פסטיבל דרום אדום: כל האטרקציות לדתיים בפסטיבל

"אלף פרחים לפתע יפרחו, יכסו את עין המדבר", פסטיבל דרום אדום מתקיים השנה בפעם ה15 במהלך חודש פברואר, מרבדי כלניות ושלל פעילויות לילדים ומבוגרים שיגרמו לכם להיכנס לאוטו ולסוע מהר דרומה, נעמי גולן סוקרת את האטרקציות בפסטיבל שיתאימו בדיוק עבורכם

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 29/01/20 15:46 ג בשבט התשפ

פסטיבל דרום אדום: כל האטרקציות לדתיים בפסטיבל
דרום אדום, צילום: רפי בביאן

חורף גשום כמו זה שבעיצומו אנחנו עכשיו, עושה רק טוב לסיכויים של פסטיבל דרום אדום, המתחיל ביום חמישי ה- 30.1 (מחר), לקיים את ההבטחה העיקרית שלו: אין ספור כלניות שיצבעו באדום את מרחבי הירוק. גם עצם העובדה שיש עכשיו מרחבים ירוקים בין נחל שקמה לנחל הבשור, המועצה האזורית אשכול ורוב הנגב המערבי, היא תענוג לעין ושמחה ללב.
הפסטיבל יתקיים השנה זו הפעם ה-15 במשך חמישה סופי השבוע של פברואר 2020, וכרגיל יהיו בו מופעים של מיטב אמני ישראל ובהם עידן רייכל, ישי ריבו, ברי  סחרוף, אביתר בנאי, שלומי שבן, עמיר בניון ואחרים. יהיו גם שווקים וירידים חקלאיים, סדנאות, סיורים בהנחיית שחקנים, צעדת כלניות מסורתית של קק"ל לזכרה של שושנה דמארי, אתרים מדליקים כמו חוות היענים "אל היען" ואתר ראשונים בקיבוץ רוחמה, ומרכז "בארות בנגב" בקיבוץ עלומים - מקצת מהרבה שעוד יש.

אלא שהבעיה בפסטיבל החשוב הזה, חשוב לא רק למען ההנאה והבילוי של המוני בית ישראל, אלא גם כדי לעודד ולחזק את היישובים והמתיישבים בדרום, היא שהרבה מדי מהאירועים מתקיימים בשבת ומחללים שבת. כדי להימנע מהמכשלה הזו, תוך כדי סיור שערכתי באתרי הפסטיבל, אספתי מקומות ופעילויות המתאימים לשומרי אמוני ישראל. כאלה שניתן ליהנות מהם ביום חמישי ובשישי בבוקר, ולאכול בהם בלי חשש.

המקום הראשון שאני ממליצה עליו הוא "גילו לי", בית קפה מסעדה חלבי וכשר למהדרין, שהתפאורה שלו מרהיבה, והסיפור מאחורי הבעלים מרתק וצובט לב עוד יותר.
נתחיל בתפאורה: פרחים בכל פינה, כתלים סגולים, ציורים ומוביילים של פרפרים, פתגמים מלאי אהבת אדם וציטוטים אופטימיים מן המקורות. התפריט כולל שקשוקות וקישים, פנקייקים ועוגות טריות. כל המוצרים כולל הלחם, נאפים ומבושלים במקום, על בסיס חמאה - למעט מוצרים טבעוניים.
יש כ-40  מקומות ישיבה וכשנעים בחוץ אפשר גם לשבת במרפסת. בימי שישי עורכים מזנון עם סלטים מירקות שגדלים בחממות המקומיות, מטבלים וגבינות, מאפי גבינה ופשטידה, חמוצים, קפה וביצים לבחירה.
אבל זה רק הפתיח: גלית, בעלת המקום, מגדירה את המקום כ"בית קפה חברתי". היא מציעה לקנות "מנה במתנה" כמתן בסתר למי שזקוק לסיוע כזה, או למי שרוצים לצ'פר. הנותן ממלא גלויה עם הפרטים של המקבל, משלם 10 עד 60 שקלים, תלוי במה שהוא מזמין, ואז שולחים למקבל המתנה הזמנה והוא יכול להגיע, לסעוד ולשתות בלי לשלם. גלית מספרת שהרבה חיילים המשרתים בדרום זוכים במנה במתנה אצלה.

 

צילום: נעמי גולן


גם בית הקפה וגם יוזמת "מנה במתנה" נולדו אחרי שנים בהם נאבקו גלית ובני משפחתה במחלת הסרטן של הבן גילי, כשהם מוקפים חברים ומכרים מעודדים ומחזקים. אחרי שגילי נפטר בגיל עשר וחצי, לקחה גלית את כל הגלויות, המכתבים והמילים החמות והמנחמות ששלחו לה, והחליטה לעטר בהם בית אוכל קטן וכשר למהדרין. פתוח שם בימים שני עד חמישי בשעות 09:00-19:00 ובשישי בשעות 9:00-14:00. הכתובת: מתחם אשכול מרקט, בית ספר הבשור הישן, ליד מועדון מופת.

חוויה אחרת, מרגשת בצורה אחרת, מזומנת בחוות היענים "אל העין" מול פארק הבשור. בימי שישי יכולים המבקרים ובמיוחד הילדים, להאכיל שם יענים רעבים וסקרניים, ללטף ארנב גדל מידות, לשחק עם גדי שרק נולד, להשתעשע במופעי בלונים וליצנות, ולצפות בכבשים. בעלי החווה מספרים איך הובילו לארץ בחפציהם כמה ביצי יען כשטסו מדרום אפריקה לישראל, איך אפרוחי היען בקעו מהביצים בתוך המטען במטוס, איך מגדלים יענים ובקיצור חוויה בחוה. מחיר הכניסה מגיל 3 הוא 25 שקלים.
 

צילום: נעמי גולן


עלומים הוא קיבוץ דתי שאירועי דרום אדום סגורים בו בשבתות, אבל בימים ראשון עד חמישי, ניתן יהיה לנסוע במרחביו בקרונות רכבת ילדים רתומים לטרקטור, בשדות, במטע האבוקדו, ברפת ובבתי האריזה. 10-15 שקלים ובתנאי שמתקבצים 10 משתתפים לפחות. הקיבוץ מציע גם סיור בשם "חולמים ולוחמים"  כ-25 שקלים לאדם, מטעם מרכז המבקרים שלו ״בארות בנגב״ עם ביקור מודרך באולם מורשת (חפצים היסטוריים, מייצג מולטימדיה ועוד), וביקור ב״אתר המגדל״ שבלב השדות. במהלך הפסטיבל יפעלו בימי שישי במרכז המבקרים בית קפה קונדיטוריה ושוק עם התוצרת החקלאית של המשק, כולל גזרים גמדיים ופלפלים קטנים וסופר טעימים וארוחות חלביות שלמות בתיאום והזמנה מראש. יש כ-60 מקומות ישיבה, ופרגולה לעוד כ-40  מקומות ישיבה. ניתן גם לקנות ולקחת מתוצרת המשק כולל גבינות, קישים ומאפים, פטיפורים, עוגות וקינוחים.
 

צילום: אביב אברגל


התחנה הבאה בסיור שבו השתתפתי לקחה אותנו לאתר ראשוני בקיבוץ רוחמה, שם ראינו את משאבת הבאר הקיימת מאז תחילת המאה העשרים. סיפורה של רוחמה התחיל ב-1911 בהתיישבות הציונית הראשונה בנגב. קבוצה חלוצית חפרה שם באר עמוקה, גם היא הבאר הציונית הראשונה בנגב, ולפני כמה שנים משאבת הענק של הבאר הזו שוקמה ושוחזרה. באתר ראשונים הזה ניתן לחזות בסרט, לראות תצוגת תצלומים מהימים הראשונים, לראות את הבאר פועלת כפי שפעלה לפני יותר מ- 100 שנה, להתרשם מכלי עבודה משנות ה-50 ואפילו ממשוריינים כמו אלה שבבאב אל וואד בדרך לירושלים. באתר יש שולחנות פיקניק ושירותים והכניסה ללא תשלום אבל עבור ההדרכה משלמים 10 שקלים לאדם.
למי שמגיע לאזור מומלץ מאוד טיול מודרך במכוניות פרטיות אל בתרונות רוחמה, הכוללים עתיקות ביזנטיות, פסיפס, שפע של כלניות, ועוד. 30 ש"ח לרכב.

 

צילום: נעמי גולן


מי שרוצה לדלג על פער התיווך בין החקלאים לתוצרתם, כדאי לו מאוד להגיע אל שוק האיכרים של יום שישי במושב כוכב מיכאל. השוק ממוקם בהאנגר ענק, שהיה מתחם בית אריזה, עם עשרות דוכנים של מגדלים מקומיים. טרי ושווה. בימי שישי של הפסטיבל תתקיים בהאנגר הזה גם סדנת ציור בקרם סוכר נוזלי וצבעוני על עוגיות אלפחורס. כל שישי סדנת ציור על עוגיות במתחם שוק האיכרים.
 

צילום: נעמי גולן

 

עד 29 בפברואר, אפשר גם לטייל עצמאית וללא תשלום בחמישי ושישי במוקדי הפריחה בהדרכת קק"ל, ביערות שוקדה, שרשרת, גברעם, דבירה, יד מרדכי ועוד. חלקם אמנם סבלו משריפות טרור הבלונים, אבל עדיין יש בהם מסלולים ירוקים ומקסימים. מדריכי קק"ל יקיימו יפעילו בכמה מהם סדנאות יצירה בשם  "צבע בטבע". שווה לברר באתר הפסטיבל איזה עסקים יפתחו את שעריהם לאירוח מבקרים גם בימי שלישי של חודש פברואר, בתוכנית הנקראת "שלישי באדום".