ראיון ליטל שמש: זה ההבדל בין ערוץ 14 לערוץ 12

ליטל שמש, עיתונאית ערוץ 14, פותחת הכל בראיון ל"חדשות כיפה". על הספר החדש ("הביקורת היא כלפי הממשלה"), על ערוץ 14 ("קם כתגובת נגד") ועל ההשוואה לערוץ 12 ("יש להם רק את עמית סגל")

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 11/03/24 16:29 א באדר ב'

ליטל שמש: זה ההבדל בין ערוץ 14 לערוץ 12
ליטל שמש, מגישת חדשות 14, צילום: מאיר אליפור

ליטל שמש החלה את העבודה על הספר שלה, "כמה שווה יהודי מת?", הרבה לפני שהטרור הכה במשפחתה. כעיתונאית בערוץ 14 היא חקרה במשך תקופה ארוכה את הרשות הפלסטינית ואת תעשיית הרצח בתוכה, אך לא ידעה שהיא עלולה לפגוש את הנושא מקרוב. באוגוסט האחרון דודה ובן דודה נרצחו בפיגוע בחווארה, מה שדרבן אותה להמשיך את העבודה על הספר.

"הספר הוא קריאת השכמה לכולנו, להתעורר מהקונספציה שהרשות הפלסטינית היא פרטנר שאפשר לעבוד איתו או לחיות איתו בשלום", מספרת שמש. בספר היא מתארת לפרטי פרטים את התשלומים שמקבלים המחבלים מהרשות ואת התרומות ממדינות העולם, המגיעות ישירות לכיס של הרוצחים. "מתי העולם יתעורר?", זועקת העיתונאית, "מתי יבינו שאי אפשר להילחם ככה בטרור?".

ליטל שמש. "כמה שווה יהודי מת?"

ליטל שמש. "כמה שווה יהודי מת?" צילום: פרטי

לא מפחדת להביע ביקורת: "האצבע המאשימה שלי מופנת קודם כל כלפי הממשלה"

עד כה, טוענת שמש, היא קיבלה תגובות מעולות. "אנשים אמרו לי שחייב לתרגם את הספר לאנגלית, העולם חייב לקרוא מה קורה ברשות הפלסטינית. רוב רשתות התקשורת בעולם מדברות על כמה מסכנים הפלסטינים בלי להבין איך כל התרבות הזאת מחנכת לרצח". אני מעלה בפנייה תהייה מדוע הספר נכתב בבכל זאת בעברית. "האצבע המאשימה שלי מופנת קודם כל כלפי מדינת ישראל וכלפי המנהיגים שלה", היא משיבה, "אנחנו לא יכולים לבוא בתלונות לארצות הברית כשאנחנו בעצמנו מעבירים להם כספים וסיוע הומניטרי לתוך רצועת עזה. הביקורת בעיקר כלפי הממשלה וכלפי מדינת ישראל שחיה בתודעה כוזבת".

מפתיע לשמוע ביקורת ישירה על הממשלה מעיתונאית בערוץ 14.

"יש דעות מאוד מגוונות בערוץ 14", טוענת שמש, "יש אנשים שתומכים בביבי ויש אנשים שלא, יש לכולנו דעה חופשית. זה לא עניין של ימין או שמאל, צריך להתפכח. התבלבלנו בין שקט לביטחון וזה התפוצץ לנו בפרצוף". על הערוץ בו היא עובדת, היא אומרת: "הפכנו להיות בלב המיינסטרים, אנחנו הערוץ השני בגודלו בישראל. נכון שיש קריאות פרובוקטיביות כאלו ואחרות, אבל זה קורה בכל הערוצים. אצלנו זה עושה רעש כי הברנז'ה אוהבת לבקר אותנו". לדעתה, ההצלחה של הערוץ נובעת מצמא גדול בציבור הישראלי, שזקוק לתודעה של ניצחון ושל אחדות: "לאנשים נמאס שכל היום מזינים אותם ברעל ובפילוג, לכן הרייטינג עולה".

"הביקורת היא כלפי הממשלה". בנימין נתניהו עם הספר של ליטל שמש

"הביקורת היא כלפי הממשלה". בנימין נתניהו עם הספר של ליטל שמש צילום: פרטי

לא פוסלת מעבר לערוץ 12: " כרגע מאוד אוהבת את הבית שאני נמצאת בו"

את טוענת שיש בערוץ גיוון, אבל בפאנל של הפטריוטים לא נראה יותר מאישה אחת בדרך כלל.

"אני חושבת שיש ניסיון להביא כמה שיותר נשים לפאנלים. יש אצלנו מגישים ומגישות, כמעט 50-50. באופן כללי יש קושי להביא נשים לפאנלים. זה לא נובע מרצון שיהיה רוב גברי, זה לא מכוון מלמעלה. יש את נווה דרומי, את עירית לינור, הייתה טל גלבוע".

מחר אבי ניר מתקשר ורוצה אותך בערוץ 12. את שוקלת את זה?

"זה לא תרחיש שעבר לי בראש אבל אני חושבת שזה יהיה מבורך אם יהיו כמה שיותר קולות מגוונים בכל הערוצים. טלוויזיה הרבה יותר מעניינת כשיש קולות מגוונים, ולצערי לא ערוץ 12 ולא ערוץ 13 השכילו לעשות את זה בעשורים האחרונים. בעיניי זה יהיה מבורך אם הם יביאו כמה שיותר קולות ימניים. האם מחר הייתי עוברת לערוץ 12? אני כרגע מאוד אוהבת את הבית שאני נמצאת בו".

לא מכחישה: "אצלנו לא מסתירים את העובדה שהערוץ ימני"

בערוץ 14 יש מגוון דעות?

"ערוץ 14 קם כתגובת נגד למה שקורה ב-12 ו-13, היה צמא מאוד גדול בקרב הצופים הישראליים לקבל טלוויזיה יותר ציונית ויותר ימנית. ערוץ 14 הוא תמונת מראה - עד שזה לא ישתנה בערוצים האחרים זה לא ישתנה גם אצלנו. ההבדל הוא שאצלנו לא מסתירים את העובדה שהערוץ יותר ימני, לא מוכרים לצופה אג'נדות שמאל באצטלה של אובייקטיביות".

"ערוץ 14 קם כתגובת נגד למה שקורה ב-12 ו-13"

"ערוץ 14 קם כתגובת נגד למה שקורה ב-12 ו-13" צילום: פרטי

איך הערוץ יכול להפוך לערוץ של המדינה אם הוא לא מייצג חצי מהאוכלוסייה?

"אנחנו מייצגים יותר מחצי מהאוכלוסייה".

אז 10% מהאוכלוסייה, שדעתם לא נשמעת בכלל.

"ערוץ 12 הוא הערוץ המוביל בישראל כי הוא עובד בתקציבים הרבה יותר גדולים, יש לו תכניות ריאליטי, שעשועונים, דרמות, מדובר בתקציבי ענק שלערוץ 14 אין".

אני מדברת איתך על המהדורות. המהדורה של ערוץ 12 עוקפת את 14 בפי 2.

"שוב, זה גם עניין של תקציבים. יש להם דסק חוץ, דסק ערבים, דסק תרבות ודסק תחקירים - אנחנו לא עובדים בתקציבים האלה לצערי. מקווה שנגיע לזה".

את לא חושבת שזה קשור לכך שיש שם יותר מגוון, גם אמנון אברמוביץ' וגם עמית סגל בפאנל אחד?

"זה שילוב. עמית סגל, כבודו במקומו מונח, עבד המון שנים כדי להגיע לאן שהגיע. היום הוא הכתב הפוליטי המוביל בארץ".

"עמית סגל, כבודו במקומו מונח". ליטל שמש בעזה

"עמית סגל, כבודו במקומו מונח". ליטל שמש בעזה צילום: יקיר אסרף

לא משתכנעת: "יש להם רק את עמית סגל"

אז איך אפשר להגיד שאין להם ייצוג ימין?

"יש להם רק את עמית סגל, זאת בדיוק הבעיה. גם עמית סגל בעצמו מספר שבמשך המון שנים הוא היה צריך להסתיר את הדעה שלו כדי להמשיך לעבוד בערוץ".

מי העמית סגל של ערוץ 14, זה שמציג את הדעה האחרת?

"יש בפאנל של הפטריוטים את ג'וש בריינר, את אלדד יניב - שעבר לימין, אבל כשהוא הגיע הוא היה בשמאל. כן מנסים לייצר שיח, זה לא מעניין כשכולם אומרים את אותו הדבר".