נתקלתם בהודעה החריגה? כל הפרטים על הסכסוך הגדול בין קשת ל-yes

בתקופה האחרונה קשת 12 מפיצה הודעה המיועדת לצופי הערוץ ב-yes, לפיה החל מ-1.1.24 תיגזל מהם האפשרות לצפייה נדחית בערוץ. הסיבה לסכסוך: סירוב של yes לחתום על חוזה חדש| הטענה: "קשת דורשת עשרות מיליוני שקלים, לא נשתף פעולה" | קשת: "אלו צעדים בריוניים בניגוד לחוק"

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 17/12/23 16:59 ה בטבת התשפד

נתקלתם בהודעה החריגה? כל הפרטים על הסכסוך הגדול בין קשת ל-yes
ההודעה הדרמטית של קשת, צילום: צילום מסך קשת

בתקופה האחרונה מפורסמת הודעה מטעם קשת 12, הפונה לצופי הערוץ ב-YES. בהודעה נכתב: "מ-1.1.24 לא תוכלו להעביר קדימה ואחורה בזמן השידור, להתחיל צפייה מההתחלה בתכני ערוץ 12, להקליט את הערוץ ולצפות בתכני קשת". אם תהיתם מה פשר ההודעה הדרמטית, מדובר בסכסוך בין שתי החברות, על גבי חידוש החוזה בין השתיים, לאחר סיום החוזה הנוכחי ב-31.12.23.

בחודשים האחרונים הפסיקה yes לפרסם בערוץ 12, בעוד היא ממשיכה לפרסם בערוצים 13 ו-14 כרגיל. לטענתה, הסיבה לסכסוך בין שתי החברות היא דרישה כספית של עשרות מיליוני שקלים מקשת 12 והבחירה שלהם לא לפגוע כלכלית בלקוחותיהם. מנגד, בקשת טוענים כי הסירוב של yes לחתום על החוזה יפגע בעיקר בלקוחותיהם, שתכני ערוץ 12 לא יהיו זמינים יותר עבורם או יהיו זמינים רק באופן חלקי.

טענת yes: דרישה כספית של עשרות מיליוני שקלים

טענת yes: דרישה כספית של עשרות מיליוני שקלים צילום: יס

החוזה בין קשת ו-yes לשנת 2024 נמצא בסכנה

הסכסוך בין השתיים לא מתייחס לשידורי הלווין, כי אם לגבי האינטרנט בלבד - שירותי ה-VOD: הצפייה הנדחית (catch up) וה-start over. לפי גורמים ב-yes החוזה אינו מתייחס בכלל לצפייה בזמן אמת בערוץ 12 והיא אינה נתונה בסכנה, אך במכתב המשפטי ששלחה קשת נכתב דווקא אחרת: "בהיעדר רישיון, תצטרך יס להפסיק את העברת שידורי ערוץ 12 גם בזמן אמת, החל מ-1.1, בכל פלטפורמת שידורים (ובכלל כך yes+, Sting TV), מלבד שידורי הלווין".

רק לפני חצי שנה הייתה קשת בסכסוך כמעט זהה עם חברת HOT, שהגיע לבית המשפט והסתיים בניצחון עבור הראשונה, ופסיקה כי HOT לא תוכל להעניק למנוייה צפייה נדחית בקשת ללא תשלום וכי עליה לפצות את הערוץ בהוצאות משפט בסך כולל של 20 אלף שקלים. קשה שלא למצוא קשר בין הסכסוך של קשת עם שתי החברות לבין השקתו של free tv, שירות הסטרימינג של קשת, שמתחרה בחברות כמו yes ו-hot.

ערוץ 12, יורדים לחד ספרתי

טענת קשת: "קשת תשמח להגיע עמכם להסכם" צילום: shutterstock

"קשת תשמח להגיע עמכם להסכם"

במכתב ששלחה קשת ל-yes היא ביקשה להפסיק לציין בפני הלקוחות כי קשת מונעת את חתימת החוזה וטענה שמדובר בלשון הרע כלפיה, וכי תשמח לחדש את ההסכם עם החברה במידה ותסכים. במקביל למאבק בין החברות, yes חתמה על הארכת הסכם עם ערוץ 14 רק ביוני האחרון, ומאוחר יותר גם עם רשת 13.

בשבוע האחרון הודיעה חברת yes כי תאפשר לכל גופי השידור בארץ שידור חופשי של הסרט התיעודי על מסיבת הנובה והטבח האכזרי שהתרחש בה, ויש מי שכבר מיהרו לשייך את העובדה שקשת לא שידרה את הסרט (בניגוד לרשת) לסכסוך בין השתיים. מבדיקה קצרה אפשר לגלות שהערוץ דווקא התייחס לסרט לפני כולם, ובחדשות סוף השבוע הוקדש אייטם על הסרט, בו הוקרנו 15 דקות מתוכו.

הסרט על הטבח ממסיבת הנובה

הסרט על הטבח ממסיבת הנובה צילום: yes

תגובת yes: "מסרבים לשתף פעולה עם הדרישה הבלתי סבירה של קשת"

מ-yes נמסר: "שידורי קשת 12 הרגילים ממשיכים וימשיכו להיות משודרים בשידור חי ורציף. באשר לשירותי הצפייה הנדחית, קשת הורתה לחברת ‏yes‏ להפסיק את השימוש בהם בתחילת 2024, אלא אם נשלם לה עבורם עשרות מיליוני שקלים.‏ yes ‏מסרבת לשתף פעולה עם הדרישה הבלתי סבירה של קשת אשר תביא לעליית מחירים מיידית לצרכנים, דווקא בעת מלחמה בה ישראל מצויה".

תגובת קשת: "מדובר בסכומים נמוכים במיוחד בהשוואה לסכומים ש-yes משלמת"

מקשת נמסר: "חברת yes מקבוצת אלפא עוקפת את הסדרת ההסכמים המסחריים עם קשת, בעוד שהיא משלמת לערוצי השידור האחרים בהם 13 ו-14. מדובר בצעדים בריוניים שכן החוק קובע כי גם עבור שידור לינארי yes צריכה לבקש רישיון מערוץ 12, בכפוף להסכמה לתנאים שרשומים בחוק, בהם תשלום בגין זכויות יוצרים ומבצעים, וכן חדות שידור רגילה. לגבי סוגיית המחיר, ובניגוד לטענות יובהר כי מדובר בשקלים בודדים פר מנוי ביחס למאות השקלים ש-yes גובה מהצרכנים. מדובר בסכומים נמוכים במיוחד בהתחשב בתכנים הנצפים של קשת ובטח בהשוואה לסכומים ש-yes משלמת עבור תכנים באנגלית ועבור תכני ספורט. קשת מספקת שידורים רציפים לצופים גם בזמן המלחמה תוך ירידה בהכנסות והגדלת ההוצאות, בעוד yes ממשיכה לקבל את דמי המנוי כרגיל מהלקוחות. כעת הם מעוניינים לקחת את התוכן בחינם?".