מאמרו האחרון של הרב רוזן פורסם בכרך "תחומין" החדש

בפתח הכרך הראשון שפורסם לאחר מותו, נכתבו דברים לזכרו של הרב שייסד את השנתון והיה מעורכיו. המאמר דן בנושא של חשמל ואלקטרוניקה בשבת

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/07/18 10:54 כב בתמוז התשעח

מאמרו האחרון של הרב רוזן פורסם בכרך "תחומין" החדש
הרב ישראל רוזן, צילום: Gershon Elinson/Flash90

השבוע יצא הכרך החדש (ל"ח) של השנתון "תחומין" היוצא במכון צומת. זהו הכרך הראשון שיוצא לאחר פטירת  הרב ישראל רוזן, מייסד השנתון ומי שהיה מעורכיו (יחד עם הרב אורי דסברג ז"ל).

מערכת "תחומין" פירסמה בכרך החדש את מאמרו האחרון של הרב רוזן "חשמל ואלקטרוניקה בשבת – הגדרות ועקרונות". בפתח הכרך כתבו מוקירי זכרו דברים על הרב רוזן, על מדיניות העריכה שלו בתחומין ועל פועלו בתחומי הגיור, ההלכה והטכנולוגיה. 

ב"תחומין" החדש 59 מאמרים ב-530 עמודים והוא עוסק בחידושים ובפסיקה הלכתית בכל תחומי החיים - ממעמדו ההלכתי של איבר מלאכותי שהושתל בגוף האדם, דיני ייחוד עם עובדת זרה, סידור גט לבעלי מוגבלות נפשית ושכלית ועד לאיפור וטבילה בשבת.

הרב שלמה דיכובסקי, בעבר חבר בית הדין הרבני הגדול, פרסם בתחומין מאמר על מדיניות פסיקת ההלכה, ובין השאר מציין כי למרות שהיום ניתן לקבוע את ייחוסו של אדם במידה גבוהה מאוד של אמינות באמצעות בדיקות DNA, מבחינה הלכתית מותר להימנע משימוש בבדיקות אלה כדי שלא להרבות ממזרים בישראל. המדיניות ההלכתית היא שלא לחפש פסולי קהל, ולכן בתי הדין נמנעים בתוקף מהסתמכות על קביעות מדעיות ברורות, גם אם הן אמינות לחלוטין מבחינה מדעית.

ב"תחומין" החדש פורסם גם מאמרו של הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל, שכתב כי יש לאסור על מכירת ספר תורה שנפסל למוזיאון בבעלות גויים, ומאמרו של הרב הראשי למשטרה, הרב רמי ברכיהו, שכתב על היתר לשוטרים לנסוע בשבת לצורך אבטחת חגיגות ל"ג בעומר במוצאי שבת, זאת בשל אי היענות החוגגים בקבר רשב"י לקריאת הרבנות הראשית לדחות את ההדלקה.

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת, אמר כי "'תחומין' הפך לבמה המשמעותית ביותר בשדה ההלכה וחיי המדינה ב- 38 שנות קיומו בזכות הרב רוזן, הרב דסברג וחברי המערכת שהשקיעו בו מדמם ומחלבם. כל יציאה של 'תחומין' לאור בונה בית מדרש ענק שבו משוחחים זה עם זה הכותבים והלומדים בהלכה בשמחה גדולה, אך הפעם בצד השמחה יש גם צער כי הרב רוזן, האב המייסד של  מכון צומת בכלל ו'תחומין' בפרט, לא נמצא  בבית המדרש שבנה".
 

כרך "תחומין" החדש

כרך "תחומין" החדשצילום: ללא קרדיט