כולנו על אותו הכביש, מגזין חדש לדתיים וחילוניים

סיני תור ואברי גלעד תחת קורת גג אחת? במגזין החדש "כביש אחד" הכל יכול להיות. "הנפש מחברת את כולנו" אומרים היוזמים

חדשות כיפה נטעאל בנדל 19/12/12 10:21 ו בטבת התשעג

כולנו על אותו הכביש, מגזין חדש לדתיים וחילוניים
יחיאל נחמני, צילום: יחיאל נחמני

כשאילן לבנון, חובש כיפה, ויחיאל נחמני, שאינו חובש, נפגשו קרה ביניהם משהו. אחרי שבועיים אי שם במדבר נולד מגזין חדש ומפתיע המאגד בתוכו שמות גדולים מכל המגזרים ומכל המינים. "יש מכנה משותף גדול והמכנה המשותף הוא הנפש" אומר יחיאל נחמני ממקימי המגזין. "הרבה ישראלים מגדירים עצמם באופן שונה אך עוברים את אותו הדבר. הנפש זה מקום לקידום והבנה של אחד את השני. הבנה שיכולה לפתוח ערוצים של עשייה ויצירה משותפת וזה הקידום הכי גדול לחברה שלנו".

נחמני, נאה דורש אך גם נאה מקיים. ואכן במגזין החדש שותפים דתיים וחילוניים ובעלי השקפות פוליטיות שונות ומגוונות. בין הכותבים תוכלו למצוא שמות כמו גיל קופטש, דוד בן יוסף, נועה ירון דיין, סיני תור, רן שריד, ד"ר אילון שמיר ועוד רבים. כשאני מנסה לשייך את נחמני או לבנון, ולמקם אותם על המפה של החברה הישראלית אני נוחל כישלון. לטענתם הניסיונות הללו בדיוק הם מקור הבעיה. "יש תחושה במדינה שיש קצוות ופילוגים ושכל אחד נלחם בשני" מסביר נחמני, "עד היום התקשורת עשתה הכל חוץ מתקשורת. מכיוון שהיא חייבת ליצור עניין היא עושה מניפולציות ומקצינה עמדות ובעיקר מכריחה אותנו לחוות דעה ולהגדיר נגד מי אתה. כך נוצר הקונפליקט".

"כביש אחד" הוא מגזין יצירתי במיוחד ועשוי טוב ובעיצוב משגע. כתבות אקטואליה, טורי דעה, שירה, סיפרות, חוויות אישיות יהדות ורוח - הם רק מקצת התכנים שאפשר למצוא באוסף הדפים האלה שכל כך קשה להגדירם. "כשאתה מגויס לשמאל או ימין החוויה מתפספסת כי אתה מגביל את עצמך" מיטב נחמני להסביר.

רן שריד, מה "בכביש אחד" הופך אותו לבשורה של מכנה משותף?
"כל תרבות שרוצה לחיות ולגדול באמת, חייבת לצאת מחוץ לתחומי הרגילות החברתית, 'לצאת את העיר' כדי להתפלל לחידוש אמתי ממקור היצירה. הקבוצה המייסדת של כביש אחד בהחלט עונה על הצורך החיוני הזה. הם זימנו לכביש אחד יוצרים מחוץ לקופסה, מיינסטרים וגם סתם עמך, עם סיפורי חיים מטריפים. דווקא דרך הקצוות הצבעוניים מחברים את הקוראים לתרבות המחר הישראלית. זו גם במה חשובה ל"ביחד" לשיח חדש ומלא תקווה בין דתיים לחילוניים, בין שמאל לימין, בין קפיטליזם לסוציליזם, בין לאומיות לאוניברסליות. בעיקר - יחד כולם קדושה לך ייתנו. אני מתרגש מכל חידוש תרבותי. קל וחומר מכביש אחד".

מי הגוף הכלכלי שעומד מאחורי המיזם הזה? אתם בוודאי שואלים. העותק הראשון של המגזין צפוי להיות ממומן מכיסם של המייסדים, כמו גם מתרומותיהם של הקוראים הפוטנציאלים. לצורך כך נפתח אתר אינטרנט מיוחד. בתקווה ש"כביש אחד" יחבר בין ירושלים לתל אביב, בין העמוק לפשוט, בין המוח ללב, בין הקיום היומיומי ליצירה, בנינו לבין השונים מאתנו ובנינו לבין עצמנו.