בישראל נותרו 200 נשרים בלבד: אלו הסיבות העיקריות

מאז 1999 ומראשית שנות ה-2000 מזוהה ירידה מדאיגה מאוד במספר הנשרים הכולל ובמספר הקינונים בפרט. בשנת 2021 בלבד נמצאו בישראל לפחות 24 נשרים מתים, מהם לפחות 14 נפגעו בהרעלה הגדולה שהייתה מדרום לערד

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/09/23 19:23 כ באלול התשפג

בישראל נותרו 200 נשרים בלבד: אלו הסיבות העיקריות
נשר בחי בר כרמל |, צילום: יניב כהן

בישראל נותרו כ-200 נשרים בלבד, זאת כתוצאה מירידה דרסטית והצטמצמות אוכלוסיית הנשרים בישראל בחצי בעשורים האחרונים. בעבר הלא רחוק, לפני כ-70 שנה, מאות זוגות של נשרים קיננו בכל האזורים ההרריים והמצוקים בישראל. אוכלוסיית הנשרים בישראל מנוטרת על ידי רשות הטבע והגנים מדי שנה מאז 1999 ומראשית שנות ה-2000 מזוהה ירידה מדאיגה מאוד במספר הנשרים הכולל ובמספר הקינונים בפרט.

נשר בשעת מעוף |

נשר בשעת מעוף | צילום: עידו שקד, רשות הטבע והגנים

הסיבות להיעלמותם של הנשרים

הגורם העיקרי להכחדת הנשרים והמחייב פתרון דחוף הוא הרעלות לא חוקיות מחומרי הדברה. אלו מפוזרים כפיתיונות או על פגרים כנגד טורפים וכלבים משוטטים. כך נפגעים הנשרים ועופות דורסים אחרים ומצבם מחמיר עד כדי סכנת הכחדה והמערכת האקולוגית כולה נפגעת ואינה מתפקדת. כתוצאה מכך עולה בעיית המזיקים והפצת מחלות.

ישנן סיבות נוספות הפוגעות בנשרים, כמו התחשמלות והתנגשות בקווי מתח, שינוי בשיטות רעיה ושינוי בפיזור המזון במרחב ואיכותו בצד הפרעות במצוקי הקינון – כל אלו מעצימים את הירידה הקיצונית במספר הנשרים וכיום הם בסכנת הכחדה חמורה כמקננים בישראל והם מתקיימים בזכות מאמצי שימור של רשות הטבע והגנים במסגרת פרויקט "פורשים כנף" ושותפים רבים נוספים.

נשרים בחי בר כרמל |

נשרים בחי בר כרמל | צילום: אולגה רייבאק, רשות הטבע והגנים

מראשית שנות ב-2000 מזוהה ירידה מדאיגה מאוד במספר הנשרים הכולל

הנשר הוא עוף דורס גדול המתמחה באכילת פגרי בעלי-חיים, גם כאלו שמתו ממחלות, אותם הם מאתרים תוך כדי דאייה ממרחקים גדולים מאד ובזכות יכולת ראיה למרחק רב. הנשרים, בהיותם עוף מתלהק, מתקבצים במספרים גדולים על הפגרים שאותרו, מכלים אותם גם אם מתו ממחלות מסוכנות לאדם ולמקנה, ולכן הם משמשים כסניטרים של הטבע.

מרבית אוכלוסיית הנשרים בישראל מתרכזת בחבל המדברי, ומספר הפרטים הנצפים (כ-150) ומספר הקינים המתועדים בו יציב יחסית לעומת אזורים אחרים. לעומת זה מספר הקינים במדבר יהודה ירד ירידה חדה בהשוואה לנגב ובגולן לא נותרו כלל קינונים. בשנת 2021 בלבד נמצאו בישראל לפחות 24 נשרים מתים, מהם לפחות 14 נפגעו בהרעלה הגדולה שהייתה מדרום לערד וארבעה מהרעלה בתרופות וטרינריות. בשנת 2022 מתו לפחות 12, מתוכם שבעה עקב הרעלה מתרופות וטרינריות.

לרגל יום הנשר הבינלאומי החל ב-2 בספטמבר, מציינת רשות הטבע והגנים במהלך כל החודש ספטמבר ועד חול המועד סוכות את חודש הנשרים בפעילויות בשמורת טבע גמלא בגולן, בחי בר כרמל בצפון ובאחוזת קבר בן גוריון בדרום - שם יוכלו המטיילים להיחשף לפעילויות לשימור אזורי המחיה של הנשרים, ללמוד מה פוגע בהם ולמה אסור לוותר על מלך העופות בטבע הישראלי.