שיא בתלונות הציבור נגד שידורי הטלוויזה: זינוק של כ-80% כנגד תכנים חדשותיים

נציב פניות הציבור ברשות השנייה פרסם את הדוח השנתי לשנת 2019, בו נראה כי הציבור התלונן בעיקר נגד התבטאויות פוגעניות של עיתונאים. יו"ר הרשות השנייה: "זהו זמן לחשבון נפש. אני מודאגת מהתבטאויות לא אחראיות של אנשי אקטואליה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/10/20 12:26 יח בתשרי התשפא

שיא בתלונות הציבור נגד שידורי הטלוויזה: זינוק של כ-80% כנגד תכנים חדשותיים
צילום: Hadas Parush/Flash90

שיא בתלונות הציבור נגד התכנים המשודרים: זינוק של כ-80% בהיקף פניות הציבור בהשוואה ל-2018. רוב הפניות כנגד תכנים חדשותיים. מהנתונים עולה כי 79% מהפניות עסקו בתכנים טלוויזיוניים, 18% עסקו בתכנים רדיופוניים ו-3% עסקו בנושאים כלליים. רוב הפניות היו כנגד התבטאויות פוגעניות של עיתונאים, מגישי מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה ופרשנים בחברות החדשות. מהדוח עולה כי 73% מהפניות שהתקבלו נמצאו מוצדקות על ידי הנציבות.

בשנת 2019 הוגשו לנציבות 12,974 פניות ציבור, עלייה של 80% בהיקף הפניות לעומת 2018, כך עולה מהדוח השנתי של נציבות פניות הציבור ברשות השנייה שהגיש נציב הפניות דוד רגב לשר התקשורת יועז הנדל. הזינוק נבע בעיקר מעלייה בהיקף הפניות שהוגשו על תכנים המשודרים בערוצי הטלוויזיה. רוב הפניות היו כנגד התבטאויות פוגעניות של עיתונאים, מגישי מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה ופרשנים בחברות החדשות.

היקף הפניות על התנהגויות של מראיינים בטלוויזיה זינק מ-924 פניות ב-2018 ל-6,414 פניות ב-2019, זאת בין היתר בגלל 3,313 פניות על דבריה של העיתונאית אושרת קוטלר בחדשות 13 שכינתה את חיילי גדוד נצח יהודה שהתעללו בפלשתינים "חיות אדם" ו-2,807 פניות על דבריהם של הפרשן אמנון אברמוביץ' והעיתונאי עודד בן עמי מחדשות 12, שציטטו משפט מוכר מתוך תפילת הקדיש תוך שדיברו על ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גם בתכנים המשודרים בתחנות הרדיו חל זינוק בפניות בנושא אמירות פוגעניות והתנהגויות של מראיינים והן עלו מ-695 בשנת 2018 ל-2,212 בשנת 2019. הזינוק נבע בין היתר מדבריו של העיתונאי רוני דניאל בתוכנית "הקבינט" ששודרה ב-103fm על פרשת האונס לכאורה באיה נאפה שבקפריסין.

טלוויזיה

בשנת 2019 התקבלו 10,239 פניות על התכנים ששודרו בערוצי הטלוויזיה, בהם ערוץ 24 וערוץ 20 המשדר גם חדשות, המשדרים שניהם מכוח חוק הרשות השנייה משנת 2018. לא התקבלו פניות על הערוצים הלא טי וי וערוץ 9, שמשדרים גם הם מכוח חוק הרשות השנייה. 73% מהפניות היו על תכנים ששודרו במהדורות החדשות ובתוכניות האקטואליה. מדובר בעיקר באמירות פוגעניות של עיתונאים, מגישי תוכניות ופרשנים שעוררו גלי תגובות של אלפי פניות.

מניתוח הפניות עולה כי לראשונה היקף הפניות שהתקבלו כנגד תכנים חדשותיים גדול יותר מהיקף הפניות כנגד תוכניות. במשך שנים התוכניות, ובהן תוכניות המציאות (ריאליטי) ותוכניות ההומור והסאטירה, הובילו לרוב פניות הצופים על תכנים פוגעניים. המהפך נבע משילוב של שנה עמוסה באירועים חדשותיים, בהם שתי מערכות בחירות, ומעלייה באמירות פוגעניות של שדרנים, עיתונאים ומגישי מהדורות שהכעיסו ציבור צופים גדול ביותר.

18% היו על תכנים ששודרו בתוכניות, בהן פניות על תוכניות הסאטירה "גב האומה" ו"ארץ נהדרת", על התבטאויות פוגעניות נגד האוכלוסייה הדתית והחרדית ונגד האוכלוסייה הערבית. 5% היו על קדימונים לתוכניות, בהן 369 פניות על קדימון לתוכנית "ברקוד" ברשת 13, שהייתה בו אמירה פוגענית כנגד מתווכי דירות.

4% היו על פרסומות (זאת לעומת 40% בשנת 2018 שבה שודרה פרסומת שנויה במחלוקת של שותפות חברות הגז בקידוחי הגז). מניתוח הפניות עולה שהוגשו עשרות פניות על פרסומת של "מכבי שירותי בריאות" שהוצג בה חייזר המדבר במבטא תימני ופרסומת למזגן "טורנדו" שבה רותם סלע "שומעת קולות". מרבית הפניות נמצאו מוצדקות.

ליאור שליין

18% מהפניות היו נגד תכניות סאטירה
צילום: zaher abu elnaser-cc-by-sa Wikipedia

רדיו

ניתוח הנתונים מצביע על כך שעיקר הזינוק, 93% מהתלונות, הוא בנושא תכנים פוגעניים (לעומת 21% ב-2018 ו-56% ב-2017). בדומה למגמות העולות מניתוח התלונות של צופי הטלוויזיה, גם המאזינים לתוכניות הרדיו דורשים תכנים מדויקים יותר ונקיים מאמירות פוגעניות שכוללות התבטאויות פוגעניות, הערות מגדריות וכיו"ב. 5% מהתלונות עסקו באתיקה בשידורים וכללו תלונות על פרסומות מטעות, תעמולת בחירות בתוכניות רדיו שונות, ואתיקה בשידור.

פרסומות

כבשנים האחרונות, גם בשנת 2019 נמשכת מגמה של הבעת חוסר שביעות רצון מצד הצופים בכל הנוגע לפרסומות המשלבות תוכן מיני או אלים. היקף התלונות על פרסומות בטלוויזיה עמד בשנת 2019 על 408 תלונות. יש לציין כי כמחצית מהתלונות שהוגשו כנגד פרסומות בשנה זו נמצאו מוצדקות וחלקן תוקנו או הוגבלו לשעת שידור מאוחרת בעקבות פניות הצופים.

השר יועז הנדל

השר יועז הנדלצילום: פלאש 90

שר התקשורת חה"כ יועז הנדל: "הציבור מצפה לקבל  תקשורת חופשית, מאוזנת ומגוונת. לגופים המשדרים, אנשי התקשורת והמדיה יש השפעה ואחריות עצומה על החברה בישראל ועל היכולת לייצר סדר יום. לכן מוטלת עליהם האחריות לדיווח אובייקטיבי, לתוכן ראוי ומכבד ולקידום שיח ענייני."      

יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ': "זהו זמן לחשבון נפש – אני מודאגת מהתבטאויות לא אחראיות של אנשי אקטואליה שלא השכילו להנמיך את הלהבות ולעיתים להפך. אנו קשובים לציבור."