתבתי היו באמצע החורבן". 

סוצקבר, האמין כי הוא חסין ממוות למרות התופת סביבו, השירים היוו עבורו מגן. לימים ניצלו חייו בזכות שיריו. יצירות ששלח ביולי 1943 למוסקבה, התפרסמו שם, ועשו רושם יוצא דופן על קוראים יהודים המקורבים לשלטון, עד שבמרץ 1944 נשלח מטוס מיוחד בהוראת סטלין להביאו מיערות נארוץ' לבירה הרוסית. שיריו (מכל הזמנים), תורגמו לשפות רבות והוא זכה בעשרות פרסים לרבות פרס ישראל.

בירן סיפר כי: "כשראיתי את הטקסט של השיר בפעם הראשונה, מיד הוא תפס אותי בצורה אחרת.  קראתי את הטקסט והאצבעות התחילו לנגן את הלחן מעצמן. תוך עשר דקות כבר עמדה הסקיצה. אני מודה שלא הכרתי את המשורר אברהם סוצקבר לפני הפרויקט, ואחרי שגיליתי מי הוא, הבנתי כמה הפסדתי. אני גאה לקחת חלק בפרויקט 'שם עולם 2019' שיש לו חשיבות עצומה בעיניי, להעביר את הסיפורים וההיסטוריה שלנו לדור הצעיר ולדאוג, באמת ש"לעולם לא עוד".