מהשבי הסורי לחקירות בהשפעת חומר כימי | סיפורם של השבויים ממלחמת יום כיפור

מאות לוחמים ישראלים נפלו בשבי במהלך קרבות מלחמת יום כיפור, אלו ששבו ארצה סוחבים איתם טראומות ולא רק מהשבי | סדרה חדשה חושפת את החקירות הקשות שעברו בזמן ששבו לישראל

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 25/08/21 12:32 יז באלול התשפא

מהשבי הסורי לחקירות בהשפעת חומר כימי | סיפורם של השבויים ממלחמת יום כיפור
מתוך הסדרה, צילום: כאן 11

לציון יום השנה למלחמת יום הכיפורים ישדר כאן 11 את שני חלקי המיני סדרה "301 פדויים", שיצרה ציפי קרליק. הסדרה מביאה את סיפורם של הפדויים שחזרו מהשבי במצרים ובסוריה, נותקו ממשפחותיהם, היישר אל מתקן חקירות בישראל, בו עברו חקירות קשות שבהן הואשמו כי מסרו ידיעות לאויב ואף נחשדו כי גויסו כסוכנים סמויים של האויב. במהלך החקירות הוזרק לחלקם חומר כימי בניסיון להוציא מהם וידוי.


(תיעוד השבויים הישראלים במלחמת יום כיפור).

מעל 200 לוחמים נפלו בשבי המצרי ועברו עינויים קשים. עוד כ-70 לוחמים נפלו בשבי הסורים בקרבות על מוצב החרמון ומוצבי רמת הגולן. הם שבו הביתה בתום המלחמה, אלא שעם חזרתם למשפחותיהם, הם נקראו למתקן חקירות בזיכרון יעקב. שם הפגישו אותם עם חוקרי אגף המודיעין של צה"ל, וחקרו אותם אודות המידע שמסרו לכאורה, לשוביהם המצרים והסורים.

שני חלקי הסדרה חושפים את התקופה האפלה בחיי אלו ששבו מהשבי. חלק מהם שסבלו מהלם קרב, טופלו בזריקות כימיות והיפנוזה, כאשר המטפלים והרופאים אינם יודעים כלל מהן ההשפעות של הטיפולים הללו מבחינה פיזיולוגית ונפשית.

כיום מנסים הפדויים להתגבר על טראומות כפולות: מוראות המלחמה, הנפילה בשבי והעינויים מחד והחקירות שעברו כאן בישראל מאידך, ומנסים להתגבר על מה שהם מגדירים כ"בגידתה של המדינה בהם". 

במיני סדרה משודרים קטעים מסרטה של הקולנוענית והפילוסופית סוזן סונטאג, "הארץ המובטחת", ונראים בו קטעים נדירים מתוך הנעשה בחדרי החקירות.

בימאית ויוצרת - ציפי קרליק, עורך - יובל אור, צלם ראשי - דווה עוז מלמן, צלם – רן שנק, מפיק ראשי ועורך אחראי - איתי לנדסברג נבו.