"זוכרים את מרקש" פרויקט דוקומנטרי בפסטיבל קולנוע דרום יציג את חיי הקהילה היהודית במרוקו

סטודנטיות וסטודנטים לקולנוע במכללת ספיר יחד עם סטודנטיות וסטודנטים מרוקאים מאוניברסיטת מוחמד השישי בבן גריר ליד מרקש. הסרטים הם פרי הקורס הראשון בהיסטוריה לישראלים ומרוקאים על יהדות מרוקו אז והיום

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/11/22 13:06 ט בחשון התשפג

פרויקט דוקומנטרי בפסטיבל קולנוע דרום יציג את חיי הקהילה היהודית במרוקו
צילום: חן חג'ג'

בשבוע הבא יפתח פסטיבל קולנוע דרום ה-21, מיסודו של ביה"ס לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית בספיר, (6-10.11). במסגרת הפסטיבל יוקרן בהקרנת בכורה הפרויקט הדוקומנטרי המקורי של בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר "זוכרים את מרקש", כחלק מפוקוס קולנוע מרוקאי בפסטיבל זוכרים את מרקש: יהודי מרקש בין אז להיום. 

בבכורה עולמית זו יוקרן קולאז' של חמישה סרטים תיעודיים על המלאח, הרובע היהודי במרקש, אשר יצרו סטודנטיות וסטודנטים לקולנוע במכללת ספיר יחד עם סטודנטיות וסטודנטים מרוקאים מאוניברסיטת מוחמד השישי בבן גריר ליד מרקש. הסרטים הם פרי הקורס הראשון בהיסטוריה לישראלים ומרוקאים על יהדות מרוקו אז והיום. סרט נוסף תיעד את ההפקה במרקש והוא יוקרן בנפרד.

הפרויקט ביוזמת טאהא בלאפרג' - מכון קונקט מרוקו, פרופ' סמי שלום שטרית – ראש בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר וזיו נוה, מנכ"לית קרן גשר לקולנוע רב תרבותי.

צילום: חן חג'ג'

סרטים במסגרת פרויקט "זוכרים את הפרויקט"

אנשים ישנים והמים גם כן/ רותם אלקיים, אלירן דמרי, מרים בוזיט, ריטה סרחני

לחסן, קברן בבית קברות יהודי בלב מרקש, הוא מוסלמי שחי מילדותו עם יהודים במרוקו. עד יום מותו לחסן יפתח את בית הקברות ויכניס אליו יהודים ממרוקו ומכל העולם.

אם קירות יוכלו לדבר/ כינר דר, אלה דגן, ריהאם האראג, היוב אל מודם

בית משפחת קורקוס, היה הריהאד הכי מפואר שעמד באמצע המלאח של מרקש. 
היום, הוא עומד על עמודיו האחרונים ונמצא בסכנת קריסה. על הבית אמון חמיד, עובד של ראש הקהילה שמתגורר בבית ושומר עליו.

שומרי המסורת/ משה מיכאל, אימאן מסקל, זכריה הבד, מואד אית לחסן
במשך מאות שנים עסקו היהודים באמנות ועבודות מלאכה, כישורים הועברו מדור לדור. עכשיו, כשהיהודים עזבו את מרוקו, מי ממשיך את מורשת המלאכה הייחודית שלהם?

צייר לי יהודי/ עמית אראל, חן חג׳ג׳, רשידה לאיש, הינד שטיביה, באיה באזר
סיפורו של בית הספר "אליאנס" עמוס בזיכרונות, קולות ישנים וחדשים של יהודים ומוסלמים. דרך היכרות עם כמה מהאנשים ששומרים על אותו זיכרון ילדות של יהודים רבים, יוצאים למסע לגלות מה נשאר אותו דבר ומה לא יחזור.

מניין/ שני כהן, שני ברט, יוסף אטיר, יניס אית הבוש
יצחק הוא בעל טמבוריה בכיכר השוק, וחזן בבית כנסת קטן בן 400 שנה. טיטי מבשלת בכל ערב שישי ארוחה שתספיק לעשרות אנשים. וקובי עזב לאחרונה את ישראל ועבר לגור בשכונה עם אשתו ובתו בת השנה. הסרט יציג את סיפורם - 3 חברים בקהילה ההולכת ומתפוררת של היהודים האחרונים במרקש.

בין שדרות למרקש: יומן מסע/ זהר דדון
קבוצת צעירים ישראלים ומרוקאים נפגשים במרקש להפיק סרטים תיעודיים אודות יהדות מרוקו. במשך חודשים של עבודה משותפת, ובין קאט לאקשן, שתי הקבוצות מתחברות תוך למידה על יצירה קולנועית, על התרבויות שלהם ועל עצמם.

צילום: חן חג'ג'

09.11 | 18:00 | סינמטק שדרות