כותב "ארץ נהדרת" מודה: "רוצה לשים להם את האמת בפרצוף"

העונה החדשה של ארץ נהדרת קוטפת הצלחות רבות בארץ ובחו"ל, על אף שהיא עוסקת במלחמה. הכותב הראשי של התוכנית הסביר בראיון על הקושי להוציא עונה בתקופה כזו ועל השקפותיו הפוליטיות, שלא השתנו: "לא חושב שזה לקח אותנו למקומות של הימין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/01/24 08:39 כד בטבת התשפד

כותב "ארץ נהדרת" מודה: "רוצה לשים להם את האמת בפרצוף"
המערכון של ארץ נהדרת, צילום: צילום מסך מארץ נהדרת

כש"ארץ נהדרת" הודיעו על עונה נוספת זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, רבים חששו שזה לא הזמן הנכון לתוכנית קומית וסאטירית בפריים טיים. אבל בשבועות שעברו מתחילת העונה התכנית קוצרת הצלחות עם נתוני רייטינג גבוהים ומערכונים שמתפוצצים בעולם. דוד ליפשיץ, אחד מיוצרי "ארץ נהדרת" והכותב הראשי שלה, סיפר בראיון ל"וואלה" על איך מפיקים תכנית בזמן שכזה.

"אני חושב שההצלחה הגדולה של 'ארץ נהדרת' בעונה הזאת ונתוני הרייטינג הגבוהים נובעים מזה שהמצאנו בעצמנו משהו מחדש" הודה ליפשיץ, "מצד אחד לקחנו לעצמנו תפקיד חשוב של להרים את המורל של העם, ומצד שני נכנסנו למקום של ההסברה. אני מרגיש שבכל עונה אתה יודע מה אתה הולך לעשות. פה באמת אתה לא יודע, וזה מצב של ניסוי וטעייה כל הזמן".

סאטירה בזמן מלחמה: "היה באמת נראה הזוי לגמרי לנסות להצחיק"

"לקח זמן עד שעלינו לאוויר", סיפר, "בימים הראשונים לא נפגשנו בכלל. הכל היה אז מוקפא, גם לא היו בתי ספר, כל אחד היה בבית עם המשפחה שלו. בהתחלה אתה בכלל לא חושב על העבודה, זה היה לא מעניין. היה באמת נראה הזוי לגמרי לנסות להצחיק. המלחמה תפסה אותנו בעצם בשלבי פיתוח של העונה של 'ארץ נהדרת'. יש לנו פיתוח שלם לעונה שלא יצא לפועל. היו לנו כבר כל מיני מערכונים והיינו רגע מלהתחיל לצלם, ואז המלחמה פרצה ואתה משתתק לגמרי. אחרי שבוע ככה, מולי שגב אמר 'בואו נתחיל לשבת', לא בשביל לכתוב אלא כדי להתחיל טיפה לאוורר, לפתוח את הצינור ולתת למים להתחיל לשטוף קצת. בהתחלה לא ידענו לאן זה בכלל יילך".

הוא התייחס גם למערכונים שהופצו בעולם והסביר כי היה חשוב להוציא אותם לאוויר, ולא בשביל הקהל הישראלי. "יש מערכונים מסוימים שאנחנו אפילו אומרים, וואלה, אם היינו יכולים לשדר את זה רק לחו"ל - אז גם אחלה. נגיד היה לנו התלבטות מאוד גדולה בזמנו במערכון עם אשת ה-BBC שמראיינת את סינוואר עם הבכי של התינוק במערה שמפריע. התלבטנו מאוד איך יקבלו את זה בארץ. אמרנו, הלוואי ואת זה לא היינו צריכים להראות בארץ, כי זה מכוון לחו"ל. בסוף עשינו את זה. כשאתה מכוון לחו"ל אתה לא רוצה לפגוע פה, כי כשמכוונים לשם אתה יותר מוריד את הכפפות ורוצה לשים להם את האמת בפרצוף. אבל הקהל בארץ לדעתי דווקא מבין את המאמץ שכולנו עושים פה כרגע למען ההסברה".

"לא התפכחתי מבחינת הדעה הפוליטית שלי"

ליפשיץ המשיך וסיפר בראיון על השפעת השבעה באוקטובר על דעותיו ועל התכנית: "קודם כל, אני חושב שלבחון את ההשקפה שלך מאז ה- 7 באוקטובר זה דבר נכון. אני חושב שצריך לרפרש לא מעט דברים. אני לא חושב שזה דבר רע. אותי מבהיל הרבה יותר כשאני רואה אנשים שלא השתנה שום דבר אצלם, שלא בוחנים אפילו את הדבר הזה. אני לא חושב שזה לקח אותנו למקומות של הימין. באופן אישי אני עדיין מאמין בפתרון מדיני וברור לי שצריך אחרי שהדבר הזה ייגמר ללמוד ולהבין איך אפשר לנהל פה בישראל חיים נורמלים, אבל זאת סיטואציה נורא קיצונית".

"אני להשקפתי וארץ נהדרת להשקפתה מעולם לא ראינו בחמאס בן שיח או מישהו לגיטימי. התכנית תמיד ראתה בחמאס גוף טרור ותמיד ראתה בהעברות כסף אליו דבר לא נכון. יש לנו קטע מלפני שנתיים שביבי מארגן מזוודות כסף לסינוואר. תמיד דיברנו נגד עניין 'ניהול הסכסוך', שזה מושג לא נכון ברובו, גם במקרה של בנט וגם במקרה של ביבי. אין דבר כזה לנהל את הסכסוך. זה התפוצץ לכולם בפנים. הדעה שלנו והדעה האישית שלי נשארה אותו דבר. אני אצביע לאותה מפלגה שהצבעתי עד היום. אבל ברור שצריך להראות את הצד הקיצוני. מדברים הרבה על התפכחות. לא התפכחתי מבחינת הדעה הפוליטית שלי", הדגיש.