הסרטים 'מחברות שחורות' ו-'סבוי' של התאגיד זכו בפרסי אופיר לשנת 2022

הסרט 'מחברות שחורות' של תאגיד השידור הישראלי כאן 11 זכה בפרס אופיר לסרט הדוקומנטרי הארוך הטוב ביותר לשנת 2022 | הסרט 'סבוי' זכה בשלושה פרסי אופיר על עריכה, עיצוב ואיפור

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/09/22 23:17 כב באלול התשפב

הסרטים 'מחברות שחורות' ו-'סבוי' של התאגיד זכו בפרסי אופיר לשנת 2022
צילום: תאגיד השידור הישראלי כאן 11

הסרט 'מחברות שחורות' של תאגיד השידור הישראלי כאן 11 בבימוי של שלומי אלקבץ זכה בפרס אופיר לסרט הדוקומנטרי הארוך הטוב ביותר לשנת 2022. הסרט 'סבוי' של בבימוי של זהר וגנר זכה בשלושה פרסי אופיר על עריכה, עיצוב ואיפור לשנת 2022.

את הסרט 'מחברות שחורות' צילם הבמאי שלומי אלקבץ מאז שנת 1988 שעות רבות של צילומים משפחתיים, לצד תיעוד מאחורי הקלעים של שלושת הסרטים שביים יחד עם אחותו, השחקנית רונית אלקבץ. הסרט משלב בין הצילומים העלילתיים לחומרים תיעודיים רגישים ומרגשים המלווים את רונית עד מותה, ומספר דרך כך את סיפורה של המשפחה המזרחית, על מורכבותה וייצוגיה במציאות ובקולנוע. זהו שיר פרידה קולנועי ומרגש של אח מאחותו.

צילום: תאגיד השידור הישראלי כאן 11

הסרט 'סבוי' מספר את סיפורה של כוכבה לוי, צעירה מזרחית שנתפסה כבת ערובה בזמן הפיגוע במלון "סבוי" (מרץ 1975) ובמהלכו של לילה אחד הפכה לגיבורה רבת תושייה וחסרת פחד. כוכבה, שדיברה ערבית, קשרה יחסי אמון עם מנהיג חוליית הפלסטינים, מוחמד מסאללחה, תיווכה בינו לבין נציגי הצבא, טיפלה בפצועים והעניקה תקווה לכל המעורבים שהאירוע יסתיים בשלום. פריצת כוחות הביטחון למלון עם שחר, שמה קץ לתמימותה והפכה את גבורתה לקלונה. הסרט משלב שחזורים דרמטיים בכיכובה של דאנה איבגי, לצד ארכיונים נדירים, הכוללים הקלטות של חילופי הדברים בין כוחות הבטחון למחבלים.
זוכה פרס הסרט, הבימוי והעריכה בפסטיבל ירושלים 2022.

רשימת הזוכים בפרסי אופיר לשנת 2022:

הסרט הטוב ביותר: "סינמה סבאיא"

בימוי: אורית פוקס רותם, "סינמה סבאיא"

השחקנית הראשית: ריטה שוקרון, "קריוקי"

השחקן הראשי: ששון גבאי, "קריוקי"

שחקנית משנה: ג'ואנה סעיד, "סינמה סבאיא"

שחקן משנה: שמואל וילוז'ני, "הדרך לאילת"

תסריט: מיכל ויניק, "ולריה מתחתנת"

צילום: בועז יהונתן יעקב, "בתולים"

הסרט התיעודי הארוך: "מחברות שחורות", בימוי: שלומי אלקבץ

הסרט התיעודי הקצר: "בת האמן", בימוי: מרגריטה לינטון

הסרט העלילתי הקצר: "מכתב לחזיר", בימוי: טל קנטור

ליהוק: עמנואל מאיר, "סינמה סבאיא"

איפור: רונית דוגו ארביב, "סבוי"

עיצוב תלבושות: רייצ'ל בן דהן, "סינמה סבאיא" 

עיצוב אמנותי: שקד נאור, "סבוי"

מוזיקה: גל לב, ליאור פרלה, "קריוקי"

פס הקול: ויטלי גרינשפן, אבי מזרחי, "קריוקי"

עריכה: נילי פלר, שאולי מלמד, "סבוי"

שר התרבות:  מעדיף יצירות שנעשו על ידי אנשים דעתנים ומעורבים על פני יצירות אדישות

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, השתתף בטקס פרסי אופיר ואמר: "קולנוע טוב, בעיניי, הוא קולנוע כזה. קולנוע שיש בו אהבה וכעס, וביקורת וחיבוק. קולנוע שמטלטל את כל קיומנו. בשנה האחרונה, אולי יותר נכון לומר - גם בשנה האחרונה, הקולנוע הישראלי טִלטל וְטוּלטָל. הוא ידע לא מעט סערות. לרוב, סערות וטלטלות, הן דבר חיובי בעיני. הן ביטוי לאכפתיות ולרגישות - מצרכים חיוניים ליצירה קולנועית טובה. הן מטלטלות אותנו ומכריחות אותנו להקשיב ולחשוב. אני מעדיף יצירות שנעשו על ידי אנשים דעתנים ומעורבים על פני יצירות שנולדו מתוך אדישות וריחוק".