אחרי 20 שנה: הצמרת הפיקודית של צה"ל ב"חומת מגן" מתייצבת מול המצלמות

פרוייקט חדש של רשת שיעלה מחר מביא לקדמת הבמה את האנשים שהיו אחראיים על מבצע חומת מגן וחושף: "הייתה לנו תוכנית לחטיפת יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 04/04/22 09:46 ג בניסן התשפב

אחרי 20 שנה: הצמרת הפיקודית של צה"ל ב"חומת מגן" מתייצבת מול המצלמות
שאול מופז, צילום: צילום מסך

היום (יום ב׳) מיד לאחר החדשות ברשת 13 יושק הפרויקט התיעודי החדש בן ארבעה פרקים, שיצר ומוביל אלון בן דוד, ״המלחמה על הבית״, שחוזר אל אחורי הקלעים של ״חומת מגן״. במסגרת הסדרה מתייצבת  צמרת הפיקוד הצה״לי שניהלה את המבצע מול המצלמות.

במהלך גל הפיגועים של האינתיפדה השניה דנו בצמרת הבטחונית לא פעם באפשרות לגירוש ערפאת. מפקד חיל הים לשעבר ומפקד השייטת בתקופת מבצע ״חומת מגן״ האלוף במיל׳ רם רוטברג מאשר לראשונה מול המצלמות כי צוות יעודי של השייטת הכין תוכנית מבצעית והתאמן לחטיפת יו״ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת עוד מוסיף כי במסגרת ההכנות למבצע אף היה מי ששיחק את תפקידו של ערפאת.

נזכיר כי רק לפני ימים ספורים, בעצרת לציו 20 שנה למבצע דיבר הרמטכ"ל אביב כוכבי ואמר: מאפיין בולט שאפיין את התקופה של מבצע 'חומת מגן' הוא השינוי התמידי של המצב, וקצב השתנותו הגבוהה. זו הייתה השתנות שגזרה על כל הדרגים להיות חדים, לזהות בזמן אמת את מרכיבה הייחודיים של המציאות, לזהות את המצב הבא ההולך ומתהווה, ולספק לו מענה הולם. רק גישה כזו תהפוך אותנו לרלוונטיים, תאפשר לנו להפתיע את האויב – במקום, בזמן ובשיטה, ותאפשר לנצח. צה"ל הוכיח שניתן לנצח טרור בסביבה מורכבת של אזור בנוי ומאוכלס תוך שמירה על ערכי צה"ל וערכים ככלל".

כוכבי התייחס לפיגועי הטרור הקטלניים מהימים האחרונים: "מבצע 'חומת מגן' לא הסתיים, פעילות חיילי צה"ל אשר מסכלת מדי יום טרור היא המשכו של המבצע, ועשרות המעצרים שמתרחשים מדי שבוע בשטחי אוגדת יהודה ושומרון, הם עדות למחויבות ולמאמץ צה"ל והשב"כ לביטחון מדינת ישראל. בדאבון הלב, במהלך השבוע החולף פגע בנו הטרור הרצחני, וגבה מחיר כבד. ליבנו עם משפחות הנרצחים. בשם צה"ל כולו אני שולח להן את תנחומיי ומאחל החלמה מהירה לכל הפצועים. צה"ל מרכז כרגע מאמץ מודיעיני, הגביר באופן ניכר את היקף הכוחות בהגנה, וערוך לכל מבצע, כדי להבטיח את ביטחון מדינת ישראל".