"אם לקחו לך את כל היקר לך ורצחו בדם קר את משפחתך – האם לא תרצה לנקום?"

הסרט הישראלי "תוכנית א" מספר על קבוצה של ניצולי שואה יהודים שמתכננת להרעיל ולהרוג 6 מיליון גרמנים במבצע הנקמה היהודית הגדול בהיסטוריה

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/24 09:55 א בשבט התשפד

"אם לקחו לך את כל היקר לך ורצחו בדם קר את משפחתך – האם לא תרצה לנקום?"
תוכנית א, צילום: סרטי יונייטד קינג. צלם: מוש משעלי

דווקא בימים אלו של אחרי ה 7 באוקטובר, הסרט הישראלי שיצא לאקרנים הופך להיות אקטואלי מתמיד. בפתח הסרט "תוכנית א'" עומד הגיבור היהודי לאחר שאיבד את כל היקר לו בזוועה מחרידה, ואז מופיע כיתוב ובו השאלה - "מה הייתם עושים אם היו רוצחים את המשפחה שלכם"?

עין תחת עין, שן תחת שן

הסרט מספר את סיפורם של קבוצת ניצולי שואה בשנת 1945 שנשבעת לנקום את מות יקיריהם על ידי הנאצים. הם קוראים לעצמם "הנוקמים" ובראשותם מנהיגם הכריזמטי, אבא קובנר, והם מתכננים את מבצע הנקמה הקטלני ביותר אי פעם – להרעיל ולהרוג 6 מיליון גרמנים. עין תחת עין, שן תחת שן. הם קראו למבצע – תוכנית א'.

הסרט, שעולה לאקרנים השבוע, דובר אנגלית, ויש בו צוות שחקנים בינלאומי: מיכאל אלוני ועוז זהבי הישראלים אוגוסט דיהל ("ממזרים חסרי כבוד") וסילביה הוקס ("בלייד ראנר 2049") האירופאים. הבמאים הם האחים דורון ויואב פז

לדברי הבמאים המטרה היתה לבחון את הנושא שהפך להיות רלוונטי מתמיד - הנקמה היהודית "מדובר ברעיון כל כך בסיסי, ייצרי וראשוני: אם לקחו לך את כל היקר לך ורצחו בדם קר את משפחתך – האם לא תרצה לנקום?"

מתוך הסרט תוכנית א

מתוך הסרט תוכנית א צילום: סרטי יונייטד קינג. צלם: מוש משעלי

הבמאים מספרים כי :" עוד לפני שהתחלנו לכתוב את התסריט, נפגשנו עם חברי קבוצת "הנוקמים" שעדיין נותרו בחיים. גילינו חבורה מדהימה של אנשים מצפוניים וערכיים אשר דיברו בפתיחות על מה שהוביל אותם לנסות ולהוציא לפועל מבצע נקמה שאפתני כל כך ובקנה מידה תנכ"י. הם תכננו להרעיל את מקורות המים בחמש ערים גרמניות ובכך להרוג שיש מיליון גרמנים.
כאשר התוכנית נכשלה ואבא קובנר נעצר, חבורת הנוקמים עלתה ארצה כדי לממש את הנקמה האמיתית של העם היהודי – הקמת מדינת ישראל. רוב חברי הקבוצה לא דיברו על הנושא עד השנים האחרונות לחייהם ואנו מרגישים כי זוהי חובה, וגם זכות גדולה, לספר את סיפורם."