הסדרה המחרידה על אלף מבית הנשיא שמחה אותי נורא

הסיפור על נשיא המדינה שמסתבך בפרשיית אונס לא מפתיע אף אחד מאיתנו. היוצרים והשחקנים המעולים אפשרו לי לעקוב מקרוב אחרי מסכת האימה שעוברת צעירה במקום עבודה מכובד. על אף הסצנות המחרידות, אני שמחה על ההבנה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 29/06/23 11:35 י בתמוז התשפג

הסדרה המחרידה על אלף מבית הנשיא שמחה אותי נורא
הנשיא ואשתו בבית המשפט , צילום: באדיבות yes

בשנה ב' באוניברסיטה התבקשנו לצפות בהדרכה למניעת הטרדות מיניות. ההדרכה כללה הצגה ושיח לאחריה, והגעתי רק כי חילקו מתנה בסוף - דיסקונקי בחינם. באותה הצגה, הוסבר כי אחת מההגדרות להטרדה מינית כוללת גם ניצול יחסי מרות. לא באמת קלטתי לעומק את משמעות המושג, עד שצפיתי בסדרת הדרמה החדשה של yes, "אלף", שנוצרה בהשראת ספרה של אודליה כרמון, "אשת הסוד". 

השלט לצד תמונת הנשיא השמיני מזכיר את העבר

ששה פרקים יש בסדרה, וכל אחד מהם עוסק בנקודת מבט אחרת של הדמויות השונות. העלילה מגוללת את סיפורה של אושרת מורנו, עובדת צעירה בבית הנשיא שעוברת תקיפה מינית חמורה על ידו ומחליטה לא לשתוק. הסיפור מוכר לנו מדי, ומדי פעם אפשר להיזכר באותו שלט לצד תמונת הנשיא השמיני של מדינת ישראל בגן הפסלים שבחצר הנשיא בירושלים, שלט המפרט את עבירות המין בהן הורשע משה קצב ואת עונש המאסר שריצה בכלא. 

צילום: yes

זאת לא סדרה קלה לצפייה. השחקנים, שיהיו בריאים, עושים עבודה טובה מדי, והצופה עלול לסיים כל פרק בתחושת בחילה קלה. באמת? זה באמת היה ככה? עד כדי כך סבלתן שם תחת צלו של האזרח הישראלי הראשון? במיומנות מרשימה מתארים הכותבים, תמר מרום ואברהם שלום לוי, את רשת קורי העכביש שנפרשת בעדינות סביב הקורבן, רשת מתוכננת היטב שמונעת ממנה כל אפשרות להתלונן ולזעוק לעזרה. זה מתחיל בעבודה המצוינת שאושרת עושה בלשכה, ביחס החם של הנשיא, נטול השם, כלפיה. סך הכל הוא איש נחמד, עממי, שמסדר לאמא שלה תור לרופא. הוא אפילו קונה לה מתנה מיוחדת ליום ההולדת, ומבטיח לה בקול לוחש, "את היחידה עם שכל פה". 

אושרת והנשיא בעימות

אושרת והנשיא בעימות צילום: yes

הקורבן נופלת בפח לאט לאט 

עם הדבש מגיע גם העוקץ, ואחרי שהעובדת הצעירה והנלהבת שומנה היטב במחמאות וליטופים, כבוד הנשיא גם מרשה לעצמו להודות בשובבות אבהית שהתאהב בה. אחר כך המילים הופכות למעשים, אקט לא הולם, ועוד אחד, ואז אונס מחריד והנה הבחורה מקריית יובל שכל כך רצתה להצליח הופכת לשבר כלי. הסיפור כאמור נבנה אט אט, אבל מגיע לשיאו כבר בפרק הראשון, עד שהצופה מבין, שזאת בעצם רק ההתחלה. הכוורת סביב הנשיא לא תאפשר לו ליפול כל כך מהר, והמנגנונים השונים שנועדו לשמור על קשר השתיקה פועלים ביתר שאת. בהמשך מתגלות מתלוננות שתקניות נוספות. 

המערכת תדע להגיב

הבחורה שרצתה להצליח הופכת לשבר כלי  צילום: yes

היוצרים של אלף עשו איתנו חסד

אני אוהבת לחשוב ששום דבר רע לא יקרה לי. אני (וכל האהובים עלי) אמות זקנה במיטה חמה, יום אחרי שאכבה 120 נרות צבעוניים מעל עוגת שוקולד משובחת. לו יהי. במסגרת הפנטזיה הוורודה הזאת, הסדרה על אלף מבית הנשיא גרמה לי שמחה עצומה. לא מתוך המחשבה הילדותית, "לי זה לא יקרה", אלא מתוך ההבנה, שגם אם זה יקרה לי, אני אדע איך להתמודד. המערכת תדע איך להגיב. בפעם הבאה שצעירה תותקף מינית במקום העבודה, מישהו יגיש את הסיוע הנחוץ. הניקוי המאסיבי של המרחב הציבורי מעברייני מין משונים עושה את שלו, נהיה קל יותר לדבר על הדברים ולטפל בהם. העולם מתאוורר. בחסדם, היוצרים אפשרו לי ולעוד רבים לצפות בסיפור האימה הזה מתחילתו ועד סופו, וללמוד לזהות בזמן את סימני האזהרה המעידים על פגיעה. כנראה שניצול יחסי מרות והטרדות מיניות לא באמת יעלמו מהעולם, אבל לפחות נקלוט איך הם עובדים. אני עכשיו הבנתי.