חופשת סקי כשרה? לא תאמינו כמה זה קל

נופים מטריפים, מלונות מפנקים, אווירה מדהימה ומעל הכל - כשרות מהודרת, כשכל זה בתוך חופשת סקי באחד מהאתרים המובילים באירופה. כתב 'כיפה' יצא לגלוש בשלג, ושרד כדי לספר - ויש מה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 05/02/20 22:09 י בשבט התשפ

חופשת סקי כשרה? לא תאמינו כמה זה קל
אתר הסקי מדונה די קמפיליו, צילום: כיפה

טיפ ראשון לחופשת סקי מוצלחת - לקרוא את השלטים. אחרת אתה עלול למצוא את עצמך גולש עם המזחלת במורד תלול כמעט כמו הקריירה הפוליטית של פוליטיקאים מסוימים, ולמצוא את עצמך מתרסק, ממש כמוהם, לתוך עוד 5-6 אנשי תקשורת ישראלים שכולם בפירוש לא קראו את השלט בתחילת המסלול, שמדגיש בשתי שפות כולל גרפיקה: "כאן אסור לגלוש, צריך ללכת ברגל". גם את גדר הפלסטיק שאמורה לבלום את המתרסקים היה צורך להחליף אחרי הביקור שלנו.

כן, גם מזחלות גלישה יש באתר מדונה די קמפיליו, אליו יצאנו, קבוצה של עיתונאים ואנשי ברנז'ה מהמגזר הדתי-לאומי, כאורחיה של חברת 'נופש כשר'. המגזר, כפי שנראה בשנים האחרונות, גילה את חופשות הסקי. לא עוד נסיעות בלתי נגמרות לחרמון, עמידה בתורים אינסופיים וגלישה על שקיות זבל במורד גוש קרחוני כלשהו שפעם היה שלג, אלא מלונות ברמה גבוהה וימים ארוכים באתרי הסקי המובילים של אירופה.

מדונה די קמפיליו

מדונה די קמפיליוצילום: כיפה

כל שומר כשרות שטס לחופשה בחו"ל יודע כמה העיסוק באוכל עלול לפגוע בחופשה טובה, אם זה קופסאות הטונה והקבנוס שממלאות את המזוודה, או החיפוש הבלתי נגמר אחרי מסעדה כשרה או בית חב"ד נידח, כשהטמפרטורה בחוץ רואה במשקפת את האפס מלמטה. ובכן, אפשר לומר שהסיפור הזה נגמר, לפחות עבור מי שמוכן להשקיע בעצמו את המינימום. 
באחת ההפסקות בין מסלול כחול לשחור (פחחח), פגשנו את דורון, תושב המרכז שטס לסקי עם ילדיו כבר עשור, ובארבע השנים האחרונות הוא עושה זאת דרך 'נופש כשר', מספר כי אין להשוות את איכות החופשה מאז שהחל לטוס עם החברה למה שהיה קודם: "אני לא צריך לדאוג לאוכל", הוא אומר, "ואני משלם כמעט אותו דבר". לדבריו "אם מחשבים גם את ההתעסקות באוכל לפני הטיסה ותוך כדי, זה משתלם הרבה יותר".

מנכ"ל 'נופש כשר', זיו טור, שהתלווה אלינו למספר ימים, מספר על השינוי שחל בהרגלים של הציבור הדתי לאומי ביחס לחופשות בכלל ולחופשות סקי בפרט: "שינינו את התפיסה של איך צריכה להיראות חופשה כשרה. המטרה שלנו הייתה להשוות את התנאים שמקבל אדם בחופשה רגילה, לאלו שמקבל אדם בחופשה כשרה". טור מספר כי החברה מפעילה 12 מלונות כשרים ברחבי אירופה, מתוכם 4 המיועדים לחופשות סקי. וכי החברה פעילה גם בקיץ, בו נפתחים שישה מלונות נוספים, וכן בחגים ובייחוד בפסח. 

וכן, עשינו גם סקי. במסגרת החבילה, מלבד המלון, האוכל והטיסות, מקבלים גם ציוד סקי ו'סקי-פס', למעבר בין הרכבלים והמסלולים באתרים. האתר הצמוד לעיירה הציורית פינזולו, בה נמצא המלון, הוא אתר מצוין לגולשים המתחילים, ועבור המתקדמים יותר ניתן פשוט לעלות על רכבל ולהגיע לכל אחד מעשרות המסלולים במתחם הסקי הענק 'מדונה די קמפיליו'.
המדריך מתייה, שגדל בעיירה והתחיל לגלוש בגיל שנתיים, זכה לאימון כושר מתקדם כשנאלץ למשוך אותי שוב ושוב מהשלג, אחרי עוד התרסקות בניסיון לעמוד על המחליקיים. אבל אחרי ארבעה ימים אפילו הוא הצליח להודות בשיפור, כשצלחתי בהדרכתו את המסלול הכחול למתחילים. "כל הישראלים משוגעים", טען לסיכום. ההדרכה באתר, אגב, ברמה גבוהה מאוד, המדריכים אדיבים ומקצועיים, וההדרכות אמנם באנגלית, אבל בסיסית ביותר. בחלק מהיעדים של 'נופש כשר' באירופה ישנן הדרכות בעברית.

שליח כיפה עם מתייה המדריך. עשה כושר

שליח כיפה עם מתייה המדריך. עשה כושרצילום: ללא

היתרון הגדול של המלון הכשר הוא היכולת להשתחרר מהדאגה לאוכל. אחרי יום של גלישה במסלולים, התרסקויות (במקרה של חלקנו) וקילומטרים של מסלולים תלולים במקרה של אחרים, הידיעה שאתה מגיע למלון ולא צריך להתחיל להתעסק עם הכנת ארוחה, וכל מה שצריך לעשות זה מקלחת, אולי אפילו ספא או מסאז' במלון עצמו, ולהגיע לחדר האוכל ישר לארוחת הערב, שווה כל התרסקות קפואה. החוויה של הארוחה האיטלקית, עם המנות המוגשות עד השולחן בידי מלצרים שעושים את העבודה הזו כל חייהם, והאוכל האיטלקי המוקפד - אבל הכשר - היא דבר שנדיר לשומר הכשרות לחוות אותו, בלי שום קשר לסקי עצמו.

"כל המלונות בכשרות מהדרין, בהשגחת הרב נחמיה רוטנברג", מספר זיו טור. "הנושא של הכשרות הוא מאוד מורכב, כי לכל לקוח יש דרישות אחרות, ואנחנו צריכים לעמוד בכולם". עם זאת, הוא מסביר, "נגמרו הימים של 'דג בנייר כסף'. למלון כאן יש ניסיון של שנים בנושא הכשרות". לכל אורך השבוע בו שהינו במלון ליווה אותנו משגיח מטעם החברה, יונתן, המתגורר ברומא עם משפחתו ועושה את רוב שעות היום במטבח הכשר, וגם זמין לענות על שאלות ולפתור בעיות פרטניות, אם יש כאלה (ולא היו).

נופים עוצרי נשימה

נופים עוצרי נשימהצילום: כיפה

גלישת סקי נתפסת כספורט לעשירים, אבל המיתוס הזה הולך ומתפוגג. ביחד עם רפורמת השמים הפתוחים בשנים האחרונות, והעלייה בפופולריות של אתרי הסקי באירופה, שהולכים ומשתפרים, ומתאימים את עצמם גם לקהל הרחב, גם המחירים הולכים ויורדים. ב'נופש כשר' מציעים חבילות 'הכל כלול' לחופשת סקי כשרה החל מ-600 יורו לאדם, באתרים הזולים יותר בבולגריה, ועד קצת יותר מאלף יורו לאדם באתרים היוקרתיים יותר, כמו מדונה די קמפיליו בה היינו, אנדורה ושלושת העמקים בצרפת. לפני כחודש רכשה ענקית הנופש 'איסתא' את רוב המניות בחברת 'נופש כשר', ולמעשה נכנסה איתה לשותפות עסקית, מה שפותח בפני לקוחות החברה עולם שלם של נופש וטיולים, במחירים השווים לכל כיס - וכשהכל כשר. טור מספר על החיבור עם איסתא: "המטרה שלנו בחיבור הזה הוא להכפיל את הפעילות ולהגדיל את המהפכה. להם יש את היכולות ברכש ובמכירה, ולנו יש את אלפי הלקוחות".

אז מה לסיכום? היה כיף. עברנו חוויה באמת מדהימה, עם חברת 'נופש כשר' ושי מאור שהפיק והוביל את הנסיעה. סקי זו חוויה מדהימה, שכמעט כל מי שמנסה - נדבק בחיידק, ולא יכול להפסיק. החבורה המיוחדת שהתגבשה במסע הזה לא הייתה יכולה להיווצר במקומות אחרים, והיא תישאר לעוד הרבה זמן. ואם לסכם בשתי מילים - מומלץ בחום!

הכותב היה אורח חברת נופש כשר