אחרי התקריות האלימות לוחמי נצח יהודה פותחים הכל: "הכל צף אז הרבצנו לו"

תוכנית התחקירים "זמן אמת" חושפת את השתלשלות האירועים הדרמטיים שהובילו את לוחמי "נצח יהודה" להרביץ לעצורים פלסטינים | סנגור החיילים: "הלב בוכה, הם מרקע טוב וחינוכי. מבטיח שאם תשים קיבוצניק יהיו לא פחות אירועים אלימים"

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 27/12/22 14:20 ג בטבת התשפג

אחרי התקריות האלימות לוחמי נצח יהודה פותחים הכל: "הכל צף אז הרבצנו לו"
לוחמי נצח יהודה. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

גדוד נצח יהודה נחשב לפרויקט הדגל של השתלבות החרדים בצה"ל, "לא חשבתי להתגייס לצה"ל אבל כשגיליתי שיש תוכנית מיוחדת לשילוב אז הצטרפתי" מספר חייל משוחרר מהגדוד. "ההורים התנגדו, אף אחד לא עושה את זה, לא הכרתי אף אחד בצבא".

הלוחמים תיעדו עצמם מרביצים לעצורים פלסטינים סמוך למקום שבו נרצחו חבריהם בגבעת אסף

נצח יהודה מורכב כולו מחיילים ממשפחות חרדיות שמשרתים באחת הגזרות הנפיצות ביותר - חטיבת בנימין שבקרבת רמאללה. באופן מאוד יוצא דופן, הגדוד לא שינה את הגזרה שלו במשך שבע השנים האחרונות בניגוד לגדודים אחרים אשר זזים בשגרה בין גזרות ומשימות לאימונים.

בשנים האחרונות משהו חורק בגדוד: עוד ועוד דיווחים על תקריות אלימות ומקרי התעללות בפלסטינים. כמו במקרה של הלוחמים שתיעדו עצמם מרביצים לעצורים פלסטינים סמוך למקום שבו נרצחו חבריהם בגבעת אסף, או האירוע שבו נאזק עומר אסעד בן ה-78 במשך שעות ונמצא מאוחר יותר מוטל ללא רוח חיים.

לוחם נצח יהודה: "הכל צף אז הרבצנו לו"

הערב (ג') בזמן אמת, לאחר חדשות הערב בכאן 11, אבי עמית חושף את השתלשלות האירועים. עמית שוחח עם החיילים שעומדים במרכז חלק מהפרשות החמורות שהסכימו, לראשונה, לספר את גרסתם ולהסביר למה הם חשים שהמדינה הפקירה אותם. האם יכול להיות שגם 23 שנים אחרי הקמת הגדוד - בצה"ל עדיין לא למדו איך להתמודד עם המורכבות האדירה שלו?

"אני לא יודע אם מתבייש זה המילה הנכונה, היה פה ילד בן 19-20 במצוקה נפשית גדולה שלא הסתכלו עליו" מספר אחד החיילים שעומדים במרכז הפרשה. "הכל צף אז הרבצנו לו". סנגור אחד החיילים: "הלב בוכה, הם מרקע טוב וחינוכי. מבטיח שאם תשים קיבוצניקים יהיו לא פחות אירועים אלימים"